3625 kilometrů na jediný litr benzínu!

Finále letošní soutěže Michelin Bibendum Challenge, kde výrobci předvádějí nejrůznější velmi úsporná vozidla, představilo několik zajímavých výtvorů, o kterých se stručně zmiňujeme. To ale není všechno. Chcete ještě vědět, co všechno ovlivňuje spotřebu? Tak čtěte!
3625 kilometrů na jediný litr benzínu!

Mezi sedmdesáti startujícími vozidly se objevily např. Volkswagen New Beetle, jehož motor spaluje zkapalněný plyn, dva Golfy jezdící na bionaftu, Opel Corsa a Zafira na zemní plyn, prototyp Ford Focus s palivovými články nebo elektromobily na bázi vozů Citroën Saxo a Peugeot 106. Velký zájem vzbuzovalo i vozítko Microjoule postavené studenty technické univerzity v Nantes. Tento výrazně aerodynamický prototyp o hmotnosti pouhých 32 kg a jezdící na speciálních pneumatikách Michelin, překonal světový rekord v hospodárné jízdě, když dokázal ujet v přepočtu 3625 km na jediný litr benzínu!

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Vozítko Microjoule vzbudilo obrovský zájem. --- Soutěže se zúčastnilo
nespočet vozů nejrůznějších značek a kategorií.

CO2 = Nepřítel číslo jedna

V Evropě má téměř čtvrtinu emisí CO2 na svědomí automobilová doprava, v celosvětovém měřítku je to asi 17%. Právě snížení emisí oxidu uhličitého je hlavní prioritou všech výrobců automobilů. Nedá se přitom očekávat, že by se zastavil růst počtu motorových vozidel. Zatímco v roce 1900 jezdilo po světe 8000 automobilů, v současné době je to asi 800 milionů a předpokládá se, že do roku 2050 tento počet vzroste až na 2 miliardy!

Hlavními cestami, jak snížit zatížení životního prostředí emisemi CO2  jsou:

  • zvýšení účinnosti spalovacích motorů a tím snížení jejich spotřeby
  • diverzifikace zdrojů energie (elektřina, zemní plyn, bioplyn, vodík…)
  • vývoj obnovitelných zdrojů energie a zdokonalování motorů využívajících alternativní paliva

Kontakt kol osobního automobilu jedoucího rychlostí 100 km/h s vozovkou tvoří asi 20 % z celkových pasivních odporů jízdy. Zbývajících 65 % si připisují aerodynamické odpory a asi 15 % třecí ztráty např. v převodovém systému. V roce 1992 vznikla pneumatika Michelin Green X, jejíž valivý odpor je v porovnání s konvenčními automobilovými plášti asi o 30% nižší, což se projeví ve snížení spotřeby paliva o 3 až 5%.

Porovnání spotřeby osobního automobilu s běžnými pneumatikami a „zelenými“ pneumatikami Michelin:

Spotřeba a úspora

Cyklus

město mimo město kombinace silnice dálnice
Spotřeba s běžnými pneumatikami (l/100 km) 8,44 5,59 6,64 5,13 7,2
Spotřeba se "zelenými" pneumatikami Michelin  8,17 5,33 6,38 4,87 6,92
Úspora v litrech na 100 kilometrů 0,27 0,26 0,26 0,26 0,28
Úspora v v procentech 3,20 4,65 3,92 5,07 3,89

Tlak vzduchu ovlivňuje spotřebu

Velký vliv na spotřebu paliva má samozřejmě tlak vzduchu v pneumatikách. Výzkumy ukázaly, že přes 40% vozů jezdí s pneumatikami podhuštěnými o více než 0,5 baru. Důsledkem je nejenom rychlejší opotřebení pláště, horší jízdní vlastnosti zapříčiněné deformovanou dotykovou plochou pneumatiky, ale také zvýšení valivého odporu pneumatiky asi o 12%. Dosáhne-li podhuštění asi 1 baru, zvyšuje se valivý odpor až na 30%. S určitým zjednodušením lze tvrdit, že při ustálené rychlosti jízdy 90 km/h znamená podhuštění o 1 bar zvýšení spotřeby o 3 až 5%, což v absolutním vyjádření může pro běžný osobní  automobil znamenat asi o  0,4 l/100 km.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 6 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků