Toto je první elektrické BMW. Zrodilo se dávno před i3 a mělo jediný úkol

Elektrifikace se stává velkým trendem. První pokusy o vozy na elektřinu se ale rodily dříve, než si myslíte. Příkladem je koncept BMW 1602e z roku 1972!

Model i3 jako první elektromobil od BMW? Kdepak! První stavební kameny elektrického pohonu německé značky položil v roce 1972 model s označením BMW 1602e.

Zajímavostí je, že se tak stalo rok před první a prozatím největší ropnou krizí (když poptávka po ropě převýší její nabídku). Automobilka BMW vyrobila celkem dva experimentální kusy na elektrický pohon. Veřejnost o nich vůbec nevěděla.

Tedy až do letních olympijských her v roce 1972 v Mnichově, kde je ukázala veřejnosti. Skvěle posloužily jako doprovodné vozy při běžeckých závodech na dlouhé tratě. Běžci díky elektrickému pohonu nemuseli dýchat zplodiny jako při použití běžných automobilů. 

Divize BMW M už pracuje na hybridu. "Elektrifikaci se nevyhneme," říkají

Divize BMW M už pracuje na hybridu. "Elektrifikaci se nevyhneme," říkají

O pohon vozu se staral elektromotor Bosch o výkonu 32 kW. Šťávu mu dodávalo celkem 12 běžných automobilových baterií Varta spojených do jedné soustavy o celkové hmotnosti 350 kg. Jednotlivé baterie mohly být po vybití vyměněny, nebo je šlo i nabít bez nutnosti výměny.

Celková kapacita baterie byla 12,6 kWh. Na jedno nabití dokázal vůz v městském provozu ujet 30 km. Zrychlení z 0 na 50 km/h zvládl za osm vteřin, maximální rychlost byla stanovena na 100 km/h. Zajímavostí byla také kombinace motoru umístěného vepředu a pohonu zadních kol.

BMW 1602 Elektro-Antrieb (BMW 1602e)

Debut: XX. letní olympijské hry 1972 v Mnichově

Specifikace: Koncept byl založen na modelu BMW 1602 a byl vybaven elektrickým motorem o výkonu 32 kW. O pohon se staralo celkem 12 běžných automobilových baterii spojených do jedné soustavy. Celkově tato baterie vážila 350 kg. 

Proč si jej pamatovat: Tento kousek vás vyvede z omylu, že model i3 byl prvním elektromobilem od německé automobilky. Právě BMW 1602e položilo základy pro další rozvoj elektrického pohonu německé automobilky. 

Koncept bohužel neobsahoval benzínový motor, který by prodloužil velice krátký dojezd na jedno nabití. Zřejmě i tohle byl jeden z důvodů, proč se nakonec nedostal do sériové výroby. Rozhodně se ale jednalo o odvážný krok, který započal úvahy o využití elektrického pohonu. 

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 21 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků