2.0T FSI: nový motor v nabídce Volkswagenu (technika)

Je patrné, že mnohé zaujal nový motor 2.0T FSI, který v současné době nabízí koncern Volkswagen v modelech Golf GTI a A3 Sportback. Proto jsme vybrali z tiskové zprávy Audi stať, která se tomuto motoru věnuje podrobněji.
2.0T FSI: nový motor v nabídce Volkswagenu (technika)

Škála zážehových agregátů obsahuje dvě světová prvenství: Čtyřválec 2.0 TFSI je nejenom zcela novým motorem, ale jde o první velkosériově vyráběný agregát, který kombinuje technologii přímého vstřikování benzinu do válců FSI s přeplňováním turbodmychadlem. Tato kombinace demonstrovala svůj potenciál v motoristickém sportu – závodní modely Audi R8 poháněné přeplňovanými motory FSI vyhrály čtyřikrát Le Mans a vybojovaly řadu dalších vítězství.

Zatímco u konvenčních zážehových motorů se benzin vstřikuje do sacího potrubí, u motorů FSI se benzín vstřikuje za pomoci náročných technologií přímo do spalovacích prostorů. Vstřikovač, umístěný v hlavě válců mezi sacími ventily, je zásobován vysokotlakým čerpadlem poháněným vačkovým hřídelem – natlakované palivo se ukládá ve vysokotlakém trubkovém zásobníku, podobně jako u vznětových motorů s přímým vstřikováním „common-rail“. Vstřikovače pracují s přesností na tisícinu sekundy a s tlaky až 110 barů (konvenční systémy vstřikující benzin do sacího potrubí pracují s tlaky maximálně 4 bary.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf GTI se představí na pařížském autosalonu

Motor 2.0 TFSI technicky vychází ze známého zážehového čtyřválce 2.0 FSI – má tedy stejnou hlavu a rozvod. V mnohém se však také odlišuje, protože pracuje s mnohem vyššími tlaky a díky přeplňování dosahuje i mnohem vyšších výkonových parametrů. Blok motoru je vyrobený z šedé litiny GG 25, která vyniká velkou pevností a zároveň vykazuje velmi dobré akustické vlastnosti.

Hluk a vibrace motoru účinně redukují také dva vyvažovací hřídele, rotující dvojnásobnou rychlostí proti směru otáčení klikového hřídele, čímž se účinně eliminují nevyvážené setrvačné síly. Vyvažovací hřídele a olejové čerpadlo je poháněné od klikového hřídele speciálním řetězem. Motor 2.0 TFSI dostal také plastové sací potrubí proměnné délky, která se mění v závislosti na otáčkách a zatížení motoru. Proměnné sání zlepšuje výkonové parametry zejména ve spektru nižších otáček motoru.

Čtyřventilové hlavy válců motoru 2.0 TFSI má ventilový rozvod s vahadly, které vynikají jen minimálním třením. Modifikované sací kanály zaručují ještě účinnější rozvíření směsi paliva a vzduchu než u motorů FSI. Výsledkem je nejenom klidnější a tišší chod motoru, ale také vysoká odolnost proti vzniku detonačního spalování a z toho vyplývající vysoká účinnost.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi A3 Sportback se nedávno začal prodávat na českém trhu 

Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI pracuje s kompresním poměrem 10,5:1 – takového poměru dosahují jen ty nejmodernější přirozeně plněné motory.

Maximální výkon motoru 2.0 TFSI činí 147 kW/200 k. Točivý moment dosahuje v rozmezí otáček 1800 min-1 až 5000 min-1 hodnoty 280 Nm. Velmi plochá křivka průběhu točivého momentu naznačuje jednak možnost hospodárné jízdy s minimálním počtem řazení, na druhé straně má motor v každém režimu práce vždy dost síly k razantnímu zrychlení. Svými dynamickými parametry se model A3 Sportback poháněný motorem 2.0 TFSI může směle měřit se sportovními vozy s mnohem většími motory: Na čtvrtý rychlostní stupeň dokáže z rychlosti 60 km/h zrychlit na 120 km/h (což je typické pro předjížděcí manévr) během pouhých 5,4 s.

O tom, jak spontánně reaguje nový agregát 2.0 TFSI, dobře vypovídá srovnání s jeho předchůdcem – přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.8 T: Okamžitě po sešlápnutí pedálu plynu má řidič modelu s motorem 2.0 TFSI k dispozici o 15 % vyšší točivý moment a také nárůst točivého momentu je v případě čtyřválce 2.0 TFSI mnohem rychlejší – maxima točivého momentu dosáhne motor 2.0 TFSI za polovinu času, než kolik k tomu potřebuje motor 1.8 T; má tedy kratší „turbo-prodlevu“. 

Klepněte pro větší obrázek Graf výkonu a a točivého momentu v závislosti na otáčkách

Model Audi A3 Sportback poháněný motorem 2.0 TFSI spojeným s převodovkou DSG dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h během pouhých 7,0 s, maximální rychlost činí 236 km/h, průměrná spotřeba představuje pouze 7,7 l/100 km. Audi A3 Sportback 2.0 TFSI je k dispozici jak s pohonem předních kol a převodovkou DSG, tak s pohonem všech kol quattro a manuální šestistupňovou převodovkou.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků