15 největších nákladních lodí znečišťuje ovzduší jako 760 milionů aut

Ačkoli na uživatele a výrobce automobilů vlády většiny vyspělých států v rámci svých politických ambicí tlačí se záměrem snižovat spotřebu paliva a objemy škodlivých emisí, v porovnání s některými dalšími dopravními prostředky jsou i ta nejrozežranější auta neškodnými drobečky. James Corbett z Univerzity v Delaware podle svého výzkumu tvrdí: „Emise z velkých lodí ohrožují zdraví lidí nejen v pobřežních částech celého světa, přesto patří tato oblast k nejméně omezovaným složkám transportního systému.“ Corbett citovaný britským deníkem Guardian spočítal, že jediná z těch největších lodí světa vypustí do ovzduší za jeden rok tolik oxidů dusíku a síry co 50 milionů automobilů. Patnáctka největších plavidel pak dohromady v emisích trumfne plných 760 milionů vozů.

Problém přitom není jen v samotných lodích, jejichž motory často dosahují výkonu přes 100 000 koní a zpravidla běží v podstatě nepřetržitě. Tyto jednotky patří k relativně nejhospodárnějším motorům na celém světě, ale spalují speciální, poněkud toxickou naftu. Na obrovské komíny těchto plavidel se totiz nevztahují prakticky žádná omezení, pravděpodobně proto, že by na nich žádný politik kariéru nepostavil, protože jsou i přes svoji velikost málo na očích. A snaha o jejich udržení mimo zraky občanů, ovšem bez náznaku jakéhokoli skutečného řešení, sahá dokonce tak daleko, že jim vláda USA zakázala plavbu blíže než 230 mil od svého pobřeží. Velká Británie by měla podobné opatření schválit v dohledné době.

Určitě ale nechceme poukázat na to, co vše je ještě třeba zregulovat, abychom byli konečně šťastní. Spíše chceme upozornit na to, že stovky milionů lidí jsou dnes a denně omezovány na svých svobodách až do naprostých absurdit za situace, kdy jsou skutečné a velké problémy zcela přehlíženy. Ale očekávat v dnešním světě alespoň trochu racionality, to bychom zřejmě chtěli příliš...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků