Toto je první elektrické BMW. Zrodilo se dávno před i3 a mělo jediný úkol

Elektrifikace se stává velkým trendem. První pokusy o vozy na elektřinu se ale rodily dříve, než si myslíte. Příkladem je koncept BMW 1602e z roku 1972!

Model i3 jako první elektromobil od BMW? Kdepak! První stavební kameny elektrického pohonu německé značky položil v roce 1972 model s označením BMW 1602e.

Zajímavostí je, že se tak stalo rok před první a prozatím největší ropnou krizí (když poptávka po ropě převýší její nabídku). Automobilka BMW vyrobila celkem dva experimentální kusy na elektrický pohon. Veřejnost o nich vůbec nevěděla.

Tedy až do letních olympijských her v roce 1972 v Mnichově, kde je ukázala veřejnosti. Skvěle posloužily jako doprovodné vozy při běžeckých závodech na dlouhé tratě. Běžci díky elektrickému pohonu nemuseli dýchat zplodiny jako při použití běžných automobilů. 

Divize BMW M už pracuje na hybridu. "Elektrifikaci se nevyhneme," říkají

Divize BMW M už pracuje na hybridu. "Elektrifikaci se nevyhneme," říkají

O pohon vozu se staral elektromotor Bosch o výkonu 32 kW. Šťávu mu dodávalo celkem 12 běžných automobilových baterií Varta spojených do jedné soustavy o celkové hmotnosti 350 kg. Jednotlivé baterie mohly být po vybití vyměněny, nebo je šlo i nabít bez nutnosti výměny.

Celková kapacita baterie byla 12,6 kWh. Na jedno nabití dokázal vůz v městském provozu ujet 30 km. Zrychlení z 0 na 50 km/h zvládl za osm vteřin, maximální rychlost byla stanovena na 100 km/h. Zajímavostí byla také kombinace motoru umístěného vepředu a pohonu zadních kol.

BMW 1602 Elektro-Antrieb (BMW 1602e)

Debut: XX. letní olympijské hry 1972 v Mnichově

Specifikace: Koncept byl založen na modelu BMW 1602 a byl vybaven elektrickým motorem o výkonu 32 kW. O pohon se staralo celkem 12 běžných automobilových baterii spojených do jedné soustavy. Celkově tato baterie vážila 350 kg. 

Proč si jej pamatovat: Tento kousek vás vyvede z omylu, že model i3 byl prvním elektromobilem od německé automobilky. Právě BMW 1602e položilo základy pro další rozvoj elektrického pohonu německé automobilky. 

Koncept bohužel neobsahoval benzínový motor, který by prodloužil velice krátký dojezd na jedno nabití. Zřejmě i tohle byl jeden z důvodů, proč se nakonec nedostal do sériové výroby. Rozhodně se ale jednalo o odvážný krok, který započal úvahy o využití elektrického pohonu. 

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

včera | Miro Mihálik | 29 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků