2010: mýtné místo dálničních známek

15 komentářů

jimi
10. února • 20:30

trochu jsem cestoval po zapadni evrope, mytne-myslim rozumnou castku napr.jako ve slovinsku(2-3eur/100km)- bych klidne platil, kdyby ta kvalita cest byla vysoka jako napr. v nemecku a bylo by to o poznani rychlejsi a pohodlnejsi...a tam nejsou kvalitni jenom dalnice...(vetsi sranda je i tak na okreskach, pokud nespechate). skuste si dnes projet trasu napr.praha-brno s autem, ktere ma tvrdsi-sportovnejsi podvozek, tak zaplacete ...a urcite se to nezlepsi za par let......a souhlasim, ze nejvic skody na silnicich i tak delaj nakladaky...

 

Petr
10. února • 20:36

A náklaďáků po vstupu do EU přibude

V0jt@S
10. února • 18:55

Pro ty, co tu obhajují zvýšení spotřební daně: Kdo víc jezdí, víc platí, to je pravda. Ale zase jsou znevýhodnění řidiči silnějších vozů - je sice pravda, že se dá do jisté míry říct, že takoví ničí silnice více - většinou jezdí dynamicky, což silnici zatěžuje víc. Ale není to zase tak markantní rozdíl. Netvrdím, že se mi to zdá jako úplně špatný nápad, ale mýtné na dálnicích mi připadne pořád lepší, než současné dálniční známky.

Dušan D.
9. února • 15:00

... obojí považuji za zcela nešťastný způsob jak získat peníze na stavbu silnic. Místo těchto komplikovaných výmyslů by bylo lépe mírně zvýšit spotřební daň na pohonné hmoty. Je to mnohem jednodušší, spravedlivější (kdo víc jezdí víc platí), efektivnější (nepřiživují se na tom výrobci a distributoři dálničních známek či podobných nesmyslů). A hlavně chudák občan není obtěžován další starostí, i když jde jen o drobnou starost ... víme že stokrát nic umořilo občana. ... I zvýšení tranzitní nákladní dopravy by to chtělo řešit nějak lépe. Opět nějakým jednoduchým způsobem, třeba drobným poplatkem kolem 1000 Kč za každý vjezd náklaďáku na území ČR. Už teď tu máme dost přenáklaďákováno.

Niemand
10. února • 12:06

Ja nabidnu pohled z jine strany. Zvyseni spotrebni dane se bude libit jeste mene lidem, nebot proc by mel ridic, ktery nevyuziva silnic 1 tridy a dalnic platit vice (tedy je nepotrebuje a take je nenici, napr. ridici ve mestech a na vesnicich)? Ja si naopak myslim, ze mytne je dobry napad. Napriklad pro me bude urcite levnejsi zavedeni mytneho, samozrejme pro jine ridice opacne.

Silnice jsou v dezolatnim stavu, ale jak rekl ministr Simonovsky, dejte mi 2 biliony a bude se jezdit jako po masle (vyrok si nepamatuji presne, ani castku). Neda se nic delat, vystavbu a opravy si budeme muset zaplatit my, ridici.

Co se tyce kamionu, tak bych zavedl (jak tu kdosi psal) stanice kontroly s vahami a emisnimi kontrolami. Hned by bylo na nasich silnicich vice bezpecno a lepe by se dychalo.

Dušan D.
10. února • 16:21

Kvalitní silniční síť je prospěšná celé republice, nejen těm, kdo ji přímo využívají.

Takto vidím srovnání mýtného a spotřební daně já. Zkusím zapomenout na to, že i já patřím k menšině řidičů, která dálnice a prvotřídky moc nevyužívá.

Mýtné: Jaké jsou praktické důvody pro rozdělení silnic na lépe a hůře udržované? Kdo pro to vymyslí vhodný klíč? Jak budeme řešit katastrofální stav silnic nižší třídy? Samotný systém vybírání mýtného pohltí podstatnou část vybraných prostředků. Mnozí řidiči budou postaveni před volbu, zda zvolit delší trasy po okreskách nebo zaplatit. Část se jistě rozhodne pro první možnost => horší využití sítě jako celku => drobné ekologické minus.

Spotřební daň: nerozlišuje silnice dle způsobu financování, silniční síť je tu jeden celek. Kdo víc jezdí, spotřebuje víc pohonných hmot a tedy víc přispěje. Neobtěžuje řidiče administrativou.

Jistě jsou nějaké důvody pro zavedení mýtného, podle mě ale nejsou dostatečné. Jsou i vážné důvody proti.

 

Petr Broža
10. února • 12:20

Mě třeba mýtné trochu děsí, protože z Brna do Prahy jezdím minimálně jednou týdně. Náklady na cestu se podle všeho "zněkolikanásobí".

Niemand
10. února • 13:33

No tak samozrejme zalezi na tom, jak bude nastvena cena. Pokud mate o cene nejake blizsi informace (ktere ve vas vyvolavaji des), tak je tu prosim napiste.

Moznosti je mnoho, napriklad pevne stanovena cena za km, nebo cena z bodu A do bodu B (nehlede na km) apod. Mozne je take reseni na zpusob pausalu, predplacenych karet atd. atd. 

Petr Broža
10. února • 13:35

Zatím bližší info nemám, je to stále ještě hodně daleko v budoucnosti, ale doufám, že v té době už budu dělat něco jiného a nebudu muset jezdit po dálnici  

Děsí mne to z toho důvodu, že si pamatuju, kolik jsem zaplatit za přejezd Franice do Španělska - 3500 Kč tam a zpět... Docela síla.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
coolio
10. února • 19:43

No jo, jenže to musíte jet po Route national, a ne po dálnicích. Pokud spěcháte, tak je blbé, ale po silnicích to není o tolik pomalejší. Zpoždění může dělat jen pár hodin, a to je za 3500 trochu moc.

BristolQ
9. února • 14:54

No comment. Už nevědí kde by brali. Všechny bych je pověsil sociály rudý.

JirkaK
8. února • 23:07

To tady všichni chtěli platit mýtné. Ale až zaplatíme za dvě cesty z Prahy do Brna tolik jako dneska za roční známku, budeme platit jako mourovatí i za silnice 1, třídy (protože podle ministra máme dálnic málo a tak by se to nevyplatilo) a do oprav a staveb silnic z toho nepůjde nic, protože ty vybrané peníze sežere technika a administrativa kolem výběru mýtného, tak vás ten humor přejde.

Al Bunda
9. února • 8:52

Omyl, vybrané peníze sežere "sociální" systém naší milované vlády, který jen podporuje flákače a naše milé spoluobčany z "minoritní" skupiny

Z
8. února • 11:53

To by ty silnice musely vypadat jinak aby za průjezd něco chtěli. Taky by už musely být hotový všechny plánovaný rychlostní silnice a dálnice a na zbývajících I obchvaty všech obcí. Potom to smysl má, to si ale protiřečí s účelem, totiž získáním peněz na dostavbu a výstavbu.

Ad kamiony - spíš by to chtělo povinné zastávky s váhami a kontrolami koleček. Jinak když mýtné znatelně zdraží kamionovou dopravu, zdraží všechno zboží a zaplatíme to zase my.

Tomáš Langer
11. února • 14:02

Nezaplatíme. Doufám, že tím konečně přejde výrazná část přepravy zboží na železnici, zvlášť pokud se ČD dokážou konečně vzpamatovat z letargie.

Pak opravdu stát (a potažmo i my) ušetří, protože jednak zhodnotí obrovské investice do železniční infrastruktury a ještě získá peníze z mýtného.

 

Tomáš

Doporučujeme

Články odjinud