25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl založit společně s Aldem Mantovanim designérské studio Italdesign Giugiaro. Výročí půl století si žádá řádnou oslavu. My se k ní připojíme výběrem 25 koncepčních vozů, na které na silnici bohužel nenarazíme. A nutno přiznat, že u drtivé většiny to je velká škoda.

Přestože oficiální informace hovoří o tom, že Giugiaro a Mantovani založili společnost Italdesign až v únoru roku 1968, jejich vzájemná spolupráce a plány na založení dnes už věhlasného studia se datují už do poloviny roku 1967.

Původní název Studi Italiani Realizzazione Prototipi S.p.A byl záhy změněn na Italdesign Giugiaro S.p.A. Tato společnost byla až do léta roku 2010 vedena pod taktovkou Giugiara a jeho syna, ovšem kvůli přetrvávajícím finančním problémům byl 90% podíl firmy prodán společnosti Lamborghini Holding S.p.A. O pět let později Giorgetto Giugiaro ohlásil odchod do zaslouženého důchodu a zbylých 10 %, které do té doby vlastnil společně se svou rodinou, prodal Audi AG. Do dnešního dne má na svědomí na 90 koncepčních vozů, téměř 80 sériových vozů a šest zemědělských strojů, všechny pro značku Lamborghini.

Tohle je 13 nejhorších aut, tvrdí slavný Top Gear. Souhlasíte?

Tohle je 13 nejhorších aut, tvrdí slavný Top Gear. Souhlasíte?

Italdesign byl nejplodnější v 80. a 90. letech minulého století, kdy se nabídky od automobilek jen hrnuly. Ovšem s přelomem tisíciletí zájem výrazně upadal a Giugiaro a jeho lidé spíše paběrkovali a byli nuceni přijímat zakázky z Asie, především od korejských automobilek SsangYong nebo Daewoo.

10 unikátních českých aut, o kterých jste možná nikdy neslyšeli

10 unikátních českých aut, o kterých jste možná nikdy neslyšeli

Italdesign se však nesoustředil výhradně na design automobilů. Etabloval se ve sféře produktového designu, projektového managementu, stylingu, balení a také například testování prototypů pro nejrůznější automobilové výrobce.

V přiložené galerii se podívejte na náš výběr 25 koncepčních vozů, které si sériovou výrobu rozhodně zasloužily.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 4 příspěvky
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků