15 největších nákladních lodí znečišťuje ovzduší jako 760 milionů aut

15 největších nákladních lodí znečišťuje ovzduší jako 760 milionů aut

Ačkoli na uživatele a výrobce automobilů vlády většiny vyspělých států v rámci svých politických ambicí tlačí se záměrem snižovat spotřebu paliva a objemy škodlivých emisí, v porovnání s některými dalšími dopravními prostředky jsou i ta nejrozežranější auta neškodnými drobečky. James Corbett z Univerzity v Delaware podle svého výzkumu tvrdí: „Emise z velkých lodí ohrožují zdraví lidí nejen v pobřežních částech celého světa, přesto patří tato oblast k nejméně omezovaným složkám transportního systému.“ Corbett citovaný britským deníkem Guardian spočítal, že jediná z těch největších lodí světa vypustí do ovzduší za jeden rok tolik oxidů dusíku a síry co 50 milionů automobilů. Patnáctka největších plavidel pak dohromady v emisích trumfne plných 760 milionů vozů.

Problém přitom není jen v samotných lodích, jejichž motory často dosahují výkonu přes 100 000 koní a zpravidla běží v podstatě nepřetržitě. Tyto jednotky patří k relativně nejhospodárnějším motorům na celém světě, ale spalují speciální, poněkud toxickou naftu. Na obrovské komíny těchto plavidel se totiz nevztahují prakticky žádná omezení, pravděpodobně proto, že by na nich žádný politik kariéru nepostavil, protože jsou i přes svoji velikost málo na očích. A snaha o jejich udržení mimo zraky občanů, ovšem bez náznaku jakéhokoli skutečného řešení, sahá dokonce tak daleko, že jim vláda USA zakázala plavbu blíže než 230 mil od svého pobřeží. Velká Británie by měla podobné opatření schválit v dohledné době.

Určitě ale nechceme poukázat na to, co vše je ještě třeba zregulovat, abychom byli konečně šťastní. Spíše chceme upozornit na to, že stovky milionů lidí jsou dnes a denně omezovány na svých svobodách až do naprostých absurdit za situace, kdy jsou skutečné a velké problémy zcela přehlíženy. Ale očekávat v dnešním světě alespoň trochu racionality, to bychom zřejmě chtěli příliš...

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků