30. ročník Economy Run: Škoda Fabia jela za 2,78 litru/100 km

30. ročník Economy Run: Škoda Fabia jela za 2,78 litru/100 km

Soutěž o nejmenší spotřebu paliva Škoda Economy Run 2011, kterou uspořádal Automotoklub Mladá Boleslav a které se zúčastnilo 59 posádek, zná svého vítěze - stala se jím dvojice Marek Tribula a Martin Kadlec. Na trati dosáhla ve voze Škoda Fabia 1.2 HTP průměrnou spotřebu 2,78 litrů/100 km.

Klepněte pro větší obrázek

Ve zvláštní kategorii „Historic“ vyhráli Petr Horníček a Michal Freyvald ve voze Škoda Felicia (1997) se spotřebou 4,069 litru/100 km. Vítězem v kategorii „Škoda Handy“ se stali František Liška a Jaroslav Bednář.

Hodnoceny byly celková spotřeba, emise CO2, průměrná rychlost a rozdíl mezi skutečnou a normovanou spotřebou. Na trať dlouhou 325,9 kilometru letos vyjeli poprvé i handicapovaní řidiči.

Otázky kolem rychlostního průměru

Soutěže o nejnižší spotřebu paliva u nás mají neskutečnou výdrž, ta s názvem Škoda Economy Run se jela již potřicáté. Dá se říci že stejnou výdrž mají i řidiči, kteří se jich zúčastní a kteří jsou schopni maximálního sebeovládání při zacházení s vozem na trati závodu. Vzpomínám na jedno takové klání, které se odehrálo v první polovině osmdesátých letech… ta radost řidiče, když jsme se „proploužili“ cílem s o polovinu menší spotřebou, než byla zapsaná v technickém průkazu…

Dnes už ale v soutěžích tohoto typu nejde jen o to se „proploužit“ tratí, rychlostní průměry, které řidiči musí dodržet, bývají poměrně tvrdé. V případě Škoda Economy Run 2011 to letos bylo 52,7 km/hod. Pravda - první den byla etapa spíše rovinatá, ale ta druhá se již odehrávala v podhůří Krkonoš.

„Trať jsme před soutěží několikrát projeli a rychlostní průměr jsem stanovili tak, aby trať závodníci museli projet poměrně svižně. Vycházeli jsme z reálných podmínek,“ řekl AutoRevue hlavní rozhodčí soutěže Karel Vlček.  

Na mistra světa neměli

Vítěz letošní Škoda Run Economy by se ale jen zpovzdálí díval na rakouského mistra světa v úsporné jízdě Gerharda Plattnera. Ten v květnu letošního roku překonal na jedno natankování 2006 kilometrů s vozem Škoda Fabia GreenLine. Rekordně nízká spotřeba modelu Fabia GreenLine tak dosáhla hodnoty 2,21 litru/100 km. (Evropská normovaná spotřeba modelu přitom činí 3,4 l/100 km.)
 

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 59 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků