3625 kilometrů na jediný litr benzínu!

Finále letošní soutěže Michelin Bibendum Challenge, kde výrobci předvádějí nejrůznější velmi úsporná vozidla, představilo několik zajímavých výtvorů, o kterých se stručně zmiňujeme. To ale není všechno. Chcete ještě vědět, co všechno ovlivňuje spotřebu? Tak čtěte!
3625 kilometrů na jediný litr benzínu!

Mezi sedmdesáti startujícími vozidly se objevily např. Volkswagen New Beetle, jehož motor spaluje zkapalněný plyn, dva Golfy jezdící na bionaftu, Opel Corsa a Zafira na zemní plyn, prototyp Ford Focus s palivovými články nebo elektromobily na bázi vozů Citroën Saxo a Peugeot 106. Velký zájem vzbuzovalo i vozítko Microjoule postavené studenty technické univerzity v Nantes. Tento výrazně aerodynamický prototyp o hmotnosti pouhých 32 kg a jezdící na speciálních pneumatikách Michelin, překonal světový rekord v hospodárné jízdě, když dokázal ujet v přepočtu 3625 km na jediný litr benzínu!

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Vozítko Microjoule vzbudilo obrovský zájem. --- Soutěže se zúčastnilo
nespočet vozů nejrůznějších značek a kategorií.

CO2 = Nepřítel číslo jedna

V Evropě má téměř čtvrtinu emisí CO2 na svědomí automobilová doprava, v celosvětovém měřítku je to asi 17%. Právě snížení emisí oxidu uhličitého je hlavní prioritou všech výrobců automobilů. Nedá se přitom očekávat, že by se zastavil růst počtu motorových vozidel. Zatímco v roce 1900 jezdilo po světe 8000 automobilů, v současné době je to asi 800 milionů a předpokládá se, že do roku 2050 tento počet vzroste až na 2 miliardy!

Hlavními cestami, jak snížit zatížení životního prostředí emisemi CO2  jsou:

  • zvýšení účinnosti spalovacích motorů a tím snížení jejich spotřeby
  • diverzifikace zdrojů energie (elektřina, zemní plyn, bioplyn, vodík…)
  • vývoj obnovitelných zdrojů energie a zdokonalování motorů využívajících alternativní paliva

Kontakt kol osobního automobilu jedoucího rychlostí 100 km/h s vozovkou tvoří asi 20 % z celkových pasivních odporů jízdy. Zbývajících 65 % si připisují aerodynamické odpory a asi 15 % třecí ztráty např. v převodovém systému. V roce 1992 vznikla pneumatika Michelin Green X, jejíž valivý odpor je v porovnání s konvenčními automobilovými plášti asi o 30% nižší, což se projeví ve snížení spotřeby paliva o 3 až 5%.

Porovnání spotřeby osobního automobilu s běžnými pneumatikami a „zelenými“ pneumatikami Michelin:

Spotřeba a úspora

Cyklus

město mimo město kombinace silnice dálnice
Spotřeba s běžnými pneumatikami (l/100 km) 8,44 5,59 6,64 5,13 7,2
Spotřeba se "zelenými" pneumatikami Michelin  8,17 5,33 6,38 4,87 6,92
Úspora v litrech na 100 kilometrů 0,27 0,26 0,26 0,26 0,28
Úspora v v procentech 3,20 4,65 3,92 5,07 3,89

Tlak vzduchu ovlivňuje spotřebu

Velký vliv na spotřebu paliva má samozřejmě tlak vzduchu v pneumatikách. Výzkumy ukázaly, že přes 40% vozů jezdí s pneumatikami podhuštěnými o více než 0,5 baru. Důsledkem je nejenom rychlejší opotřebení pláště, horší jízdní vlastnosti zapříčiněné deformovanou dotykovou plochou pneumatiky, ale také zvýšení valivého odporu pneumatiky asi o 12%. Dosáhne-li podhuštění asi 1 baru, zvyšuje se valivý odpor až na 30%. S určitým zjednodušením lze tvrdit, že při ustálené rychlosti jízdy 90 km/h znamená podhuštění o 1 bar zvýšení spotřeby o 3 až 5%, což v absolutním vyjádření může pro běžný osobní  automobil znamenat asi o  0,4 l/100 km.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků