15 největších nákladních lodí znečišťuje ovzduší jako 760 milionů aut

15 největších nákladních lodí znečišťuje ovzduší jako 760 milionů aut

Ačkoli na uživatele a výrobce automobilů vlády většiny vyspělých států v rámci svých politických ambicí tlačí se záměrem snižovat spotřebu paliva a objemy škodlivých emisí, v porovnání s některými dalšími dopravními prostředky jsou i ta nejrozežranější auta neškodnými drobečky. James Corbett z Univerzity v Delaware podle svého výzkumu tvrdí: „Emise z velkých lodí ohrožují zdraví lidí nejen v pobřežních částech celého světa, přesto patří tato oblast k nejméně omezovaným složkám transportního systému.“ Corbett citovaný britským deníkem Guardian spočítal, že jediná z těch největších lodí světa vypustí do ovzduší za jeden rok tolik oxidů dusíku a síry co 50 milionů automobilů. Patnáctka největších plavidel pak dohromady v emisích trumfne plných 760 milionů vozů.

Problém přitom není jen v samotných lodích, jejichž motory často dosahují výkonu přes 100 000 koní a zpravidla běží v podstatě nepřetržitě. Tyto jednotky patří k relativně nejhospodárnějším motorům na celém světě, ale spalují speciální, poněkud toxickou naftu. Na obrovské komíny těchto plavidel se totiz nevztahují prakticky žádná omezení, pravděpodobně proto, že by na nich žádný politik kariéru nepostavil, protože jsou i přes svoji velikost málo na očích. A snaha o jejich udržení mimo zraky občanů, ovšem bez náznaku jakéhokoli skutečného řešení, sahá dokonce tak daleko, že jim vláda USA zakázala plavbu blíže než 230 mil od svého pobřeží. Velká Británie by měla podobné opatření schválit v dohledné době.

Určitě ale nechceme poukázat na to, co vše je ještě třeba zregulovat, abychom byli konečně šťastní. Spíše chceme upozornit na to, že stovky milionů lidí jsou dnes a denně omezovány na svých svobodách až do naprostých absurdit za situace, kdy jsou skutečné a velké problémy zcela přehlíženy. Ale očekávat v dnešním světě alespoň trochu racionality, to bychom zřejmě chtěli příliš...

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků