Porsche ukončilo pětiletou dominanci značky Audi a po dlouhé době zazářilo během prestižní čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans.
Porsche dokázalo odrazit útoky Audi a obsadit první dvě místa v závodě na 24 h v Le Mans. Vedle velmi prestižního vítězství si Porsche připíše ještě dvojnásobný počet bodů do šampionátu WEC. Ve třídě LMP2 zvítězil tým KCMG s vozem Oreca 05 Nissan, třídu GTE Pro vyhrál Chevrolet Corvette týmu Corvette Racing — GM a ve třídě GTE Am vyhrálo Ferrari 458 Italia týmu SMP Racing.
Jezdci Nico Hülkenberg, Earl Bamber a Nick Tandy zvítězili s vozem Porsche 919 Hybrid v letošním závodě na 24 h Le Mans
I když Porsche ovládlo kvalifikaci, od úvodu závodu vedlo Audi. Pak ale Audi postihla smůla, když vůz s číslem 7 musel neplánovaně do boxů po defektu pneumatiky a Audi s číslem 8 mělo nehodu s pomalejšími vozy v zóně žlutých vlajek. Vypadalo to hrozivě, ale mechanici dokázali auto neuvěřitelně rychle opravit a udržet ho ve vedoucím okruhu.
Po čtyřech hodinách byl závod stále velmi vyrovnaný a prvních šest aut ve třídě LMP1 se drželo, i kvůli výjezdu safety caru, v rozmezí 30 sekund. Ve třídě GTE Pro bojovala Corvette a Astonem Martin a rozdíl mezi nimi byl několik kol ani ne jedna sekunda.
Filipe Albuquerque pak zajel s Audi čas 3:17,647, což je absolutní rekord v historii Le Mans. Překonal i dosud nejrychlejší Porsche 917 z roku 1971, které zvládlo okruh bez šikan za 3:18,4. Všechna Audi a Porsche se s nejrychlejším časem dostala pod 3:19.
Toyota se usadila s odstupem za továrními Audi a Porsche, když jezdí stabilně o pět sekund na kolo pomaleji. Nissan GT-R LM Nismo s pohonem předních kol zajíždí časy 3:40 na úrovni kategorie LMP2 a nedrží krok s třídou LMP1. Špička jezdí o dvacet sekund na kolo rychleji.
I v noci byl závod velmi vyrovnaný a ještě v půl čtvrté ráno se dvě Audi a dvě Porsche držela v jednom kole, takže když musel na dráhu safety car, začínalo se vlastně závodit znovu. Do vedení šlo Audi, ale ráno už vedlo s náskokem jednoho kola Porsche s číslem 19, když Audi s číslem 7 ztratilo část karoserie a bylo sedm minut v boxech.
Porsche s číslem 17 dostalo ještě penalizaci jednu minutu stop & go za předjíždění pod žlutou vlajkou a propadlo se na třetí místo za Audi s číslem 9. V osm hodin ráno pak musel na trať znou safety car a Mark Webber po restartu dostal své Porsche č. 17 před Audi. Obě Porsche a jedno Audi se stále drží v jednom okruhu.
Šest hodin před koncem je nejrychlejší na čtvrtém místě jedoucí Audi s číslem 7, které stahuje náskok Porsche a dokonce se osvobodilo ze tráty dvou kol a nyní ztrácí už jen jeden okruh. Ve třídě GTE Pro se na prvním místě drží Corvette, druhé je s odstupem půl minuty Ferrari a třetí Porsche 911 RSR se ztrátou dvě a půl minuty na vedoucího. Ferrari ale Corvettu mocně dotahuje a vozy spolu sváděly po 18 hodinách boj kolo na kolo.
Čtyři hodiny před koncem, kdy se týmy připravují na možný déšť, vede o jeden okruh Porsche s číslem 19 před Porsche s číslem 17. Pak následují všechna Audi v jednom okruhu a s dalším odstupem jednoho kola jede třetí Porsche.
Tři hodiny do konce jsou obě vedoucí Porsche ve stejném okruhu, Audi s číslem 9 se kvůli technickým problémům propadlo na šesté místo ve třídě se ztrátou pěti kol. André Lotterer s Audi zajel čas 3:17,475, nový rekord Le Mans. Ve třídě LMP2 ještě nic není rozhodnuto a první tři vozy jedou v rozestupu jedné minuty. Tak dlouho trvá jedna zastávka v boxech bez výměny pneumatik.
Hodinu před koncem má Porsche s číslem 19 náskok jednoho kola před číslem 17, další Audi číslo 7 a 8 ztrácí dva okruhy. O další kolo pozadu je Porsche s číslem 18 a Toyota s číslem 2 se kvůli problémům třetího Audi dostala na šesté místo. Velmi zajímavé je to stále ve třídě LMP2, kde se pořád první tři auta drží v rozmezí jedné minuty.
Ve třídě GTE Pro vede Chevrolet Corvette s náskokem 5 kol a třídu GTE Am vedl celý víkend s naprostým přehledem Aston Martin s číslem 98 týmu Aston Martin Racing, ale Paul Dalla Lana pouhých 46 minut před koncem havaroval v šikanách Ford a vůz zničil. Tento Aston jel dokonce celkově ve třídách GTE na druhém místě.
Posledních asi dvacet minut závod ovlivnil lehký déšť, ale všechny vozy jely v podobných rozestupech a všichni už zřejmě chtěli závod hlavně dokončit. Nic dramatického se už nestalo. Na nejvyšší příčku tak vystoupají jezdci Nico Hülkenberg, Earl Bamber a Nick Tandy z vozu Porsche s číslem 19.
Druhé místo bere Porsche s číslem 17 a jezdci Timo Bernhard, Mark Webber a Brendon Hartley. Třetí Audi s číslem 7 pilotovali Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer.
24 h Le Mans 2015: Konečné výsledky |
Pořadí |
Číslo |
Třída |
Tým |
Auto |
Počet kol |
Nejrychlejší kolo |
Zastávek v boxech |
1. |
19 |
LMP1 |
Porsche Team |
Porsche 919 Hybrid |
395 |
3:18,596 |
30 |
2. |
17 |
LMP1 |
Porsche Team |
Porsche 919 Hybrid |
394 |
3:18,186 |
32 |
3. |
7 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro |
393 |
3:17,475 |
31 |
4. |
8 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro |
392 |
3:17,831 |
30 |
5. |
18 |
LMP1 |
Porsche Team |
Porsche 919 Hybrid |
391 |
3:18,917 |
30 |
6. |
2 |
LMP1 |
Toyota Racing |
Toyota TS 040 Hybrid |
387 |
3:22,633 |
30 |
7. |
9 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro |
387 |
3:17,647 |
29 |
8. |
1 |
LMP1 |
Toyota Racing |
Toyota TS 040 Hybrid |
386 |
3:20,896 |
31 |
9. |
47 |
LMP2 |
KCMG |
Oreca 05 – Nissan |
358 |
3:36,836 |
32 |
10. |
38 |
LMP2 |
JOTA Sport |
Gibson 015S – Nissan |
358 |
3:36,679 |
32 |
11. |
26 |
LMP2 |
G-Drive Racing |
Ligier JS P2 – Nissan |
358 |
3:37,078 |
35 |
12. |
28 |
LMP2 |
G-Drive Racing |
Ligier JS P2 – Nissan |
354 |
3:38,109 |
30 |
13. |
48 |
LMP2 |
Murphy Prototypes |
Oreca 03R – Nissan |
347 |
3:38,715 |
35 |
14. |
27 |
LMP2 |
SMP Racing
|
BR01 – Nissan |
340 |
3:42,444 |
32 |
15. |
31 |
LMP2 |
Extreme Speed Motorsports |
Ligier JS P2 – HPD |
339 |
3:42,890 |
33 |
16. |
45 |
LMP2 |
Ibanez Racing |
Oreca 03R – Nissan |
337 |
3:44,918 |
24 |
17. |
64 |
GTE Pro |
Corvette Racing – GM |
Chevrolet Corvette C7R |
337 |
3:54,823 |
24 |
18. |
13 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Rebellion R-One – AER |
336 |
3:26,594 |
32 |
19. |
29 |
LMP2 |
Pegasus Racing |
Morgan – Nissan |
334 |
3:40,794 |
32 |
20. |
72 |
GTE Am |
SMP Racing |
Ferrari 458 Italia |
332 |
3:56,165 |
23 |