Toto je první elektrické BMW. Zrodilo se dávno před i3 a mělo jediný úkol

Elektrifikace se stává velkým trendem. První pokusy o vozy na elektřinu se ale rodily dříve, než si myslíte. Příkladem je koncept BMW 1602e z roku 1972!

Model i3 jako první elektromobil od BMW? Kdepak! První stavební kameny elektrického pohonu německé značky položil v roce 1972 model s označením BMW 1602e.

Zajímavostí je, že se tak stalo rok před první a prozatím největší ropnou krizí (když poptávka po ropě převýší její nabídku). Automobilka BMW vyrobila celkem dva experimentální kusy na elektrický pohon. Veřejnost o nich vůbec nevěděla.

Tedy až do letních olympijských her v roce 1972 v Mnichově, kde je ukázala veřejnosti. Skvěle posloužily jako doprovodné vozy při běžeckých závodech na dlouhé tratě. Běžci díky elektrickému pohonu nemuseli dýchat zplodiny jako při použití běžných automobilů. 

Divize BMW M už pracuje na hybridu. "Elektrifikaci se nevyhneme," říkají

Divize BMW M už pracuje na hybridu. "Elektrifikaci se nevyhneme," říkají

O pohon vozu se staral elektromotor Bosch o výkonu 32 kW. Šťávu mu dodávalo celkem 12 běžných automobilových baterií Varta spojených do jedné soustavy o celkové hmotnosti 350 kg. Jednotlivé baterie mohly být po vybití vyměněny, nebo je šlo i nabít bez nutnosti výměny.

Celková kapacita baterie byla 12,6 kWh. Na jedno nabití dokázal vůz v městském provozu ujet 30 km. Zrychlení z 0 na 50 km/h zvládl za osm vteřin, maximální rychlost byla stanovena na 100 km/h. Zajímavostí byla také kombinace motoru umístěného vepředu a pohonu zadních kol.

BMW 1602 Elektro-Antrieb (BMW 1602e)

Debut: XX. letní olympijské hry 1972 v Mnichově

Specifikace: Koncept byl založen na modelu BMW 1602 a byl vybaven elektrickým motorem o výkonu 32 kW. O pohon se staralo celkem 12 běžných automobilových baterii spojených do jedné soustavy. Celkově tato baterie vážila 350 kg. 

Proč si jej pamatovat: Tento kousek vás vyvede z omylu, že model i3 byl prvním elektromobilem od německé automobilky. Právě BMW 1602e položilo základy pro další rozvoj elektrického pohonu německé automobilky. 

Koncept bohužel neobsahoval benzínový motor, který by prodloužil velice krátký dojezd na jedno nabití. Zřejmě i tohle byl jeden z důvodů, proč se nakonec nedostal do sériové výroby. Rozhodně se ale jednalo o odvážný krok, který započal úvahy o využití elektrického pohonu. 

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

včera | Petr Schnagl | 45 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 11 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků