30. ročník Economy Run: Škoda Fabia jela za 2,78 litru/100 km

Soutěž o nejmenší spotřebu paliva Škoda Economy Run 2011, kterou uspořádal Automotoklub Mladá Boleslav a které se zúčastnilo 59 posádek, zná svého vítěze - stala se jím dvojice Marek Tribula a Martin Kadlec. Na trati dosáhla ve voze Škoda Fabia 1.2 HTP průměrnou spotřebu 2,78 litrů/100 km.

skoda_3upr.jpg

Ve zvláštní kategorii „Historic“ vyhráli Petr Horníček a Michal Freyvald ve voze Škoda Felicia (1997) se spotřebou 4,069 litru/100 km. Vítězem v kategorii „Škoda Handy“ se stali František Liška a Jaroslav Bednář.

Hodnoceny byly celková spotřeba, emise CO2, průměrná rychlost a rozdíl mezi skutečnou a normovanou spotřebou. Na trať dlouhou 325,9 kilometru letos vyjeli poprvé i handicapovaní řidiči.

Otázky kolem rychlostního průměru

Soutěže o nejnižší spotřebu paliva u nás mají neskutečnou výdrž, ta s názvem Škoda Economy Run se jela již potřicáté. Dá se říci že stejnou výdrž mají i řidiči, kteří se jich zúčastní a kteří jsou schopni maximálního sebeovládání při zacházení s vozem na trati závodu. Vzpomínám na jedno takové klání, které se odehrálo v první polovině osmdesátých letech… ta radost řidiče, když jsme se „proploužili“ cílem s o polovinu menší spotřebou, než byla zapsaná v technickém průkazu…

Dnes už ale v soutěžích tohoto typu nejde jen o to se „proploužit“ tratí, rychlostní průměry, které řidiči musí dodržet, bývají poměrně tvrdé. V případě Škoda Economy Run 2011 to letos bylo 52,7 km/hod. Pravda - první den byla etapa spíše rovinatá, ale ta druhá se již odehrávala v podhůří Krkonoš.

„Trať jsme před soutěží několikrát projeli a rychlostní průměr jsem stanovili tak, aby trať závodníci museli projet poměrně svižně. Vycházeli jsme z reálných podmínek,“ řekl AutoRevue hlavní rozhodčí soutěže Karel Vlček.  

Na mistra světa neměli

Vítěz letošní Škoda Run Economy by se ale jen zpovzdálí díval na rakouského mistra světa v úsporné jízdě Gerharda Plattnera. Ten v květnu letošního roku překonal na jedno natankování 2006 kilometrů s vozem Škoda Fabia GreenLine. Rekordně nízká spotřeba modelu Fabia GreenLine tak dosáhla hodnoty 2,21 litru/100 km. (Evropská normovaná spotřeba modelu přitom činí 3,4 l/100 km.)
 

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud