43 procent řidičů neví, jak poskytnout první pomoc u autonehody

Mít v autě neprošlou autolékárničku je jedna věc, ještě důležitější je ale umět ji správně použít. Podle průzkumu, který pro společnost HARTMANN – RICO provedla společnost IBRS, by to nedokázala bezmála polovina českých řidičů. A není se čemu divit – reálnou zkušenost s autolékárničkou, byť by šlo jen o seznámení s obsahem či nácvik, mělo pouhých 13 procent dotázaných.

V průběhu roku 2014 podle analýzy tržních dat společnosti HARTMANN – RICO skončila platnost u 3,9 milionu autolékárniček a letos k nim přibydou další. Pouhá výměna exspirované autolékárničky ale nestačí. Řidič se díky ní sice vyhne riziku pokuty, avšak bez povědomí o jejím obsahu a bez alespoň základních znalostí pravidel poskytování první pomoci se praktický přínos autolékárničky v případě autonehody snižuje.

„Ve spolupráci se záchranáři ze Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje jsme proto připravili sérii fotografií, které znázorňují základní život zachraňující úkony. Díky nim si lze udělat přesnou představu, jak například ošetřit masivní tepenné krvácení, manipulovat s poraněným apod. Fotografie s popisem jsou k dispozici na www.autolekarnicka.cz,“ říká Luděk Ogoun ze společnosti HARTMANN – RICO.

Problematická je i znalost obsahu

Průzkum dále ukázal, že automobilisté neznají přesné složení autolékárniček. Nejčastěji správně uváděli, že jsou součástí autolékárničky obvazy (68 %) či náplasti (57 %). Ovšem tak významná komponenta, jako jsou rukavice, které ošetřovaného i ošetřujícího chrání před rizikem infekce, by po rozbalení lékárničky překvapila 77 % dotázaných.

„Průzkum potvrzuje naši dlouhodobou zkušenost, že čeští automobilisté nemají v oblasti poskytování první pomoci dostatek praktických informací. Troufám si tvrdit, že problém zvolit správný postup by mělo daleko více než uvedených 43 %. Vždyť bližší setkání s autolékárničkou potvrdila pouhá desetina dotázaných. To je naprosto zásadní problém,“ dodává ředitel olomouckých záchranářů MUDr. Ivo Mareš, MBA. „Řidičům doporučujeme ihned po zakoupení lékárničky odstranit obal pouzdra, v němž je obsah uložen. Lékárničku by si ještě před uložením do auta měli otevřít a prohlédnout si všechny komponenty i návod k použití, pokud je přiložen. Jakékoli další sebevzdělání pak jednoznačně zvyšuje šanci na úspěšné poskytnutí první pomoci.“

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků