2.0T FSI: nový motor v nabídce Volkswagenu (technika)

Je patrné, že mnohé zaujal nový motor 2.0T FSI, který v současné době nabízí koncern Volkswagen v modelech Golf GTI a A3 Sportback. Proto jsme vybrali z tiskové zprávy Audi stať, která se tomuto motoru věnuje podrobněji.
2.0T FSI: nový motor v nabídce Volkswagenu (technika)

Škála zážehových agregátů obsahuje dvě světová prvenství: Čtyřválec 2.0 TFSI je nejenom zcela novým motorem, ale jde o první velkosériově vyráběný agregát, který kombinuje technologii přímého vstřikování benzinu do válců FSI s přeplňováním turbodmychadlem. Tato kombinace demonstrovala svůj potenciál v motoristickém sportu – závodní modely Audi R8 poháněné přeplňovanými motory FSI vyhrály čtyřikrát Le Mans a vybojovaly řadu dalších vítězství.

Zatímco u konvenčních zážehových motorů se benzin vstřikuje do sacího potrubí, u motorů FSI se benzín vstřikuje za pomoci náročných technologií přímo do spalovacích prostorů. Vstřikovač, umístěný v hlavě válců mezi sacími ventily, je zásobován vysokotlakým čerpadlem poháněným vačkovým hřídelem – natlakované palivo se ukládá ve vysokotlakém trubkovém zásobníku, podobně jako u vznětových motorů s přímým vstřikováním „common-rail“. Vstřikovače pracují s přesností na tisícinu sekundy a s tlaky až 110 barů (konvenční systémy vstřikující benzin do sacího potrubí pracují s tlaky maximálně 4 bary.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf GTI se představí na pařížském autosalonu

Motor 2.0 TFSI technicky vychází ze známého zážehového čtyřválce 2.0 FSI – má tedy stejnou hlavu a rozvod. V mnohém se však také odlišuje, protože pracuje s mnohem vyššími tlaky a díky přeplňování dosahuje i mnohem vyšších výkonových parametrů. Blok motoru je vyrobený z šedé litiny GG 25, která vyniká velkou pevností a zároveň vykazuje velmi dobré akustické vlastnosti.

Hluk a vibrace motoru účinně redukují také dva vyvažovací hřídele, rotující dvojnásobnou rychlostí proti směru otáčení klikového hřídele, čímž se účinně eliminují nevyvážené setrvačné síly. Vyvažovací hřídele a olejové čerpadlo je poháněné od klikového hřídele speciálním řetězem. Motor 2.0 TFSI dostal také plastové sací potrubí proměnné délky, která se mění v závislosti na otáčkách a zatížení motoru. Proměnné sání zlepšuje výkonové parametry zejména ve spektru nižších otáček motoru.

Čtyřventilové hlavy válců motoru 2.0 TFSI má ventilový rozvod s vahadly, které vynikají jen minimálním třením. Modifikované sací kanály zaručují ještě účinnější rozvíření směsi paliva a vzduchu než u motorů FSI. Výsledkem je nejenom klidnější a tišší chod motoru, ale také vysoká odolnost proti vzniku detonačního spalování a z toho vyplývající vysoká účinnost.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi A3 Sportback se nedávno začal prodávat na českém trhu 

Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI pracuje s kompresním poměrem 10,5:1 – takového poměru dosahují jen ty nejmodernější přirozeně plněné motory.

Maximální výkon motoru 2.0 TFSI činí 147 kW/200 k. Točivý moment dosahuje v rozmezí otáček 1800 min-1 až 5000 min-1 hodnoty 280 Nm. Velmi plochá křivka průběhu točivého momentu naznačuje jednak možnost hospodárné jízdy s minimálním počtem řazení, na druhé straně má motor v každém režimu práce vždy dost síly k razantnímu zrychlení. Svými dynamickými parametry se model A3 Sportback poháněný motorem 2.0 TFSI může směle měřit se sportovními vozy s mnohem většími motory: Na čtvrtý rychlostní stupeň dokáže z rychlosti 60 km/h zrychlit na 120 km/h (což je typické pro předjížděcí manévr) během pouhých 5,4 s.

O tom, jak spontánně reaguje nový agregát 2.0 TFSI, dobře vypovídá srovnání s jeho předchůdcem – přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.8 T: Okamžitě po sešlápnutí pedálu plynu má řidič modelu s motorem 2.0 TFSI k dispozici o 15 % vyšší točivý moment a také nárůst točivého momentu je v případě čtyřválce 2.0 TFSI mnohem rychlejší – maxima točivého momentu dosáhne motor 2.0 TFSI za polovinu času, než kolik k tomu potřebuje motor 1.8 T; má tedy kratší „turbo-prodlevu“. 

Klepněte pro větší obrázek Graf výkonu a a točivého momentu v závislosti na otáčkách

Model Audi A3 Sportback poháněný motorem 2.0 TFSI spojeným s převodovkou DSG dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h během pouhých 7,0 s, maximální rychlost činí 236 km/h, průměrná spotřeba představuje pouze 7,7 l/100 km. Audi A3 Sportback 2.0 TFSI je k dispozici jak s pohonem předních kol a převodovkou DSG, tak s pohonem všech kol quattro a manuální šestistupňovou převodovkou.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků