Otázkou zůstane, jak nákladný.

Otázkou zůstane, jak nákladný.

5 fíglů, které na vás může zkusit prodejce ojetého auta

Koupit si ojeté auto je vždycky tak trochu risk. Můžete sehnat spolehlivý a poctivě servisovaný model s nízkým počtem najetých kilometrů, ale stejně tak můžete pořídit na první pohled líbivý vůz, do kterého ale začnete po 14 dnech jízdy už jen investovat další peníze za opravy.

Prodejci ojetých vozů chtějí prodat nejen ta auta, která jsou opravdu v pořádku a v bazaru se ocitla třeba kvůli úmrtí majitele nebo brzké výměně za nový vůz. Chtějí získat peníze i za ty vozy, které nového majitele rozhodně příliš těšit nebudou. Aby toho dosáhli a vydělali, mohou neseriózní autobazary použít některé z těchto praktik.

1. Stočený tachometr

V roce 2018 se v Česku prodávalo asi 750 tisíc ojetých aut, z toho 38 % mělo podle studie významného zpravodajského serveru stočený tachometr. V témže roce vzrostl počet prodávaných ojetých aut, která měla na tachometru méně než 100 tisíc kilometrů a došlo ke snížení počtu aut, která najela 100 až 200 tisíc kilometrů. Na druhou stranu se nijak zásadně nesnížilo stáří prodávaných vozidel.

Z toho plyne, že stáčení tachometrů je stále velmi rozšířenou praktikou. Průměrný počet kilometrů, které jsou kupujícímu „zatajeny“, je 63 500. Ačkoli je tato praktika nekalá, na internetu jsou k nalezení inzeráty, které slibují stočení tachometru asi za 1 500 Kč.

2. Zatajený původ automobilu

Další, co kupujícího přirozeně zajímá, je původ vozu. Pravděpodobně každý chce vědět, odkud auto pochází a jestli náhodou nebylo odcizeno. I autobazary odmítají až 70 % nabízených vozidel, která nemají zcela jasnou historii. Může se ale stát, že i přesto od pochybného prodejce dostanete nabídku právě na takové auto, které bylo například odcizeno v zahraničí.

obr1-2-.jpg
6 z 10 Čechů dává při nákupu vozidla přednost ojetému autu. Důvodem je logicky nižší pořizovací cena těchto vozů.

Není nic jednoduššího než si zjistit VIN kód a na internetu si podle něj vozidlo ověřit. Pokud totiž koupíte kradené auto, majitel ho při dopátrání může získat bez náhrady zpět, a to až po dobu 3 let od odcizení!

Důležité je také zjistit, jestli na voze není nesplacený leasing, jestli není vůz předmětem ručení nebo jestli nespadá do exekučního řízení.

Češi versus ojetá auta

Trhu s ojetinami vévodí vozy značky Škoda – 9,7 % prodeje na trhu s ojetými auty tvoří model Octavia, 6,6 % pak Fabia. V první desítce pak najdeme ještě Volkswagen Passat a Golf, následuje opět Škoda – tentokrát Superb a Rapid, Ford Focus, BMW 3. řady, Volkswagen Touran a Ford Mondeo. Průměrná cena ojetého auta u nás v roce 2019 činila 228 900 Kč. Nejčastěji se prodávají bílá auta, pak šedá a černá. Ojetiny si podle průzkumu z roku 2019 kupuje asi 63 % Čechů.

3. Psychologie, která pomáhá (jen prodávajícímu)

Každý, kdo kupoval něco dražšího, co musel rozvažovat, se nejspíš setkal s psychologickým nátlakem. Zcela běžné je „upozornění“ prodejce, že na toto konkrétní auto se byl dnes už jeden zájemce podívat a vůz se nejspíš rychle prodá. Nikdo nechce, aby mu vyhlédnutý model vzal někdo jiný. V zájemci se probudí přirozená soutěživost a raději auto koupí, než aby si ho nechal „utéct“.

Dalším oblíbeným trikem je například přesměrování pozornosti na jiný vůz. Zatímco si zájemce o auto vyhlédne svého favorita, prodejce potřebuje prodat jiný, velmi podobný vůz – proto ho může vydávat za lepší. Výjimkou dokonce nejsou inzeráty na vozy, které v bazaru ani nejsou, ale přilákají sem zájemce, kteří si tu možná vyhlédnou něco jiného.

obr2.jpg
Pokud se na vozidle objeví závada do 6 měsíců od koupě, můžete ho reklamovat. Připravte se ale na to, že to bude náročné.

4. Zatajování vad

Nebylo by to poprvé, co by auto jen několik dní po odkupu z autobazaru začalo vykazovat vady, na které vás prodejce jako kupujícího neupozornil. Může jít nejen o poruchy, ale třeba i o zatajení poškození vlivem nehody. Bouraný vůz přitom můžete poznat jednoduše s měřidlem vrstvy laku. Ať už kupující zjistí cokoli, má se za to, že závada projevená do 6 měsíců od pořízení se na voze vyskytovala už v době prodeje. Pak je možné vůz reklamovat.

5. Nevýhodné financování

Pokud nemáte na zaplacení celého ojetého vozu, spadáte do té čtvrtiny kupujících, která volí pro jeho financování úvěr. Ten vám pravděpodobně nabídne i samotný prodejce a bude vám zdůrazňovat, že ušetříte spoustu času, protože nebudete muset do banky. Když ale později ze zvědavosti začnete porovnávat podmínky úvěru z autobazaru a z bank, budete nemile překvapeni například vyššími úroky, vysokým RPSN nebo nejasně komunikovanou celkovou částkou úvěru.

V autobazaru prodávají auta, v bankách se specializují na peníze, půjčování a bezpečné splácení, to vše za férových podmínek. Pomoci vám může kalkulačka úvěru na auto. Díky ní budete mít jistotu, že je všechno v pořádku a později se nebudete divit, co všechno se ve smlouvě schovává a jak nevýhodná pro vás je. Úvěrem sjednaným přímo v autobazaru si totiž může na váš úkor ještě víc přilepšit sám prodávající.

Doporučujeme

Články odjinud