43 procent řidičů neví, jak poskytnout první pomoc u autonehody

Mít v autě neprošlou autolékárničku je jedna věc, ještě důležitější je ale umět ji správně použít. Podle průzkumu, který pro společnost HARTMANN – RICO provedla společnost IBRS, by to nedokázala bezmála polovina českých řidičů. A není se čemu divit – reálnou zkušenost s autolékárničkou, byť by šlo jen o seznámení s obsahem či nácvik, mělo pouhých 13 procent dotázaných.

V průběhu roku 2014 podle analýzy tržních dat společnosti HARTMANN – RICO skončila platnost u 3,9 milionu autolékárniček a letos k nim přibydou další. Pouhá výměna exspirované autolékárničky ale nestačí. Řidič se díky ní sice vyhne riziku pokuty, avšak bez povědomí o jejím obsahu a bez alespoň základních znalostí pravidel poskytování první pomoci se praktický přínos autolékárničky v případě autonehody snižuje.

„Ve spolupráci se záchranáři ze Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje jsme proto připravili sérii fotografií, které znázorňují základní život zachraňující úkony. Díky nim si lze udělat přesnou představu, jak například ošetřit masivní tepenné krvácení, manipulovat s poraněným apod. Fotografie s popisem jsou k dispozici na www.autolekarnicka.cz,“ říká Luděk Ogoun ze společnosti HARTMANN – RICO.

Problematická je i znalost obsahu

Průzkum dále ukázal, že automobilisté neznají přesné složení autolékárniček. Nejčastěji správně uváděli, že jsou součástí autolékárničky obvazy (68 %) či náplasti (57 %). Ovšem tak významná komponenta, jako jsou rukavice, které ošetřovaného i ošetřujícího chrání před rizikem infekce, by po rozbalení lékárničky překvapila 77 % dotázaných.

„Průzkum potvrzuje naši dlouhodobou zkušenost, že čeští automobilisté nemají v oblasti poskytování první pomoci dostatek praktických informací. Troufám si tvrdit, že problém zvolit správný postup by mělo daleko více než uvedených 43 %. Vždyť bližší setkání s autolékárničkou potvrdila pouhá desetina dotázaných. To je naprosto zásadní problém,“ dodává ředitel olomouckých záchranářů MUDr. Ivo Mareš, MBA. „Řidičům doporučujeme ihned po zakoupení lékárničky odstranit obal pouzdra, v němž je obsah uložen. Lékárničku by si ještě před uložením do auta měli otevřít a prohlédnout si všechny komponenty i návod k použití, pokud je přiložen. Jakékoli další sebevzdělání pak jednoznačně zvyšuje šanci na úspěšné poskytnutí první pomoci.“

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků