2015: Útok robotů na poslední dělníky v továrnách

Za humny je nová průmyslová revoluce. Stroje ovládané lidmi nahradí stroje ovládající samy sebe. Roboti.
2015: Útok robotů na poslední dělníky v továrnách

Továrny velkých i malých výrobců jsou zaplněny nejrůznějšími automatickými stroji. Ty však zatím patří především do oblasti velmi jednoduchých a opakujících se činností. Jednoúčelové stroje jsou dávno běžné, ty programovatelné si poradí pouze s určitým úzkým spektrem práce.

V továrnách jsou ještě stále lidé, kteří obstarávají činnosti, jež ještě dosud z různých důvodů nebyly nahrazeny. I když jich již moc nezbývá. Obvykle se jedná o „nepřesné“ činnosti, které vyžadují smysly – typicky oči (zpracování obrazu) a hmat (detekce tlaku).

Z ASIMA, chytrého robota společnosti Honda, jde tak trochu strach

Z ASIMA, chytrého robota společnosti Honda, jde tak trochu strach

Snímače (smysly) jsou důležitou komponentou, která posune univerzální roboty na zcela nové hranice a k novým možnostem použití. Podívejte se na video s roboty, kteří se musí zorientovat v kuchyni. 

Budoucí továrny budou fungovat takřka zcela bez přítomnosti lidí. Oblasti, kde stále ještě vykonává práci člověk, je nezbytné nahradit. Pokud si ale myslíte, že je to otázka několika desítek či snad stovek let, velmi se mýlíte.

Vývoj robotů a jejich schopností je stejně jako v jiných oblastech elektronického světa exponenciální. První větší vlna nahrazování lidí v továrnách přijde již za několik málo let.

Člověk vs. stroj

Jak můžete vidět v přehledném obrázku (bohužel z roku 2010), počet průmyslových robotů vztažený na lidské zaměstnance, se liší dle země. Jak by se dalo předpokládat, největší počet robotů mají v Japonsku, kde v roce 2010 připadlo téměř tři sta průmyslových strojů na deset tisíc pracovníků. V Africe byly jen dva.

Klepněte pro větší obrázek
Deset zemí s největším počtem průmyslových robotů na 10 tisíc pracovníků a průměrné srovnání (rok 2010, zdroj: IEEE)

Deset zemí s největším počtem průmyslových robotů na 10 000 pracovníků a průměrné srovnání zavřít Deset zemí s největším počtem průmyslových robotů na 10 tisíc pracovníků a průměrné srovnání (rok 2010, zdroj: IEEE)

S rozvojem civilizace je tak nádherně vidět přechod od lidské práce k robotické. Je efektivnější a dokáže se zlepšovat o řády, zatímco člověk spíše stagnuje a vyvíjí se jen velmi pomalu.

Ve statistice jsou prezentovány i průměrné počty průmyslových robotů na počet lidských pracovníků dle světadílů. Kromě zmíněné Afriky patří mezi nejrozvinutější právě Evropa, následovaná Amerikou a Asií.

Výrobci se připravují

Jednou z prvních velkých výrobních společností, která ve velkém měřítku oznámila nahrazení lidí roboty, je například Foxconn. Zaměstnává 1,2 milionů lidí a minulý rok se chlubil deseti tisíci roboty. Letos jich už bude více než sto tisíc, v plánech se dokonce hovoří o trojnásobku. To současně znamená výrazně méně pracovních pozic pro lidi. Na projektu vývoje robotů pracuje přes dva tisíce inženýrů. Podobné plány má také Canon.

Podívejte se na koncept univerzálního průmyslového robota Frida od společnosti ABB. Je malý a skladný, v továrně ho lze přemístit na různé pozice a rychle naučit novým činnostem.

Tlak na dodržování co nejlepších podmínek pro lidské zaměstnance, který jsme mohli zaznamenat především z „rozvinutých a bohatých“ Spojených států Amerických, tak vlastně bude mít zcela opačný efekt. Výrobci pouze zrychlí přechod k robotickým strojům, které nemají žádná práva a neplatí pro ně pracovní zákony. Lidé přijdou o místo ještě rychleji.

Univerzální roboti stále populárnější

Na vývoji univerzálních robotů, kteří se dokážou přizpůsobit velké spektru činností, pracuje několik velkých společností. Patří mezi ně zmíněné ABB, Yaskawa, Kuka, Adept, Heartland Robotics a další.

Všechny tyto firmy již vyvíjejí chytré a univerzální roboty, které by se měly dostat na trh příští rok, některé do roku 2015. Vývoj se soustředí na nové funkce a univerzální dovednosti. Těch se dosahuje mnoha senzory a učícími se systémy s počátky umělé inteligence.

Klepněte pro větší obrázek
Předpokládány vývoj forem průmyslových robotů dle společnosti Yaskawa.

Cena přitom stále klesá, robotické stroje schopné vykonávat lidskou činnost již padají k hranicím statisíců korun (to je obvykle zatím paže na pevném nebo pohyblivém základu). To si už může dovolit i menší továrna. Roboti přestávají být doménou pouze těch nejbohatších a největších výrobců.

Je to vývoj, který nelze zastavit. Lidé se na něj mohou pouze připravit a posunout své dovednosti a pracovní pozice na vyšší stupně. Pokud tak neučiní, budou eliminováni. Alespoň z trhu práce.

Zdroj: VTM.cz
 

bazar

Honda Civic 1,4
Rok výroby: 2011
Stav: 26 745 km
Cena: 230 000 Kč
Honda CRV 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 152 759 km
Cena: 202 000 Kč
Honda Civic 1,4
Rok výroby: 2004
Stav: 72 977 km
Cena: 76 000 Kč
Honda CRV 2
Rok výroby: 2016
Stav: 32 320 km
Cena: 600 000 Kč
Honda CRV 2,2
Rok výroby: 2014
Stav: 18 031 km
Cena: 540 000 Kč
Honda Civic 1,4
Rok výroby: 2010
Stav: 37 099 km
Cena: 206 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků