Alfa Romeo 145 QV – 1995Jeden z mistrovských kousků Chrise Bangla vznikl v ostré verzi už rok po svém oficiálním představení. Přední kola poháněl nový dvoulitr se dvěma svíčkami na válec TwinSpark a zpočátku produkoval 150 koní. Dvoulitrové QV mělo tužší podvozek, vylepšené brzdy, standardně nabízené ABS a také mimořádně rychlý převod řízení. Alfa Romeo 145 Quadrofoglio ve své době platila za nejlépe ovladatelný hatchback.

Alfa Romeo 145 QV – 1995Jeden z mistrovských kousků Chrise Bangla vznikl v ostré verzi už rok po svém oficiálním představení. Přední kola poháněl nový dvoulitr se dvěma svíčkami na válec TwinSpark a zpočátku produkoval 150 koní. Dvoulitrové QV mělo tužší podvozek, vylepšené brzdy, standardně nabízené ABS a také mimořádně rychlý převod řízení. Alfa Romeo 145 Quadrofoglio ve své době platila za nejlépe ovladatelný hatchback.

Alfa Romeo 147 GTA – 2003Vlajkový model řady 147 se světu představil na pařížském autosalonu na podzim 2002. Vychází z o rok starší Alfy Romeo 156 Sportwagon GTA a jako první vnesla do třídy ostrých hatchbacků také pořádnou dívku GT luxusu. Jako jeden z mála se mohl pochlubit šestiválcovým motrem, konkrétně vrcholným provedením motoru Busso o objemu 3,2 litru. Výkon dosahoval 250 koní a točivý moment vrcholil hodnotou 300 Nm. S tímto vidlicovým šestiválcem dokázala ostrá 147 zrychlit z 0-100 km/h za 6,3 s a maximální rychlost atakovala 150 km/h.

Alfa Romeo 147 GTA – 2003Vlajkový model řady 147 se světu představil na pařížském autosalonu na podzim 2002. Vychází z o rok starší Alfy Romeo 156 Sportwagon GTA a jako první vnesla do třídy ostrých hatchbacků také pořádnou dívku GT luxusu. Jako jeden z mála se mohl pochlubit šestiválcovým motrem, konkrétně vrcholným provedením motoru Busso o objemu 3,2 litru. Výkon dosahoval 250 koní a točivý moment vrcholil hodnotou 300 Nm. S tímto vidlicovým šestiválcem dokázala ostrá 147 zrychlit z 0-100 km/h za 6,3 s a maximální rychlost atakovala 150 km/h.

Citroen VTS – 1997Atmosférická šestnáctiventilová šestnáctka s výkonem 120 koní dnes nikoho nejspíš nenadchne, ale zkuste se myšlenkami přenést do roku 1997, kdy tahle necelou tunu vážící přistřená nákupní taška poprvé zavítala do provozu. Takovou kapesní raketu od Citroenu nikdo nečekal. Nějakých 125 koní na tunu zkazilo den nejednomu řidiči, který se ocitl na silnici původně před tímto autem. Je tomu i nadále, pokud zrovna na některé přeživší VTS narazíte. Jde o jeden z nejpopulárnějších „citrónů“ posledních dvou dekád. Prosím, neplést si s VTR, tahle verze totiž zdaleka nebyla tak dobrá.

Citroen VTS – 1997Atmosférická šestnáctiventilová šestnáctka s výkonem 120 koní dnes nikoho nejspíš nenadchne, ale zkuste se myšlenkami přenést do roku 1997, kdy tahle necelou tunu vážící přistřená nákupní taška poprvé zavítala do provozu. Takovou kapesní raketu od Citroenu nikdo nečekal. Nějakých 125 koní na tunu zkazilo den nejednomu řidiči, který se ocitl na silnici původně před tímto autem. Je tomu i nadále, pokud zrovna na některé přeživší VTS narazíte. Jde o jeden z nejpopulárnějších „citrónů“ posledních dvou dekád. Prosím, neplést si s VTR, tahle verze totiž zdaleka nebyla tak dobrá.

Citroen ZX Volcane - 1991Že jste o tomhle autě neslyšeli? Není velkého divu, Citroen ZX Volcane není ryzím modelem, ale spíše sportovní výbavou se sníženým podvozkem, litými koly, sportovnějším interiérem a osmiventilovým dvoulitrem XU10, jehož výkon dosahoval 120 koní, což v roce 1991 nebyla vůbec špatná hodnota. Pro některé trhy se ZX Volcane nabízelo také s menší šestnáctiventilovou 1,9 z Peugeotu 205 GTi. Výkon motoru dosahoval 130 koní.

Citroen ZX Volcane - 1991Že jste o tomhle autě neslyšeli? Není velkého divu, Citroen ZX Volcane není ryzím modelem, ale spíše sportovní výbavou se sníženým podvozkem, litými koly, sportovnějším interiérem a osmiventilovým dvoulitrem XU10, jehož výkon dosahoval 120 koní, což v roce 1991 nebyla vůbec špatná hodnota. Pro některé trhy se ZX Volcane nabízelo také s menší šestnáctiventilovou 1,9 z Peugeotu 205 GTi. Výkon motoru dosahoval 130 koní.

Daihatsu Charade GTti – 1987Při pohledu do tabulky s technickými údaji vás možná trochu zarazí – objem jeden litr, tři válce, turbo. Ne, svět se nazastavil, jen Daihatsu už před třiceti lety vědělo, že tato koncepce je cestou k nízké spotřebě a vysokým výkonům. Charade GTti vážilo nějakých 750 kilogramů. Ve své době šlo o velmi rychlý stroj, který dokázal porážet Fiat Uno Turbo nebo Golf GTI. Dodnes se chlubí jedním velmi zajímavým prvenstvím, kdy z litrového objemu dokázalo generovat výkon 100 koní.

Daihatsu Charade GTti – 1987Při pohledu do tabulky s technickými údaji vás možná trochu zarazí – objem jeden litr, tři válce, turbo. Ne, svět se nazastavil, jen Daihatsu už před třiceti lety vědělo, že tato koncepce je cestou k nízké spotřebě a vysokým výkonům. Charade GTti vážilo nějakých 750 kilogramů. Ve své době šlo o velmi rychlý stroj, který dokázal porážet Fiat Uno Turbo nebo Golf GTI. Dodnes se chlubí jedním velmi zajímavým prvenstvím, kdy z litrového objemu dokázalo generovat výkon 100 koní.

Fiat Punto GT – 1993První generace Punta se dočkala také ostré verze GT, která se však kvůli vysoké ceně neprodávala v takových počtech, aby vešla výrazněji do povědomí. Evoluce přeplňované 1,4 SOHC, která poháněla také Uno Turbo, vykazovala 100 kW, což ve finále stačilo na velmi solidních 7,9	 sekundy ve zrychlení z 0 na 100 km/h. Pozdější dvě verze GT měly již nižší výkon 133, respektive 130 koní. Motor byl bohužel daleko lepší, než zbytek auta, který až příliš vycházel ze standardního Punta…

Fiat Punto GT – 1993První generace Punta se dočkala také ostré verze GT, která se však kvůli vysoké ceně neprodávala v takových počtech, aby vešla výrazněji do povědomí. Evoluce přeplňované 1,4 SOHC, která poháněla také Uno Turbo, vykazovala 100 kW, což ve finále stačilo na velmi solidních 7,9 sekundy ve zrychlení z 0 na 100 km/h. Pozdější dvě verze GT měly již nižší výkon 133, respektive 130 koní. Motor byl bohužel daleko lepší, než zbytek auta, který až příliš vycházel ze standardního Punta…

Fiat Tipo 2,0 i.e. 16V Sedicivalvole – 1991Dvoulitrový šestnáctiventil s výkonem 148 koní, původně montovaný do Lancie Thema, dokázal s relativně lehkým Tipem cvičit. Navíc maximální rychlost 210 km/h byla vyšší, než u VW Golf GTI, který už tenkrát představoval etalon třídy rychlých hatchbacků. Dnes o tomto autě ví málokdo, protože drtivou většinu z nich si odnesl čas a vpravdě, kromě výše zmiňovaného motoru, nevynikalo ničím výrazným.

Fiat Tipo 2,0 i.e. 16V Sedicivalvole – 1991Dvoulitrový šestnáctiventil s výkonem 148 koní, původně montovaný do Lancie Thema, dokázal s relativně lehkým Tipem cvičit. Navíc maximální rychlost 210 km/h byla vyšší, než u VW Golf GTI, který už tenkrát představoval etalon třídy rychlých hatchbacků. Dnes o tomto autě ví málokdo, protože drtivou většinu z nich si odnesl čas a vpravdě, kromě výše zmiňovaného motoru, nevynikalo ničím výrazným.

Fiat Uno Turbo – 1985Uno Turbo s přeplňovanou 1,4 patřilo v 80. letech na vrchol v segmentu. Mohlo se srovnávat s Peugeotem 205 GTI či Renaultem 5 GT Turbo – maximální rychlostí okolo 200 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h za 8,2 patřilo mezi nejrychlejší běžné osobní vozy. Bohužel kvalita zpracování značně pokulhávala, takže i když Uno Turbo bylo hodně rychlé, bylo také značně problematické.

Fiat Uno Turbo – 1985Uno Turbo s přeplňovanou 1,4 patřilo v 80. letech na vrchol v segmentu. Mohlo se srovnávat s Peugeotem 205 GTI či Renaultem 5 GT Turbo – maximální rychlostí okolo 200 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h za 8,2 patřilo mezi nejrychlejší běžné osobní vozy. Bohužel kvalita zpracování značně pokulhávala, takže i když Uno Turbo bylo hodně rychlé, bylo také značně problematické.

Ford Escort RS2000 – 1996Než Ford neustálým hloupým šetřením zabil legendární jméno Escort, stačil vyrobit motoricky zajímavou verzi RS2000 s řadovým dvoulitrový čtyřválcem o výkonu 150 koní. Ford se tehdy neváhal bít do prsou se slovy, že se vrátil Šampión. Motorově by snad na to i RS2000 měl, zbytek auta byl však na hony vzdálen tomu, co jméno Escort proslavilo.

Ford Escort RS2000 – 1996Než Ford neustálým hloupým šetřením zabil legendární jméno Escort, stačil vyrobit motoricky zajímavou verzi RS2000 s řadovým dvoulitrový čtyřválcem o výkonu 150 koní. Ford se tehdy neváhal bít do prsou se slovy, že se vrátil Šampión. Motorově by snad na to i RS2000 měl, zbytek auta byl však na hony vzdálen tomu, co jméno Escort proslavilo.

Ford Fiesta XR2i – 1984Fiesta byla v sportovní verzi nabízena hned od první generace, ale byla to až druhá, o které se dá skutečně mluvit jako o sportovní. Přestože byla záměrně tlumena výrobcem, aby neohrožovala prodeje rychlých Escortů, chlubila se atmosférickým čtyřválcem CVH o objemu 1,6 litru a výkonu 98 koní a 5stupňovou manuální převodovkou s velmi dobrým a krátkým řazením. Pocit sportovní jízdy umocňovalo skvěle vyvážené řízení a nízká hmotnost.

Ford Fiesta XR2i – 1984Fiesta byla v sportovní verzi nabízena hned od první generace, ale byla to až druhá, o které se dá skutečně mluvit jako o sportovní. Přestože byla záměrně tlumena výrobcem, aby neohrožovala prodeje rychlých Escortů, chlubila se atmosférickým čtyřválcem CVH o objemu 1,6 litru a výkonu 98 koní a 5stupňovou manuální převodovkou s velmi dobrým a krátkým řazením. Pocit sportovní jízdy umocňovalo skvěle vyvážené řízení a nízká hmotnost.

Honda Civic VTI – 1992Honda Civic VTI není úplně typickým ostrým hatchbackem, ale jak jinak definovat auto, které v roce 1992 nabídlo atmosféricky plněný čtyřválec se skromným objemem 1,6 litru, ovšem výkonem 160 koní? Dodnes je Civic VTI s motorem B16A2 považován za nejméně nápadný rychlý hatchback všech dob. Jestli na něj někdy náhodou narazíte, neváhejte ani minutu, protože kromě božského motoru měl Civic VTI také velmi schopný podvozek.

Honda Civic VTI – 1992Honda Civic VTI není úplně typickým ostrým hatchbackem, ale jak jinak definovat auto, které v roce 1992 nabídlo atmosféricky plněný čtyřválec se skromným objemem 1,6 litru, ovšem výkonem 160 koní? Dodnes je Civic VTI s motorem B16A2 považován za nejméně nápadný rychlý hatchback všech dob. Jestli na něj někdy náhodou narazíte, neváhejte ani minutu, protože kromě božského motoru měl Civic VTI také velmi schopný podvozek.

Lancia Delta HF Integrale – 1987Legenda jménem HF Integrale se zrodila víceméně náhodu. Lancia Delta sice získala titul Auto roku 1980, ale prodeje byly špatné. To proto, že první Delty byly také špatné – poruchové, rezavějící, s vysokou spotřebou. Tak se Lancia uchýlila ke stejnému řešení, jako v případě modelu Beta – k závodění.

Lancia Delta HF Integrale – 1987Legenda jménem HF Integrale se zrodila víceméně náhodu. Lancia Delta sice získala titul Auto roku 1980, ale prodeje byly špatné. To proto, že první Delty byly také špatné – poruchové, rezavějící, s vysokou spotřebou. Tak se Lancia uchýlila ke stejnému řešení, jako v případě modelu Beta – k závodění.

Mazda 323 GT-R 4WD – 1992Homologační verze 323 pro skupinu A podniku WRC z roku 92 nespadá do žádné kategorie, snad jen Lancia Delta HF Integrale byla v té době brutálnější. Výkon přeplňované 1,8 výkon dosahoval v Evropě 185 koní, verze pro Japonsko s pravostranným řízením šla ovšem ještě dál a generovala 210 koní, což stačilo k stovce za 7,1 sekundy a maximální rychlosti 210 km/h.

Mazda 323 GT-R 4WD – 1992Homologační verze 323 pro skupinu A podniku WRC z roku 92 nespadá do žádné kategorie, snad jen Lancia Delta HF Integrale byla v té době brutálnější. Výkon přeplňované 1,8 výkon dosahoval v Evropě 185 koní, verze pro Japonsko s pravostranným řízením šla ovšem ještě dál a generovala 210 koní, což stačilo k stovce za 7,1 sekundy a maximální rychlosti 210 km/h.

Mazda 3 MPS – 2010Mazda 3 MPS v druhé generaci byla naprosto fenomenálním strojem. Jen poněkud nedoceněným. Dobové recenze jí vytýkaly přílišnou agresivitu a náročnost na řidiče. Přední náprava se samosvorným difem se s náporem vysokého výkonu a točivého momentu přeplňovaného čtyřválce 2,3 DISI prala skutečně vehementně. Jenže nepatří tohle náhodou k opravdovému řízení?

Mazda 3 MPS – 2010Mazda 3 MPS v druhé generaci byla naprosto fenomenálním strojem. Jen poněkud nedoceněným. Dobové recenze jí vytýkaly přílišnou agresivitu a náročnost na řidiče. Přední náprava se samosvorným difem se s náporem vysokého výkonu a točivého momentu přeplňovaného čtyřválce 2,3 DISI prala skutečně vehementně. Jenže nepatří tohle náhodou k opravdovému řízení?

Mitsubishi Colt Ralliart – 2009Colt Ralliart je asi nezvláštnějším ostrým hatchbackem vůbec, protože díky jeho karoserii byste jej na tento titul rozhodně napasovali. Vysoká karoserie se v zatáčkách docela nakláněla, ale podvozek se z míry vyvést nenechal. Přeplňovaná 1,5 s výkonem 150 koní s lehkým vozem cvičila jako vítr s igelitovým sáčkem, a tak navzdory podivnému vzhledu Colt Ralliart byl jízdně hodně zajímavým vozem. Škoda, že ho výrobce zazdil. Ostatně jako všechny své kdysi slavné modely…

Mitsubishi Colt Ralliart – 2009Colt Ralliart je asi nezvláštnějším ostrým hatchbackem vůbec, protože díky jeho karoserii byste jej na tento titul rozhodně napasovali. Vysoká karoserie se v zatáčkách docela nakláněla, ale podvozek se z míry vyvést nenechal. Přeplňovaná 1,5 s výkonem 150 koní s lehkým vozem cvičila jako vítr s igelitovým sáčkem, a tak navzdory podivnému vzhledu Colt Ralliart byl jízdně hodně zajímavým vozem. Škoda, že ho výrobce zazdil. Ostatně jako všechny své kdysi slavné modely…

Nissan Almera GTI – 1995Nissan Almera GTi je absolutně nevýrazný derivát nudného Nissanu Almera. Ovšem to jen na první pohled. Na ten druhý totiž zjistíte, že pod kapotou byl dvouvačkový dvoulitr SR20DE, který přední kola zásoboval 143 koni výkonu. To 1 155 kg těžkému vozu stačilo na stovku za 7,9 vteřiny a maximálku 211 km/h.

Nissan Almera GTI – 1995Nissan Almera GTi je absolutně nevýrazný derivát nudného Nissanu Almera. Ovšem to jen na první pohled. Na ten druhý totiž zjistíte, že pod kapotou byl dvouvačkový dvoulitr SR20DE, který přední kola zásoboval 143 koni výkonu. To 1 155 kg těžkému vozu stačilo na stovku za 7,9 vteřiny a maximálku 211 km/h.

Nissan Sunny GTI-R – 1990Nissan Sunny GTI-R je homologační speciál s 2litrovým přeplňovaným motorem a pohonem 4WD,který se vyráběl mezi lety 1990 a 1994 v Nissanu v Japonsku. Nissan v té době chtěl vstoupit do kategorie A v šampionátu Mistrovství světa rallye WRC. Karoserie je založena na 3dveřovém hatchbacku Nissanu Sunny N14 (Pusar), ale odlišen je zadním velkým křídlem a nasávacím na kapotě. Pulsar GTI-R využívá systému Attesa 4WD a unikátní verze motoru SR20DET.

Nissan Sunny GTI-R – 1990Nissan Sunny GTI-R je homologační speciál s 2litrovým přeplňovaným motorem a pohonem 4WD,který se vyráběl mezi lety 1990 a 1994 v Nissanu v Japonsku. Nissan v té době chtěl vstoupit do kategorie A v šampionátu Mistrovství světa rallye WRC. Karoserie je založena na 3dveřovém hatchbacku Nissanu Sunny N14 (Pusar), ale odlišen je zadním velkým křídlem a nasávacím na kapotě. Pulsar GTI-R využívá systému Attesa 4WD a unikátní verze motoru SR20DET.

Opel Corsa A GSI – 1988Předchůdcem Opelu Corsa OPC je dnes již téměř zapomenutá Corsa A GSi z roku 1988. GSi s motorem o objemu 1,6 litru a výkonem 100 koní připravoval Opel ve spolupráci s firmou Irmscher, která je dnes v podstatě dvorním tunerem značky Opel. Výkon 100 koní a muší váha 820 kg značily vysoce nadprůměrné výkony. Škoda, že Corsa A GSi stála proti VW Polo GT G40 a Peugeotu 205 GTI 1,6.

Opel Corsa A GSI – 1988Předchůdcem Opelu Corsa OPC je dnes již téměř zapomenutá Corsa A GSi z roku 1988. GSi s motorem o objemu 1,6 litru a výkonem 100 koní připravoval Opel ve spolupráci s firmou Irmscher, která je dnes v podstatě dvorním tunerem značky Opel. Výkon 100 koní a muší váha 820 kg značily vysoce nadprůměrné výkony. Škoda, že Corsa A GSi stála proti VW Polo GT G40 a Peugeotu 205 GTI 1,6.

Opel Kadett GSI – 1984V době, kdy divize OPC (Opel Performance Center) ještě neexistovala, rozhodl se Opel, že musí také vstoupit do klubu ostrých hatchbacků. Prvním pokusem byl Kadett s osmiventilovou osmnáctistovkou pod kapotou. Po pouhých dvou letech se do motorového prostoru podíval nový, o dvě deci větší motor, rovněž s osmiventilovou hlavou. V roce 1988 výkon 115 koní stávajícího motoru nebyl dostačující, tak se ope spojil s britským Cosworthem. Výsledkem byla první šestnáctiventilová hlava válců v historii Opelu. Výkon poskočil na 150 koní.

Opel Kadett GSI – 1984V době, kdy divize OPC (Opel Performance Center) ještě neexistovala, rozhodl se Opel, že musí také vstoupit do klubu ostrých hatchbacků. Prvním pokusem byl Kadett s osmiventilovou osmnáctistovkou pod kapotou. Po pouhých dvou letech se do motorového prostoru podíval nový, o dvě deci větší motor, rovněž s osmiventilovou hlavou. V roce 1988 výkon 115 koní stávajícího motoru nebyl dostačující, tak se ope spojil s britským Cosworthem. Výsledkem byla první šestnáctiventilová hlava válců v historii Opelu. Výkon poskočil na 150 koní.

Peugeot 106 Rallye – 1993Peugeot 106 Rallye byl vozem vyloženě pro ty, kteří chtějí jen jezdit, nic jiného je nezajímá. Peugeot posilněný úspěchem modelu 205 GTI se nezdráhal takto úzce profilovaný model zákazníkům nabídnout. Přední kola Peugeotu 106 Rallye roztáčí nepříliš obvyklý a vyjma Citroenu AX Sport a Peugeotu 205 Rallye jinde nepoužitý motor řady TU s objemem 1,3 litru. Později tento motor nahradila pohonná jednotka 1,6 s výkonem 120 koní.

Peugeot 106 Rallye – 1993Peugeot 106 Rallye byl vozem vyloženě pro ty, kteří chtějí jen jezdit, nic jiného je nezajímá. Peugeot posilněný úspěchem modelu 205 GTI se nezdráhal takto úzce profilovaný model zákazníkům nabídnout. Přední kola Peugeotu 106 Rallye roztáčí nepříliš obvyklý a vyjma Citroenu AX Sport a Peugeotu 205 Rallye jinde nepoužitý motor řady TU s objemem 1,3 litru. Později tento motor nahradila pohonná jednotka 1,6 s výkonem 120 koní.

Peugeot 205 GTI 1,9 – 1986Francouzské gétéíčko je doslova legendou mezi ostrými hatchbacky. Peugeot 205 GTI měl původně pod kapotou řadovou čtyřválcovou šestnáctistovku XU5J s výkonem 105 koní. Ta byla v říjnu 1986 doplněna a později zcela nahrazena devatenáctistovkou řady XU9J se 120 a 128 k (88 kW a 94 kW). Peugeot byl známý nejen záludným chováním na limitu, což způsobovaly především dobové pneumatiky, ale také tím, že se mu říkalo „auto pro muže pod čtyřicet“ - sedmi z deseti majitelů bylo méně než 40 let.

Peugeot 205 GTI 1,9 – 1986Francouzské gétéíčko je doslova legendou mezi ostrými hatchbacky. Peugeot 205 GTI měl původně pod kapotou řadovou čtyřválcovou šestnáctistovku XU5J s výkonem 105 koní. Ta byla v říjnu 1986 doplněna a později zcela nahrazena devatenáctistovkou řady XU9J se 120 a 128 k (88 kW a 94 kW). Peugeot byl známý nejen záludným chováním na limitu, což způsobovaly především dobové pneumatiky, ale také tím, že se mu říkalo „auto pro muže pod čtyřicet“ - sedmi z deseti majitelů bylo méně než 40 let.

Peugeot 306 GTI-6/Rallye – 1996Šestistupňový manuál by v době vzniku tohoto vozu tak výrazným technologickým prvkem, že se dostal až do názvu vozu, zejména když pocházel z dílny Peugeot Motorsport. Pokračovatel odkazu vynikající 205 GTi měl pod kapotou atmosférický dvoulitr o 167 koních a zmíněný šestikvalt byl nakrátko poskládaný. Peugeot 306 GTi-6 měl ještě ostřejšího sourozence s názvem Rallye, jenž byl ještě o 65 kg lehčí.

Peugeot 306 GTI-6/Rallye – 1996Šestistupňový manuál by v době vzniku tohoto vozu tak výrazným technologickým prvkem, že se dostal až do názvu vozu, zejména když pocházel z dílny Peugeot Motorsport. Pokračovatel odkazu vynikající 205 GTi měl pod kapotou atmosférický dvoulitr o 167 koních a zmíněný šestikvalt byl nakrátko poskládaný. Peugeot 306 GTi-6 měl ještě ostřejšího sourozence s názvem Rallye, jenž byl ještě o 65 kg lehčí.

Renault 19 16V – 1989Renault 19 nahrazoval zastaralé modely 9 a 11, ovšem se slabými naftovými a zážehovými motory zrovna velkou díru do světa neudělal. Renomé řady 19 výrobce hodlal zvýšit verzi 16V, která měla pod kapotou osmnáctistovku F7R, ze které divize Renaultsport později udělala dvoulitr pro Clio Williams. Atmosférická 1,8 generovala výkon 137 koní a točivý moment 158 Nm, což stačilo na zrychlení 0 až 100 km/h za 8,5 vteřiny.

Renault 19 16V – 1989Renault 19 nahrazoval zastaralé modely 9 a 11, ovšem se slabými naftovými a zážehovými motory zrovna velkou díru do světa neudělal. Renomé řady 19 výrobce hodlal zvýšit verzi 16V, která měla pod kapotou osmnáctistovku F7R, ze které divize Renaultsport později udělala dvoulitr pro Clio Williams. Atmosférická 1,8 generovala výkon 137 koní a točivý moment 158 Nm, což stačilo na zrychlení 0 až 100 km/h za 8,5 vteřiny.

Renault 5 GT Turbo Mk.II – 1985Přeplňovaná 1,4 modelu Turbo GT druhé generace se chlubila nejen 120 koňmi, ale také mimořádně povedeným kabátkem, který ušil slavný Marcello Gandnini. Doboví souputníci Uno Turbo nebo 205 GTI vypadají tak nějak obyčejně. Ovšem stejně jako v případě italské konkurence, ani tohle auto nevynikalo bůhvíjakou spolehlivostí.

Renault 5 GT Turbo Mk.II – 1985Přeplňovaná 1,4 modelu Turbo GT druhé generace se chlubila nejen 120 koňmi, ale také mimořádně povedeným kabátkem, který ušil slavný Marcello Gandnini. Doboví souputníci Uno Turbo nebo 205 GTI vypadají tak nějak obyčejně. Ovšem stejně jako v případě italské konkurence, ani tohle auto nevynikalo bůhvíjakou spolehlivostí.

Renault Clio Sport V6 – 2000Hvězda autosalonu v Paříži z roku 1998, kde se objevila ještě jako studie, platila svého času za nejvýkonnější ostrý hatchback na světě. Za zadními sedadly se roztahoval vidlicový šestiválec z Laguny, který dával 230 koní a 300 Nm točivého momentu. První generace byla ovšem až příliš zákeřná, takže druhá musela projít výraznými úpravami zejména na podvozku. To ale neznamená, že se na motor zapomnělo – ten Renault nechal vylepšit u Porsche a výsledem byl výkon 255 koní.

Renault Clio Sport V6 – 2000Hvězda autosalonu v Paříži z roku 1998, kde se objevila ještě jako studie, platila svého času za nejvýkonnější ostrý hatchback na světě. Za zadními sedadly se roztahoval vidlicový šestiválec z Laguny, který dával 230 koní a 300 Nm točivého momentu. První generace byla ovšem až příliš zákeřná, takže druhá musela projít výraznými úpravami zejména na podvozku. To ale neznamená, že se na motor zapomnělo – ten Renault nechal vylepšit u Porsche a výsledem byl výkon 255 koní.

Renault Clio Williams – 1993Hned na první dobrou se Renault nesmazatelným písmem zapsal do povědomí všech milovníků spáleného benzínu a ostrých hatchbacků především. Clio Williams vzniklo v roce 1993 jako homologační základ pro nový rallyový speciál, protože tehdejší závodní stroj Renault Clio Maxi používal motor 1,8, nicméně závodil v kategorii do 2 litrů. Dvoulitr F7R byl evolucí osmnáctistovky z Clia 16V. Oproti menšímu motoru měl kromě dvou decilitrů objemu navíc také 15 koní a nabízel celkem 147 koní a 176 Nm. Vylepšený manuální pětikvalt JC5 měl převody 1-3 velmi krátké, teprve čtyřka a pětka byly o něco delší.

Renault Clio Williams – 1993Hned na první dobrou se Renault nesmazatelným písmem zapsal do povědomí všech milovníků spáleného benzínu a ostrých hatchbacků především. Clio Williams vzniklo v roce 1993 jako homologační základ pro nový rallyový speciál, protože tehdejší závodní stroj Renault Clio Maxi používal motor 1,8, nicméně závodil v kategorii do 2 litrů. Dvoulitr F7R byl evolucí osmnáctistovky z Clia 16V. Oproti menšímu motoru měl kromě dvou decilitrů objemu navíc také 15 koní a nabízel celkem 147 koní a 176 Nm. Vylepšený manuální pětikvalt JC5 měl převody 1-3 velmi krátké, teprve čtyřka a pětka byly o něco delší.

Škoda Fabia RS Mk.I – 2003Škoda Fabia RS první generace se 130koňovým dvoulitrovým TDI byla z pohledu výrobce krokem do neznáma, ale tato odvaha se automobilce Škoda, respektive koncernu VW, povedl. Vznětová sportovní verze si získala obrovské renomé. Fabia RS Mk.I však bývá často mylně označovaná jako první naftový hothatch, ovšem tento titul si nárokuje Citroen ZX Volcane, který se také dělal v naftovém provedení.

Škoda Fabia RS Mk.I – 2003Škoda Fabia RS první generace se 130koňovým dvoulitrovým TDI byla z pohledu výrobce krokem do neznáma, ale tato odvaha se automobilce Škoda, respektive koncernu VW, povedl. Vznětová sportovní verze si získala obrovské renomé. Fabia RS Mk.I však bývá často mylně označovaná jako první naftový hothatch, ovšem tento titul si nárokuje Citroen ZX Volcane, který se také dělal v naftovém provedení.

Seat Ibiza GTI – 1994V první polovině 90. let minulého století měl Seat jen minimální sportovní ambice. První vlaštovkou, která prozrazovala budoucí plány koncernu Volkswagen, byla Ibiza GTI se šestnáctiventilovým motorem 1,8, jehož výkon 129 koní ji umožňoval dosahovat rychlosti až 206 km/h a sprintovat z 0 na 100 km/h za 8,9 s.

Seat Ibiza GTI – 1994V první polovině 90. let minulého století měl Seat jen minimální sportovní ambice. První vlaštovkou, která prozrazovala budoucí plány koncernu Volkswagen, byla Ibiza GTI se šestnáctiventilovým motorem 1,8, jehož výkon 129 koní ji umožňoval dosahovat rychlosti až 206 km/h a sprintovat z 0 na 100 km/h za 8,9 s.

Talbot Sunbeam Lotus – 1979Talbot Sunbeam byl ve své době mezi ostrými hatchbacky s pohonem předních kol doslova zjevením. Tak trochu jako nedávno jedničkové BMW s třílitrovou atmosférou. Sunbeam poháněl dvouvačkový čtyřválec 2,2 litru o výkonu 155 koní, který si společně s podvozkem vzali na starosti lidé z Lotusu. Lotus dokázal z tohoto hranatého hatchbacku vymáčknout 100 km/h z místa za nějakých sedm vteřin - to vše při hmotnosti 960 kg.

Talbot Sunbeam Lotus – 1979Talbot Sunbeam byl ve své době mezi ostrými hatchbacky s pohonem předních kol doslova zjevením. Tak trochu jako nedávno jedničkové BMW s třílitrovou atmosférou. Sunbeam poháněl dvouvačkový čtyřválec 2,2 litru o výkonu 155 koní, který si společně s podvozkem vzali na starosti lidé z Lotusu. Lotus dokázal z tohoto hranatého hatchbacku vymáčknout 100 km/h z místa za nějakých sedm vteřin - to vše při hmotnosti 960 kg.

Toyota Yaris Turbo – 2004Yaris první generace platí za mimořádně spolehlivou nákupní tašku. Že ale existuje také přeplňovaná varianta čtyřválcového motoru 1,5, na kterém pracovali lidé z Toyota Racing Development (TRD), se už příliš neví. Výkon 150 koní byl na takové auto až možná příliš, především proto, že Yaris Turbo byl tvrdý jako prkno. Ostrou jízdu navíc znemožňovalo nevypínatelné ESP. Finálním hřebíkem do jeho rakve byla nesmyslně vysoká cena (v ČR to bylo 670 tisíc Kč), za kterou jste měli daleko vyspělejší auta.

Toyota Yaris Turbo – 2004Yaris první generace platí za mimořádně spolehlivou nákupní tašku. Že ale existuje také přeplňovaná varianta čtyřválcového motoru 1,5, na kterém pracovali lidé z Toyota Racing Development (TRD), se už příliš neví. Výkon 150 koní byl na takové auto až možná příliš, především proto, že Yaris Turbo byl tvrdý jako prkno. Ostrou jízdu navíc znemožňovalo nevypínatelné ESP. Finálním hřebíkem do jeho rakve byla nesmyslně vysoká cena (v ČR to bylo 670 tisíc Kč), za kterou jste měli daleko vyspělejší auta.

VW Polo G40 – 1986Kompresorová verze klasického Polo dostala v roce 1986 označení G40, podle 40mm průměru sacího potrubí dmychadla G-Lader. Ostré Polo zprvu poháněl čtyřválec o objemu 1,3 litru a výkonu 116 koní. Automobilka Volkswagen od počátku tyto vozy nabízela jako továrně připravené stroje pro závody Volkswagen Polo G40 Cup, které měly obrovský úspěch mezi amatérskými závodními nadšenci. Polo G40 bylo nahrazeno v roce 1995 modelem Polo GTI, které se vyrábí dodnes.

VW Polo G40 – 1986Kompresorová verze klasického Polo dostala v roce 1986 označení G40, podle 40mm průměru sacího potrubí dmychadla G-Lader. Ostré Polo zprvu poháněl čtyřválec o objemu 1,3 litru a výkonu 116 koní. Automobilka Volkswagen od počátku tyto vozy nabízela jako továrně připravené stroje pro závody Volkswagen Polo G40 Cup, které měly obrovský úspěch mezi amatérskými závodními nadšenci. Polo G40 bylo nahrazeno v roce 1995 modelem Polo GTI, které se vyrábí dodnes.

Alfa Romeo 147 GTA – 2003Vlajkový model řady 147 se světu představil na pařížském autosalonu na podzim 2002. Vychází z o rok starší Alfy Romeo 156 Sportwagon GTA a jako první vnesla do třídy ostrých hatchbacků také pořádnou dívku GT luxusu. Jako jeden z mála se mohl pochlubit šestiválcovým motrem, konkrétně vrcholným provedením motoru Busso o objemu 3,2 litru. Výkon dosahoval 250 koní a točivý moment vrcholil hodnotou 300 Nm. S tímto vidlicovým šestiválcem dokázala ostrá 147 zrychlit z 0-100 km/h za 6,3 s a maximální rychlost atakovala 150 km/h.
Citroen VTS – 1997Atmosférická šestnáctiventilová šestnáctka s výkonem 120 koní dnes nikoho nejspíš nenadchne, ale zkuste se myšlenkami přenést do roku 1997, kdy tahle necelou tunu vážící přistřená nákupní taška poprvé zavítala do provozu. Takovou kapesní raketu od Citroenu nikdo nečekal. Nějakých 125 koní na tunu zkazilo den nejednomu řidiči, který se ocitl na silnici původně před tímto autem. Je tomu i nadále, pokud zrovna na některé přeživší VTS narazíte. Jde o jeden z nejpopulárnějších „citrónů“ posledních dvou dekád. Prosím, neplést si s VTR, tahle verze totiž zdaleka nebyla tak dobrá.
Citroen ZX Volcane - 1991Že jste o tomhle autě neslyšeli? Není velkého divu, Citroen ZX Volcane není ryzím modelem, ale spíše sportovní výbavou se sníženým podvozkem, litými koly, sportovnějším interiérem a osmiventilovým dvoulitrem XU10, jehož výkon dosahoval 120 koní, což v roce 1991 nebyla vůbec špatná hodnota. Pro některé trhy se ZX Volcane nabízelo také s menší šestnáctiventilovou 1,9 z Peugeotu 205 GTi. Výkon motoru dosahoval 130 koní.
Daihatsu Charade GTti – 1987Při pohledu do tabulky s technickými údaji vás možná trochu zarazí – objem jeden litr, tři válce, turbo. Ne, svět se nazastavil, jen Daihatsu už před třiceti lety vědělo, že tato koncepce je cestou k nízké spotřebě a vysokým výkonům. Charade GTti vážilo nějakých 750 kilogramů. Ve své době šlo o velmi rychlý stroj, který dokázal porážet Fiat Uno Turbo nebo Golf GTI. Dodnes se chlubí jedním velmi zajímavým prvenstvím, kdy z litrového objemu dokázalo generovat výkon 100 koní.
31
Fotogalerie

30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a jejich výrobci se nám dokonce nezdráhají vnucovat názor, že je vlastně chceme. Často tomu podlehnou i ti z nás, kteří preferují sportovní jízdu. Jenže vždy tomu tak ale nebylo. Ještě nedávno nabízela téměř každá automobilka sportovní derivát vyráběného hatchbacku, který nejenže dokázal posloužit jako klasický osobní automobil, ale také pobavil.

Je to vážně zvláštní doba. BMW před pár dny představilo další generaci ikonické M5 s pohonem všech kol, Opel oznámil, že Insignia OPC nebude, Alfa Romeo raději vyrobí nejrychlejší SUV na světě, než aby se pokusila něco udělat se svými nabízenými hatchbacky, a Mazda dělá, že zkratka MPS vlastně nikdy neexistovala. Mitsubishi pro jistotu ukončilo výrobu všech modelů, které mají nějakou sportovní historii. Přitom ještě na přelomu tisíciletí se všechny značky předháněly, kdo v kategorii ostrých hatchbacků vytáhne největší eso. Škoda, ale život jde dál a kdo ví, co bude za deset let.

Na to konto jsme připravili komentovanou galerii tří desítek rychlých hatchbacků, které se už nevyrábí, a my si myslíme, že by rozhodně měly. Minimálně proto, že byly tak trochu šílené…Začínáme pěkně podle abecedy:

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud