10 věcí, které jste možná nevěděli o Rally Dakar

Prestižní vytrvalostní soutěž zažila dramatické chvíle. Za jejím vznikem ale stojí náhoda.
10 věcí, které jste možná nevěděli o Rally Dakar

Rally Dakar patří k nejznámnějším vytrvalostním soutěžím. Vyhrát na Dakaru je téměř stejně prestižní jako zvítězit v závodě 24 h Le Mans, na Pikes Peak nebo 500 mil v Indianapolis. Přesto nebýt jednoho nepříjemného omylu v roce 1977, Dakar se vlastně ani nemusel konat.

První ročník

Francouzský závodník Thierry Sabine se v roce 1977 ztratil v poušti Ténéré a tři dny bloudil. Napadlo ho, že by to bylo dobré místo pro pořádání závodu, a organizaci amatérského podniku se věnoval celý život. První ročník se jel v lednu 1979 a Sabine byl hlavní organizátor. Zahynul při nehodě doprovodného vrtulníku během Dakaru 1986.

Ani na Dakaru 2016 nebude chybět osmiválcová Dacia Duster

Ani na Dakaru 2016 nebude chybět osmiválcová Dacia Duster

Nejhojnější účast

Popularita závodu rostla a z dříve amatérské soutěže se stal profesionální sport, do kterého vstoupily tovární týmy s bohatou podporou sponzorů. Největší účast byla v roce 2005, kdy startovalo 688 závodníků. V prvním ročníku startovalo „jen“ 182 závodníků, z nichž 74 dojelo do cíle.

Nejdelší závod

V roce 1992 se nekončilo v senegalském Dakaru, ale až na druhém konci Afriky v Kapském Městě. Na závodníky čekalo celkem 12 427 km rychlostních zkoušek a přejezdů.

Úspěšní Češi

První české (vlastně ještě československé) prvenství přivezl Karel Loprais s Tatrou 815 v roce 1988. Nakonec zvítězil celkem šestkrát, naposledy v roce 2001. V roce 2009 zvítězil v nově vypsané kategorii čtyřkolek Josef Macháček.

Tatrovky a LIAZky bojovaly na Dakaru už v osmdesátých letech

Tatrovky a LIAZky bojovaly na Dakaru už v osmdesátých letech

Konec v Africe

Od počátku se závod jezdil vždy v Africe, i když se trasa různě měnila. V prosinci 2007 ale došlo k teroristickým útokům na francouzské turisty v Mauritánii a z obavy o bezpečnost závodníků a doprovodu (několikrát došlo k vážným incidentům s bandity) byla rally v roce 2008 zrušena. Soutěž se v roce 2009 přestěhovala do Jižní Ameriky do Argentiny.

Nejtěsnější finiš

Nejmenší rozdíl mezi prvním a druhým pamatuje Rally Dakar v roce 2010. To už se jelo v Jižní Americe a Carlos Sainz s Volkswagenem uhájil první místo před Nasser Al-Attiyahem také na VW o pouhé 2 minuty a 12 sekund. To je po 4810 měřených kilometrech (9030 km celkem) skutečně velmi těsné. Dělá to rozdíl pouze 0,027 sekundy na měřený kilometr.

Video: Dramatičtější finish automobilového závodu už být asi nemůže

Video: Dramatičtější finish automobilového závodu už být asi nemůže

Neporazitelný Peterhansel

Nejúspěšnějším závodníkem je francouz Stéphane Peterhansel, který vyhrál dohromady jedenáctkrát, z toho šestkrát na motocyklu a pětkrát v autě. V roce 2014 uposlechl týmovou režii a první místo přenechal v poslední etapě Nani Romovi.

Jde o život

Závod Dakar není poklidná vyjížďka přírodou. Oficiální prameny uvádějí, že si od roku 1979 vyžádal 69 lidských životů, ať už mezi závodníky, diváky nebo doprovodným personálem.

Politický odpor

Vatikán nebo francouzská strana zelených patří mezi hlavní odpůrce soutěže. Podle Vatikánu se jedná o „nesmyslnou demonstraci síly a peněz v místech, kde lidé umírají hlady a žízní“. Podle zelených se jedná o „kolonialismus, který musí být vymýcen“. Pokud jde o emise, celá soutěž vypustí za dva týdny méně emisí než jeden Boeing 747 na trase Paříž-New York.

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Drsné podmínky

Někteří závodníci bez tovární podpory nevidí celé dva týdny sprchu ani splachovací záchod a přes noc, kdy teplota v poušti padá k nule (nebo i pod ni), nezamhouří oko. Je prý rychlejší si ustlat vedle auta ve spacáku na písku než po okolí hledat nocleh. Závodníci bez tovární podpory také provádí opravy strojů svépomocí nebo si vzájemně pomáhají.

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 15 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky