43 procent řidičů neví, jak poskytnout první pomoc u autonehody

Mít v autě neprošlou autolékárničku je jedna věc, ještě důležitější je ale umět ji správně použít. Podle průzkumu, který pro společnost HARTMANN – RICO provedla společnost IBRS, by to nedokázala bezmála polovina českých řidičů. A není se čemu divit – reálnou zkušenost s autolékárničkou, byť by šlo jen o seznámení s obsahem či nácvik, mělo pouhých 13 procent dotázaných.

V průběhu roku 2014 podle analýzy tržních dat společnosti HARTMANN – RICO skončila platnost u 3,9 milionu autolékárniček a letos k nim přibydou další. Pouhá výměna exspirované autolékárničky ale nestačí. Řidič se díky ní sice vyhne riziku pokuty, avšak bez povědomí o jejím obsahu a bez alespoň základních znalostí pravidel poskytování první pomoci se praktický přínos autolékárničky v případě autonehody snižuje.

„Ve spolupráci se záchranáři ze Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje jsme proto připravili sérii fotografií, které znázorňují základní život zachraňující úkony. Díky nim si lze udělat přesnou představu, jak například ošetřit masivní tepenné krvácení, manipulovat s poraněným apod. Fotografie s popisem jsou k dispozici na www.autolekarnicka.cz,“ říká Luděk Ogoun ze společnosti HARTMANN – RICO.

Problematická je i znalost obsahu

Průzkum dále ukázal, že automobilisté neznají přesné složení autolékárniček. Nejčastěji správně uváděli, že jsou součástí autolékárničky obvazy (68 %) či náplasti (57 %). Ovšem tak významná komponenta, jako jsou rukavice, které ošetřovaného i ošetřujícího chrání před rizikem infekce, by po rozbalení lékárničky překvapila 77 % dotázaných.

„Průzkum potvrzuje naši dlouhodobou zkušenost, že čeští automobilisté nemají v oblasti poskytování první pomoci dostatek praktických informací. Troufám si tvrdit, že problém zvolit správný postup by mělo daleko více než uvedených 43 %. Vždyť bližší setkání s autolékárničkou potvrdila pouhá desetina dotázaných. To je naprosto zásadní problém,“ dodává ředitel olomouckých záchranářů MUDr. Ivo Mareš, MBA. „Řidičům doporučujeme ihned po zakoupení lékárničky odstranit obal pouzdra, v němž je obsah uložen. Lékárničku by si ještě před uložením do auta měli otevřít a prohlédnout si všechny komponenty i návod k použití, pokud je přiložen. Jakékoli další sebevzdělání pak jednoznačně zvyšuje šanci na úspěšné poskytnutí první pomoci.“

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků