1.6 FSI ve Škodě Octavia: pro každého drahý, pro někoho úsporný (test)

Na AutoRevue.cz jsme testovali již několik variant nové Octavie, liftback i kombi s motory 1.6 MPI, 2.0 FSI, 2.0 TDI a to včetně převodovky DSG. Tentokrát jsme si vzali do parády kombi s motorem 1.6 FSI a manuální převodovkou. Chcete vědět, zda se vyplatí tento motor pořídit?
1.6 FSI ve Škodě Octavia: pro každého drahý, pro někoho úsporný (test)
Seznam kapitol
  1. Přehled motorů, zvuk 1.6 FSI
  2. Dynamika, spotřeba, Broža vs. Janda, cena motor zabíjí
  3. Technické parametry, fotogalerie

Šestice motorů

Octavia druhé generace je nabízena celkem s pěti benzínovými a dvěma naftovými motory. Nejslabším benzínem je 1.4 16V s výkonem pouhých 55 kW, která dělá z vozu trochu lenocha a uspokojí jen méně náročné zákazníky. Stovka za necelých 16 s a spotřeba, která se při svižnější jízdě vyšplhá hodně nad udávaných sedm litrů, hovoří za vše. Výhodou je kultivovaný zvuk a tichý chod. Druhým motorem, pro Octavii už důstojnějším, je 1.6 MPI s výkonem 75 kW a osmiventilovou technikou, která říká, že se motor nebude cítit ve vysokých otáčkách.

Tip: Vzhledem k tomu, že jsme o Octaviích psali už několikrát, nebudu se v tomto článku zabývat ničím jiným než motorem. Odkazy na staré testy: 1.9 TDI, 1.6 MPI, 2.0 FSI2.0 TDI a 2.0 TDI DSG.

Lepší volbou je stejně objemný, ale o 10 kW výkonnější motor 1.6 FSI, který se chlubí nižší spotřebou, lepším průběhem výkonu a větším rozsahem využitelných otáček. Jenže ouha, je o 40 tisíc dražší než motor 1.6 MPI – za pouhých 10 kW si tedy připlatíte hodně peněz. Motor by musel být hodně dobrý, aby takovou investici ospravedlnil. Zda je, na to se podíváme již o pár řádků níže. O dalších deset tisíc výše stojí motor 1.9 TDI se 77 kW, který nabídne ještě o něco nižší spotřebu, zato má o 8 kW nižší výkon a výrazně horší zvuk a kultivovanost. Přesto je pro mnohé jasnou volbou. Čtvrtým benzínem, donedávna nejvýkonnějším, je dvoulitr 2.0 FSI, který nabízí max. výkon 110 kW. Tento motor je logickou náhradou turbomotoru 1.8T, od jehož užívání se v koncernu VW postupně upouští.

Zmíněný dvoulitr patří mezi špičku ve své kategorii – ne výkonem, ale vyrovnaným a klidným chodem, skvělým zvukem, výborným tahem odspodu, vysokým točivým momentem apod. Jasně, jsou zde výkonnější dvoulitry, ty má třeba Honda (147 a 177 kW) nebo koncern PSA (130 kW), ale tyto motory se nabízí jen ve sportovních verzích modelů těchto značek. Tam má koncern VW motor přeplňovaný turbem – 2.0 TFSI s výkonem 147 kW. Výhodou turbomotoru je vysoký výkon v nižších a středních otáčkách, nevýhodou turboefekt či tupá křivka výkonu. Tento motor nabízí Octavia ve vrcholné verzi RS. Motor není špatný, to rozhodně ne, ale oproti atmosférické verzi mi přišel jako méně vyvážený (průběh výkonu) a také s hrubším chodem.

Nafťáky má Octavia pouze dva, což je rozdíl oproti koncernovému Golfu. Zatímco Octavia má motor 1.9 TDI pouze ve variantě 77 kW, nabízí Golf ještě 66kW model a navíc přidává slabý nepřeplňovaný dvoulitr 2.0 SDI s výkonem 55 kW (ten se ovšem nenabízí v ČR). Podle mých soukromých odhadů se 90 procent Octavií prodá právě s tímto motorem; 77 kW pro velkou Octavii jakžtakž stačí a spotřeba při běžném stylu jízdy do šesti litrů je dostatečným argumentem pro koupi. Klapavý zvuk mnozí nevnímají a lehké dunění v nízkých otáčkách při akceleraci jakbysmet. Výkonnějším a současně modernějším motorem je 16V dvoulitr 2.0 TDI, který nabízí výkon 103 kW. Za šest kvaltů a 26 kW ovšem zaplatíte 60 tisíc, což není málo – je proto nasnadě, že tento motor nepatří mezi hity letošní sezóny. Navíc má poněkud tvrdší chod než slabší nafťák.

40 tisíc za 1.6 FSI

Cenovou politiku Škoda nastavila Škoda relativně slušně, mezi motory jsou menší cenové rozdíly než u Golfu, což je jistě pozitivní a Octavia je celkově levnější než menší Golf (ovšem menší je jen velikostí zavazadlového prostoru). Co ale považuji za nepochopitelné, co můj mozek zaměstnává už více než rok, je rozdíl mezi cenou 1.6 MPI a FSI. Již zmíněných 40 tisíc je za 10 kW výkonu extrémně vysoká částka; stejně tak nechápu cenový rozdíl mezi 1.2 HTP 47 kW a 1.4 16V 55 kW u Fabie – 30 tisíc. 1.6 FSI bude dle mého názoru v prodejích zastoupen pouze jednotkami; pokud mermomocí chcete benzíňák a nestačí vám 75 kW, pak je lepší přidat dalších 40 tisíc a koupit rovnou 2.0 FSI.

Hrubší chod

Důvodů je více: motor 1.6 FSI má o něco tvrdší a syrovější chod než 2.0 FSI, zejména při studeném startu a akceleraci. Někdy jsem míval až pocit, že jedu se špičkově utlumeným nafťákem. Hrubý chod motoru je skutečně zvláštní, toto zabarvení nemá ani silnější dvoulitr, ani slabší osmiventilová šestnáctistovka. Tento „přízvuk“ nemizí v žádných otáčkách a nejvíce patrný je při prudké akceleraci. Nechci zde ale vyvolat zdání, že jde o hlučný motor, naopak, motor je velmi dobře utlumen, takže zmíněné projevy nejsou naštěstí nijak výrazné. Při jízdě rovnoměrnou rychlostí je motor velmi tichý, a to až do cca 3 000 ot. Pak je slyšet výrazněji, ale zvuk motoru stále neruší – s vyššími otáčkami neroste hluk exponenciálně (jako u 1.6 MPI), ale lineárně, takže ani při nějakých 5 000 ot. motor na dálnici nijak nenaruší klid v interiéru.

Zkrátka motor nedoprovází ve vysokých otáčkách kromě slyšitelného hrubšího chodu žádné další negativní projevy, až na lehounké dunění někde mezi 3 500 a 4 000 ot. (na dálnici 130-140 km/h). Rozhodně jde o jednu z nejtišších šestnáctistovek, s jakými jsem kdy jel; hrubší zabarvení zvuku není nepříjemné, jen překvapující. Stejně tak překvapí dynamika motoru, v kladném slova smyslu. Subjektivně se totiž chová jako slabší osmnáctistovka, motor je to velmi pružný a dobře táhne z nízkých otáček. Má silné středy, které trochu vyvažují tupější projev před maximem výkonu; skvěle zatahuje už od dvou tisíc a nepolevuje až někam k pěti tisícům, pak trochu rozvolní. Není to ale vada, při běžné jízdě se do těchto otáček stejně nedostanete a chybějící špičku tak mnozí ani nepocítí. Oproti 2.0 FSI je zkrátka projev jiný, tento motor je silnější v maximu a má slabší středy (okolo 4 000 ot.).

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Přehled motorů, zvuk 1.6 FSI
  2. Dynamika, spotřeba, Broža vs. Janda, cena motor zabíjí
  3. Technické parametry, fotogalerie
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků