24 h Le Mans 2015: Porsche ukončilo pětiletou nadvládu Audi

Porsche ukončilo pětiletou dominanci značky Audi a po dlouhé době zazářilo během prestižní čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans.
Tovární jezdci Porsche č. 19 Nico Hülkenberg, Earl Bamber a Nick Tandy

Porsche dokázalo odrazit útoky Audi a obsadit první dvě místa v závodě na 24 h v Le Mans. Vedle velmi prestižního vítězství si Porsche připíše ještě dvojnásobný počet bodů do šampionátu WEC. Ve třídě LMP2 zvítězil tým KCMG s vozem Oreca 05 Nissan, třídu GTE Pro vyhrál Chevrolet Corvette týmu Corvette Racing — GM a ve třídě GTE Am vyhrálo Ferrari 458 Italia týmu SMP Racing.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jezdci Nico Hülkenberg, Earl Bamber a Nick Tandy zvítězili s vozem Porsche 919 Hybrid v letošním závodě na 24 h Le Mans

I když Porsche ovládlo kvalifikaci, od úvodu závodu vedlo Audi. Pak ale Audi postihla smůla, když vůz s číslem 7 musel neplánovaně do boxů po defektu pneumatiky a Audi s číslem 8 mělo nehodu s pomalejšími vozy v zóně žlutých vlajek. Vypadalo to hrozivě, ale mechanici dokázali auto neuvěřitelně rychle opravit a udržet ho ve vedoucím okruhu.

Po čtyřech hodinách byl závod stále velmi vyrovnaný a prvních šest aut ve třídě LMP1 se drželo, i kvůli výjezdu safety caru, v rozmezí 30 sekund. Ve třídě GTE Pro bojovala Corvette a Astonem Martin a rozdíl mezi nimi byl několik kol ani ne jedna sekunda.

Filipe Albuquerque pak zajel s Audi čas 3:17,647, což je absolutní rekord v historii Le Mans. Překonal i dosud nejrychlejší Porsche 917 z roku 1971, které zvládlo okruh bez šikan za 3:18,4. Všechna Audi a Porsche se s nejrychlejším časem dostala pod 3:19.

Sportovní auta | Zajímavosti | Sport | Porsche

Galerie: Porsche 917 a další hrdinové ze závodu 24 h Le Mans

Toyota se usadila s odstupem za továrními Audi a Porsche, když jezdí stabilně o pět sekund na kolo pomaleji. Nissan GT-R LM Nismo s pohonem předních kol zajíždí časy 3:40 na úrovni kategorie LMP2 a nedrží krok s třídou LMP1. Špička jezdí o dvacet sekund na kolo rychleji.

I v noci byl závod velmi vyrovnaný a ještě v půl čtvrté ráno se dvě Audi a dvě Porsche držela v jednom kole, takže když musel na dráhu safety car, začínalo se vlastně závodit znovu. Do vedení šlo Audi, ale ráno už vedlo s náskokem jednoho kola Porsche s číslem 19, když Audi s číslem 7 ztratilo část karoserie a bylo sedm minut v boxech.

Porsche s číslem 17 dostalo ještě penalizaci jednu minutu stop & go za předjíždění pod žlutou vlajkou a propadlo se na třetí místo za Audi s číslem 9. V osm hodin ráno pak musel na trať znou safety car a Mark Webber po restartu dostal své Porsche č. 17 před Audi. Obě Porsche a jedno Audi se stále drží v jednom okruhu.

Retro | Sport | Fascinace

Fotogalerie: V Goodwoodu ožívají legendy F1 a Le Mans

Šest hodin před koncem je nejrychlejší na čtvrtém místě jedoucí Audi s číslem 7, které stahuje náskok Porsche a dokonce se osvobodilo ze tráty dvou kol a nyní ztrácí už jen jeden okruh. Ve třídě GTE Pro se na prvním místě drží Corvette, druhé je s odstupem půl minuty Ferrari a třetí Porsche 911 RSR se ztrátou dvě a půl minuty na vedoucího. Ferrari ale Corvettu mocně dotahuje a vozy spolu sváděly po 18 hodinách boj kolo na kolo.

Čtyři hodiny před koncem, kdy se týmy připravují na možný déšť, vede o jeden okruh Porsche s číslem 19 před Porsche s číslem 17. Pak následují všechna Audi v jednom okruhu a s dalším odstupem jednoho kola jede třetí Porsche.

Tři hodiny do konce jsou obě vedoucí Porsche ve stejném okruhu, Audi s číslem 9 se kvůli technickým problémům propadlo na šesté místo ve třídě se ztrátou pěti kol. André Lotterer s Audi zajel čas 3:17,475, nový rekord Le Mans. Ve třídě LMP2 ještě nic není rozhodnuto a první tři vozy jedou v rozestupu jedné minuty. Tak dlouho trvá jedna zastávka v boxech bez výměny pneumatik.

Video | Sportovní auta | Sport | Hybridy | Toyota

Toyota představuje svůj speciál TS040 2015 pro Le Mans a WEC

Hodinu před koncem má Porsche s číslem 19 náskok jednoho kola před číslem 17, další Audi číslo 7 a 8 ztrácí dva okruhy. O další kolo pozadu je Porsche s číslem 18 a Toyota s číslem 2 se kvůli problémům třetího Audi dostala na šesté místo. Velmi zajímavé je to stále ve třídě LMP2, kde se pořád první tři auta drží v rozmezí jedné minuty.

Ve třídě GTE Pro vede Chevrolet Corvette s náskokem 5 kol a třídu GTE Am vedl celý víkend s naprostým přehledem Aston Martin s číslem 98 týmu Aston Martin Racing, ale Paul Dalla Lana pouhých 46 minut před koncem havaroval v šikanách Ford a vůz zničil. Tento Aston jel dokonce celkově ve třídách GTE na druhém místě.

Posledních asi dvacet minut závod ovlivnil lehký déšť, ale všechny vozy jely v podobných rozestupech a všichni už zřejmě chtěli závod hlavně dokončit. Nic dramatického se už nestalo. Na nejvyšší příčku tak vystoupají jezdci Nico Hülkenberg, Earl Bamber a Nick Tandy z vozu Porsche s číslem 19.

Druhé místo bere Porsche s číslem 17 a jezdci Timo Bernhard, Mark Webber a Brendon Hartley. Třetí Audi s číslem 7 pilotovali Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer.

24 h Le Mans 2015: Konečné výsledky
Pořadí Číslo Třída Tým Auto Počet kol Nejrychlejší kolo Zastávek v boxech
1. 19 LMP1 Porsche Team Porsche 919 Hybrid 395 3:18,596 30
2. 17 LMP1 Porsche Team Porsche 919 Hybrid 394 3:18,186 32
3. 7 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro 393 3:17,475 31
4. 8 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro 392 3:17,831 30
5. 18 LMP1 Porsche Team Porsche 919 Hybrid 391 3:18,917 30
6. 2 LMP1 Toyota Racing Toyota TS 040 Hybrid 387 3:22,633 30
7. 9 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro 387 3:17,647 29
8. 1 LMP1 Toyota Racing Toyota TS 040 Hybrid 386 3:20,896 31
9. 47 LMP2 KCMG Oreca 05 – Nissan 358 3:36,836 32
10. 38 LMP2 JOTA Sport Gibson 015S – Nissan 358 3:36,679 32
11. 26 LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 – Nissan 358 3:37,078 35
12. 28 LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 – Nissan 354 3:38,109 30
13. 48 LMP2 Murphy Prototypes Oreca 03R – Nissan 347 3:38,715 35
14. 27 LMP2 SMP Racing
 
BR01 – Nissan 340 3:42,444 32
15. 31 LMP2 Extreme Speed Motorsports Ligier JS P2 – HPD 339 3:42,890 33
16. 45 LMP2 Ibanez Racing Oreca 03R – Nissan 337 3:44,918 24
17. 64 GTE Pro Corvette Racing – GM Chevrolet Corvette C7R 337 3:54,823 24
18. 13 LMP1 Rebellion Racing Rebellion R-One – AER 336 3:26,594 32
19. 29 LMP2 Pegasus Racing Morgan – Nissan 334 3:40,794 32
20. 72 GTE Am SMP Racing Ferrari 458 Italia 332 3:56,165 23
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků