10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni ve svých garážích. Přesto není špatné vědět i o těch dalších.

Osvěta je dobrá už proto, že doba je zlá a vývoji opravdu kvalitních motorů s velkou výdrží nepřeje. Odolných agregátů známe z minulosti nespočet, vybíráme však vzorek těch „novějších“, které nás ještě nenutí jezdit úplnými veterány. Náš výčet má opět podobu seznamu, nikoliv žebříčku. Pořadí je proto abecední.

Fiat 1.2/1.4 8v „Fire“

Výroba: od 1993 (1.2) resp. 2003 (1.4)

Nasazení: Fiat Punto/Grande Punto/Punto Evo, Fiat 500, Fiat Panda, Fiat Idea, Fiat Palio, Ford Ka (2. generace), Fiat Linea, Lancia Musa, Lancia Y

Fiatova modulární řada „FIRE“ je stará už 30 let. V jejich průběhu pokryla široké rozpětí zdvihových objemů od 769 po 1368 cm3 a původní osmiventilové verze byly později u některých objemů doplněny i 16v alternativami. Zde však pro zjednodušení zmíníme jen obě největší kubatury z rodiny jednodušších osmiventilových verzí bez hydraulických zdvihátek ventilů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Osmiventilové otory Fire spolehlivě slouží nejen ve Fiatu Punto III, ale také třeba v ikonickém Fiatu 500 a jeho dvojčeti Ford Ka

 Právě 8v verze byly bez ohledu na zdvihový objem držáky v pravém slova smyslu. Jsou to jednoduché stroje s velkou odolností proti opotřebení, a to i v menších objemech (např. 1.1). Často se proslýchá, že u starších 8v variant nedojde k „potkání“ motoru po prasknutí či spadnutí rozvodového řemene, pro ty novější (Euro 5) s vyšším kompresním poměrem to již plošně neplatí.

Fiat Uno (1983-2013): Hranatý nezmar

Fiat Uno (1983-2013): Hranatý nezmar

Pro motory Fire byla vždy charakteristická velká „tvárnost“ při záběhu – i dva naprosto stejné motory se po stránce dynamiky uměly chovat odlišně: řidič spořílek si z něj „vychoval“ lenocha a řidič necita paradoxně velmi čiperný agregát.  Za předpokladu pravidelných výměn rozvodového řemene, svíček a rozumných intervalů olejového servisu (vzhledem k maličké náplni u novějších modifikací je stropem maximálně 15 000 km) jsou tyto motory absolutně spolehlivé, nanejvýš je trápí drobné úniky maziva. 

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

dnes | Jan Mička | 14 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků