20 000 km za volantem Oktávky

V současné době stále největší model mladoboleslavské automobilky, vůz Škoda Octavia, se na našem trhu objevil v roce 1996.
20 000 km za volantem Oktávky

Od té doby byl průběžně modernizován, až se propracoval k současné podobě. Našemu dlouhodobému redakčnímu testu jsme podrobili Škodu Octavia vyrobenou na sklonku loňského roku, tedy ještě před posledním faceliftem. Vůz jsme převzali v době, kdy měl najeto cca 40 000 km a najezdlili jsme s ním více než 20 000 km.

Testovaný vůz byl osazenou výkonnější variantou motoru o objemu 1,6 litru a výbavou GLX (dnes Ambiente). Tento model tvoří v nabídce mladoboleslavské automobilky pomyslný střed a dá se předpokládat, že osloví nejvíce potenciálních zájemců o tento automobil. Vůz se v podmínkách českého trhu stává ve většině případů rodinným automobilem a často též služebním automobilem zaměstnanců některých firem.

Výbava GLX měla již v základu mj. posilovač řízení, centrální zamykání, airbag řidiče, palubní počítač nebo elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka. Vůz byl vybaven pouze základní výbavou, a jeho pořizovací cena činila 421 000 Kč.

U verze GLX mne překvapila absence ABS a airbagu spolujezdce v základní výbavě, což její dnešní alternativa Ambiente bezezbytku odstraňuje. Daní za tato vylepšení je však zvýšení základní ceny s motorem 1,6 na 448 900 Kč.

Navenek nápaditá, uvnitř strohá

Vnější design vozu je velmi povedený a robustnost karoserie vůz zdánlivě posouvá mezi vozy střední třídy. Klínovitý profil Octavie je rovněž velmi efektní. Avšak velmi vysoká záď činí problémy zejména při parkování, kdy i zkušený řidič těžko odhaduje reálný prostor za vozem. Kontury interiéru jsou i po několika úpravách stále velmi hranaté a společně s rozsáhlými plochami z šedého plastu vozu na kráse vůbec nepřidávají a u vozu této třídy působí lacině. Na druhou stranu je třeba podotknout, že všechny ovládací prvky se nacházejí v dosahu řidiče a při manipulaci s nimi není potřeba odvracet pozornost od vozovky.

Mnohokrát kritizovaný prostor na zadních sedadlech je i po mnoha úpravách stále nedostatečný a pohodlné cestovaní čtyř dospělých osob je prakticky nemožné. Poslední facelift přidal cestujícím vzadu další 2,2 cm prostoru, ale předpokládám, že ani tato úprava nešvar Octavie neodstraní.

Kritiku si zaslouží rovněž nedostatek odkládacích prostor mezi předními sedadly. Naopak velmi praktická je malá sluneční clona, kterou lze zaplnit mezeru nad vnitřním zpětným zrcátkem, kudy si slunce nachází cestu dovnitř vozu až překvapivě často. Tradiční silnou stránkou Octavie je zavazadlový prostor o objemu 528 litrů, který lze sklopením zadních sedadel zvětšit až na 1328 litrů.

Motor osloví spíše klidnější řidiče

Pohonnou jednotku testovaného vozu byl motor o objemu 1595 cm3 s osmiventilovou technikou, dosahující největšího výkonu 75kW při 5600 ot/min. Již z těchto údajů je patrné, že nejde o žádného sportovce. Motor se svou charakteristikou podobá dieselovému agregátu a ačkoli červené pole otáčkoměru začíná na 6200 otáčkách, tak jeho vytáčení nad 5600 otáček již nemá smysl, neboť výkon motoru jde po překonání této hranice prudce dolů. Nespornou výhodou je fakt, že není potřeba tak často manipulovat s řadící pákou (na pětku se dá bez problémů akclerovat již od 60 km/h), což bude pohodlnějším řidičům jistě vyhovovat, ale řidiče se sportovním srdcem taková jízda určitě neuspokojí.

Octavie s tímto motorem však není žádný lenoch, podle údajů výrobce sprintuje z 0 na 100 za 11,8 s a dosahuje maximální rychlosti 190 km/h. Tyto údaje rozhodně nejsou nadnesené a vůz dokáže s mírnou počáteční pomocí gravitace udržet i rychlost přes 200 km/h.

Spotřeba se v průběhu celého testu pohybovala okolo 9,5 litru naturalu na 100 km a při opravdu rychlé jízdě si vůz nebál říci ani o 12 litrů benzinu na 100 km. Tato čísla působí poměrně hrozivě, ale s vozem se jezdilo daleko za hranicemi možností běžného řidiče. Při relativně svižné jízdě o průměrné rychlosti 80 km/h a citlivým zacházením s plynovým pedálem se dá bez problémů dosáhnout i spotřeby na hranici 7,5 litru. Výrobcem udávaná spotřeba 5,5 l na 100 km mimoměstské trati je v praxi nedosažitelná. Ve městě lze při rozumné jízdě běžně dosahovat spotřeby okolo 10 litrů, což rozhodně není mnoho.

Nejen sportovnímu charakteru jízdy by prospělo ”delší” zpřevodování 3., 4. a 5. převodového stupně. Při 90 km/h motor na pětku točí 2750 ot/min. a při 130 km/h dokonce 3800 otáček. To se výrazně podílí nejen na poměrně nepříjemném hluku motoru doléhajícímu do interiéru, ale i na vyšší spotřebě.

Podvozek příliš nepřesvědčil

Podvozek byl vůbec nejslabší součástí testované Octavie. Na kvalitních silnicích a při jízdě po rovině se vůz choval neutrálně a ani při rychlostech přes 200 km/h neprojevoval známky nestability. V zatáčkách se příliš nenakláněl a na kvalitním povrchu dobře držel zvolenou stopu. Avšak na sebemenší nerovnosti, i při velmi pomalé jízdě, vůz doslova odskakoval ze zvolené stopy a měl silné sklony k nedotáčivosti.

Problémy rovněž nastávaly na mokré vozovce, po které Octavia i při jemném zacházení "plavala" a účinné brždění bylo velmi obtížné. Zde bych však vinu přikládal pneumatikám Continental Super Contact 195/65 R15, které byly velmi tvrdé a špatně odváděly vodu.

Jízda s Octavií je jinak příjemnou záležitostí - posilovač řízení je optimálně účinný, brzdy jsou i po opakovaném brždění spolehlivé a mají rychlý nástup a ani pedál spojky nevyžaduje nadbytečnou sílu. Zvuky od podvozku pronikající do interiéru nezpůsobují posádce vozu žádnou újmu a rovněž aerodynamický hluk je mimořádně nízký. Jízdu zpříjemňuje též ve dvou osách nastavitelný volant a výškově stavitelné sedadlo řidiče. Nepříjemný je již zmiňovaný hluk motoru a ”pazvuky” vycházející z táhel vedoucích od řadící páky k převodové skříni. Ta je společně s motorem uložena napříč a soustava táhel, která zdolávají tuto překážku je velmi složitá a není nijak zapouzdřena. Druhý problém je v potřebě časté údržby, kloubky mezi jendotlivými táhly se poměrně rychle zanášejí prachem, což způsobuje, že řazení jde nepříjemně ztuha.

Spolehlivý vůz na dlouhé cesty

S Octavií jsme jezdili převážně po českých silnicích první třídy a dálnicích. Za celou dobu testu se na voze nevyskytla žádná závada, která by vyžadovala okamžitý zásah autorizovaného servisu. Nepříjemné bylo pouze uvolňování spodního krytu motoru, který je ke karoserii připevněný pouze plastovými příchytkami.

Náklady na provoz automobilu obnášely pouze náklady na pohonné hmoty a plánované servisní prohlídky. Ani spotřeba oleje nebyla natolik vysoká, aby si vyžádala jeho doplňování mimo běžné servisní intervaly. Jedinou servisní prohlídku jsme absolvovali v 60 000 km, která obnášela mj. výměnu oleje v motoru a olejového filtru, brzdového obložení, oleje v převodovce, vzduchového filtru v motoru, pylového filtru a zapalovacích svíček. Jediným nadstandardním úkonem bylo uchycení již zmiňovaných krycích plechů motoru. Cena celé prohlídky činila 8 000 Kč, což je srovnatelná částka, jakou byste za podobný úkon vydali u konkurenčních značek.

Nejvážnější konkurence pochází z Japonska

Škoda Octavia je od svého příchodu na trh suverénně nejprodávanějším automobilem nižší střední třídy v České republice. Její prodejní úspěch bych přisuzoval tomu, že většině zákazníků je značka Škoda milejší než její zahraniční konkurence. Mezi nejvážnější zahraniční konkurenty Octavie patří VW Golf/Bora, Opel Astra, Ford Focus, Nissan Almera či Seat Toledo.

V případě Volkswagenů či Seatu o konkurenci příliš hovořit nelze, neboť jde o vozy ze stejného koncernu, postavené na stejných podvozkových plošinách a osazené víceméně totožnými motory. Astra nabízí za podobnou cenu modernější šestnáctiventilové motory, ale subjektivně méně vnitřního prostoru a image menšího vozu. Focus a Almera nabízejí kromě 16V motorů též zadní nápravu typu multi-link, která výrazně zlepšuje jízdní vlastnosti.

Focus 1,6 16V s totožným výkonem jako Octavia a srovnatelnou výbavou pořídíte za cca 480 000 Kč, Almeru s motorem 1,5 16V o výkonu 66 kW však pouze za 366 000 Kč. Almera dosáhne srovnatelné ceny (463 000 Kč) jako Octavie 1,6 Ambiente až s nejdražší výbavou Sport a nejnovějším motorem o objemu 1,8 l a výkonu 85 kW.

Závěr

Škoda Octavia je solidním, ale nepříliš levným vozem, který bez problémů uspokojí potřeby rodiny s menšími dětmi, či méně náročného řidiče. V této cenové hladině však čeká na příležitost nemilosrdná konkurence, které Octavie některými menšími nedostatky vytváří možná až zbytečně velký prostor. Pokud se vůz v budoucnu dočká modernějšího, úspornějšího motoru této kategorie a lepšího povozku, tak bude ve své třídě jen těžko hledat konkurenci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 436 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 560 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků