20 tipů, jak levně koupit automobil

Nový automobil nekupujete každý den. Před jeho pořízením je proto nutné pečlivě zvažovat všechny kroky, protože ceny vozů se pohybují do cca dvou set tisíc korun výše. Hodnota automobilu přitom klesá v okamžiku odjezdu z autosalonu v podstatě o třetinu – špatné rozhodnutí tak bolí dvojnásob. Přinášíme vám 20 tipů, jak se špatným rozhodnutím vyhnout.
20 tipů, jak levně koupit automobil

1. Automobil není vhodné kupovat na základě aktuální nálady či chvilkového rozhodnutí. To, že se vám nějaký vůz líbí, ještě neznamená, že okamžitě vběhnete do nejbližšího autosalonu a utratíte těžce vydělané nebo půjčené peníze. Před koupí pečlivě zhodnoťte své potřeby (jiné požadavky má otec rodiny a jiné svobodný mládenec) i finanční možnosti a tomu přizpůsobte výběr. Jakmile se rozhodnete pro určitý typ automobilu, projděte nabídky všech výrobců a vyhledejte vozy, které vyhovují vašim kritériím.

2. Zvažte, jak často budete jezdit a kolik kilometrů najedete. Důležitá je rovněž otázka, zda budete jezdit spíše po městě a jeho okolí, nebo zda se budete vydávat na delší štreky. Podle toho vyberte motor – benzinový se hodí do města, protože se rychleji zahřívá a kratšími jízdami se méně opotřebovává, naftový je zase výhodnější na delších cestách; na dálnici je zpravidla méně hlučný a má nižší spotřebu.

3. Vybrané vozy si pečlivě vyzkoušejte. Obejděte autosalony, kde jsou k dispozici předváděcí automobily, a absolvujte předváděcí jízdy. Prodejce by vám měl umožnit jízdu v takové délce a takovým způsobem, jakým požadujete, abyste dobře poznali chování vozu v různých situacích. Zkuste si i jízdu po dálnici, která odhalí, zda vůz není při vysokých rychlostech příliš hlučný. Pokud se prodejce vzpírá, jděte jinam; bez pořádné zkušební jízdy automobil nekupujte.

4. Čtěte internetové diskuse, v nichž najdete zkušenosti uživatelů, kteří si již vámi vybraný vůz nebo vozy koupili. Majitelé vozů bývají zpravidla sdílní a díky nim se dozvíte o potenciálních závadách, které na vás „čekají“, a současně i o jejich řešení. Nedocenitelné jsou rovněž zkušenosti majitelů vozů se servisem dané značky – je důležité vědět, jak dlouho trvá dodání náhradních dílů, jaký přístup má servis k zákazníků apod. Diskuse můžete hledat např. na AutoRevue.cz.

5. Sledujte akční nabídky výrobců – na internetu či v inzerci v tisku. Většina z nich nabízí krátkodobé (týdenní) či dlouhodobé (měsíční i delší) akce, v nichž je možné pořídit automobily buď s výraznými slevami (i 20–30 %) nebo s výbavou zdarma navíc, případně s akčními pakety za snížené ceny. Ačkoliv mnozí výrobci anoncují dobu trvání akcí na určitou dobu, zpravidla jsou hned nahrazeny akcemi novými, případně jsou ty staré prodlouženy.

6. Vyplatí se informovat na podmínky leasingu. Některé akční nabídky se týkají právě tohoto způsobu financování – při zakoupení na leasing je vůz levnější, slevy mohou jít klidně i na 10 %. V takovém případě jde v podstatě o akční slevu, protože automobilka nižší cenu dotuje (doplatí leasingovce rozdíl v ceně), aby přilákala zákazníky. Pamatujte ale na to, že i přes nižší základní cenu při nákupu na leasing stejně zaplatíte více – musíte totiž počítat s navýšením leasingu.

7. Některé akční nabídky se týkají tzv. nulového navýšení, kdy při využití leasingu zaplatíte stejnou cenu, jako kdybyste vůz kupovali za hotovost. V takovém případě za vás v podstatě platí navýšení leasingu automobilka a jde v podstatě jen o jiný typ slevy. Dalším typem akčního leasingu je nulová akontace; zaplatíte sice vyšší navýšení, nicméně k nákupu nepotřebujete žádnou hotovost.

8. Akční slevy přichází zpravidla až po prvním roce prodeje nového modelu. Pokud automobilka uvede na trh novou generaci nějakého automobilu, nemůžete počítat s tím, že okamžitě nabídne slevu nebo třeba akční paket s výbavou navíc. Nejvyšší slevy dávají automobilky zpravidla na modely, které nejdou na odbyt, a na výběhové modely, které budou v nejbližší době nahrazeny novými generacemi.

9. To samé platí i pro faceliftované modely – pokud jde o prodejní strategii, jsou to pro automobilku v podstatě nové vozy. Zatímco na verze před faceliftem bude dávat automobilka slevy, verze po faceliftu se budou prodávat za plné ceny. Pokud tedy víte, že výrobce chystá nový model nebo jeho facelift, můžete počítat s tím, že se chystají docela vysoké slevy. Cenové bonusy bývají zpravidla o to vyšší, o co je facelift výraznější. V rámci faceliftu může dojít i ke změně cenové politiky a úpravě výbavy vozu.

10. Máte-li dobrou vyřídilku a dostatek trpělivosti, můžete usmlouvat slevu i při nákupu běžného modelu, na který právě neběží žádná akce. Na nových vozech mají prodejci zpravidla marže řádově v desítkách procent (čím dražší, tím jsou marže v absolutním vyjádření vyšší), takže slevu získáte takřka vždy, případně můžete celkem bez problému dostat nějakou nadstandardní výbavu zdarma. Konkrétní vyjednávací taktiku zvolte dle přístupu prodejce a případných zkušeností lidí, kteří již v daném autosalonu nakoupili.


Tip: V rozhodování, jaký automobil koupit, vím pomohou i naše testy. Vytvořili jsme pro vás jejich seznam přehledně řazený dle automobilky.

11. Zajímavou nabídkou jsou tzv. předváděcí a referenční vozy. Ty byly použity některým z prodejců značky k testovacím jízdám pro potenciální zákazníky. Zpravidla mívají najeto 20 tisíc km, bývají ve velmi dobrém stavu a dostanete na ně plnou záruku. Ceny jsou ale oproti novým vozům nižší až o 30 %. U těchto vozů si ale nemůžete vybrat např. příplatkovou výbavu či metalízu – musíte koupit vůz takový, jaký je.

12. Přehlédnout byste rozhodně neměli ani skladové vozy. Jde o zcela nové automobily, které jsou vystaveny přímo v autosalonech. Vzhledem k tomu, že jsou nakonfigurovány výrobcem a nemáte tedy možnost dodatečně měnit jejich výbavu či barvu, zůstávají zpravidla dlouho „na ocet“ a slouží spíše ke statické prezentaci možností daného modelu. Na tyto vozy může dát prodejce velice zajímavé slevy – čím déle vůz stojí na prodejně, tím je zpravidla levnější.

13. Není vhodné koupit automobil v prvním autosalonu, který navštívíte. Je lepší jich projít více a podívat se po skladových, případně předváděcích vozech. Současně také můžete porovnávat přístup jednotlivých prodejců a vybrat si vůz tam, kde se k vám chovají nejlépe. Někteří prodejci navíc nabízí nadstandardní služby, jako třeba prodlouženou záruku nebo určitou výbavu zdarma. Konkurenční boj o zákazníka je zkrátka velmi ostrý.

14. Skladové i předváděcí vozy nabízí automobilky i na internetu. Stačí si na patřičné webové stránce vybrat motor, výbavu a karosářskou verzi a aplikace najde všechny vozy, které odpovídají zadání. Dozvíte, jakou má vůz výbavu, kolik má najeto v případě, že jde o předváděcí model, jaká je sleva a v jaké prodejně vůz najdete. Pak už jen stačí kontaktovat daný autosalon a případně vůz zakoupit. Nové vozy všech značek lze souhrnně najít např. na www.tipcars.com, auto.atlas.cz či www.sauto.cz. Přehledy skladových a předváděcích vozů dané značky najdete také na webech automobilek.

15. Pokud máte alespoň trochu dobrodružnou povahu, zkuste se po novém voze poohlédnout v zahraničí. Projděte si webové stránky zahraničních zastoupení jednotlivých značek a srovnejte ceny. Vždy se ale dívejte po cenách bez DPH, protože v zahraničí nakoupíte vůz bez daně, kterou pak zaplatíte u nás (platí u vozů mladších šesti měsíců). Nákup se vyplatí především v zemích, kde je DPH vysoká a základní ceny vozů zpravidla nízké – např. v Dánsku. Nižší základní ceny mají zpravidla i na Slovensku a v Polsku.

Klepněte pro větší obrázek


Tento článek vyšel v časopise Osobní finance 4/06. Časopis má nový vzhled, více stran a širší záběr - nově se věnujeme především investování do podílových fondů, českých i zahraničních akcií či komodit. V čísle 5/06, které vyjde 2. května, analyzujeme rovnou daň a věnujeme se volebním slibům politických stran.

16. Informujte se na možnost prodloužení základní záruky. Většina v Česku prodávaných modelů má záruku ze zákona 2 roky, japonské či korejské vozy nabízí 3 roky, ovšem poslední rok může být omezen počtem najetých kilometrů, zpravidla 100 000 km. Některé automobilky, např. Citroen či Ford, umožňují připlatit za extra roky záruky navíc – můžete tak získat i 4 roky záruky za relativně slušné ceny. Jiní prodejci zase nabízí extra záruku zdarma, ovšem podmiňují to garančními prohlídkami, které musíte absolvovat u nich. Pokud možnost rozšířené záruky existuje, určitě ji využijte, je to velice rozumná investice.

17. Ještě než zvolíte vůz té či oné značky, zjistěte si ceny servisních nákladů na daný vůz – nejde jen o náhradní díly, ale také o cenu za hodinu práce mechaniků, lakýrníků a klempířů. Rovněž je dobré vědět, jak často se konají garanční prohlídky (zpravidla jednou ročně nebo po ujetí 15, 30 nebo 50 tisíc km), kolik jednotlivé prohlídky stojí a co se při nich mění (filtry, motorový olej, rozvodový řemen apod.). Rovněž se ptejte na ceny příslušenství – abyste pak nebyli překvapeni, že např. zahrádka na střechu nebo střešní box stojí dvakrát tolik, co u jiné značky.

18. Pokud pořizujete vůz na leasing, zvolte akontaci a dobu splácení v závislosti na aktuální finanční situaci. Následně si pečlivě prohlédněte splátkový kalendář a spočítejte, kolik skutečně zaplatíte. Je rovněž vhodné – pokud je to možné – porovnat nabídky více leasingových společností. Dohodněte se také na způsobu platby povinného ručení a havarijního pojištění. Zpravidla bývá součástí splátek, v rámci nichž může být levnější. Pokud není možné u havarijní pojistky nastavit požadovanou spoluúčast, domluvte se na platbě pojistného mimo splátky.

19. Nechcete-li využít leasingu, můžete zkusit splátkový prodej, který nabízí leasingové společností vedle klasického leasingu. Jeho výhodou je okamžitý přechod vlastnictví osobního automobilu na vaši maličkost a kratší minimální doba splatnosti než u leasingu (od šesti měsíců). Měsíční splátky ale bývají zpravidla vyšší, protože splátkový prodej přináší vyšší rizika; u leasingu je totiž vůz až do splacení majetkem leasingové společnosti, která vám tak může automobil v případě nesplácení zabavit.

20. Na nákup vozů půjčují i banky. Ty nabízí účelové i neúčelové spotřebitelské úvěry; pro nákup automobilu se kvůli nižším úrokům hodí více ty účelové. Tento způsob financování přináší stejné výhody jako splátkový prodej, vyžaduje však více času k vyřízení úvěru a v případě vyšších částek i nutnost zajištění úvěru ručitelem. K nákupu vozu lze využít i americkou hypotéku, kdy ručíte stejně jako u klasické hypotéky nemovitostí.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků