10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni ve svých garážích. Přesto není špatné vědět i o těch dalších. Už proto, že doba je zlá a vývoji opravdu kvalitních motorů s velkou výdrží nepřeje. Odolných agregátů známe z minulosti nespočet, vybíráme však vzorek těch „novějších“, které nás ještě nenutí jezdit úplnými veterány. Náš výčet má opět podobu seznamu, nikoliv žebříčku. Pořadí je proto abecední.
Seznam kapitol
  1. Fiat, Ford, Honda, Mercedes, Mitsubishi
  2. PSA, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen
  3. Fotogalerie

Fiat 1.2/1.4 8v „Fire“

Výroba: od 1993 (1.2) resp. 2003 (1.4)

Nasazení: Fiat Punto/Grande Punto/Punto Evo, Fiat 500, Fiat Panda, Fiat Idea, Fiat Palio, Ford Ka (2. generace), Fiat Linea, Lancia Musa, Lancia Y

Fiatova modulární řada „FIRE“ je stará už 30 let. V jejich průběhu pokryla široké rozpětí zdvihových objemů od 769 po 1368 cm3 a původní osmiventilové verze byly později u některých objemů doplněny i 16v alternativami. Zde však pro zjednodušení zmíníme jen obě největší kubatury z rodiny jednodušších osmiventilových verzí bez hydraulických zdvihátek ventilů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Osmiventilové otory Fire spolehlivě slouží nejen ve Fiatu Punto III, ale také třeba v ikonickém Fiatu 500 a jeho dvojčeti Ford Ka

 Právě 8v verze byly bez ohledu na zdvihový objem držáky v pravém slova smyslu. Jsou to jednoduché stroje s velkou odolností proti opotřebení, a to i v menších objemech (např. 1.1). Často se proslýchá, že u starších 8v variant nedojde k „potkání“ motoru po prasknutí či spadnutí rozvodového řemene, pro ty novější (Euro 5) s vyšším kompresním poměrem to již plošně neplatí.

Video | Retro | Hatchbacky | Fiat

Fiat Uno (1983-2013): Hranatý nezmar

Pro motory Fire byla vždy charakteristická velká „tvárnost“ při záběhu – i dva naprosto stejné motory se po stránce dynamiky uměly chovat odlišně: řidič spořílek si z něj „vychoval“ lenocha a řidič necita paradoxně velmi čiperný agregát.  Za předpokladu pravidelných výměn rozvodového řemene, svíček a rozumných intervalů olejového servisu (vzhledem k maličké náplni u novějších modifikací je stropem maximálně 15 000 km) jsou tyto motory absolutně spolehlivé, nanejvýš je trápí drobné úniky maziva.       

Ford 1.3 8v Duratec „Rocam“

Výroba: od 2001 do 2008

Nasazení: Ford Ka (1. generace), Ford Fiesta VI.  

Třináctistovka nasazená po přelomu milénia v modelech Ka a Fiesta je svými parametry i litinovým blokem podobná staršímu agregátu 1.3 OHV, zde však má již rozvod OHC (stále řetěz) a hydraulické vymezování ventilové vůle. Je to poměrně lenivý, ale absolutně spolehlivý motor s dobrým tahem v nízkých otáčkách a minimálními provozními náklady. Vyráběl se v Brazílii i JAR, často používané označení „Rocam“ je vlastně zkratkou pro ventilová vahadla s rolnami. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Agregáty Rocam patří k nejspolehlivějším, jaké kdy Ford do svých evropských modelů montoval; poháněly původní Ka i šestou generaci Fiesty

Spolu s prastarými celolitinovými agregáty OHC „Pinto“ (např. Ford Sierra) jde o nejspolehlivější motory, které se pod kapotami Fordů kdy vyskytovaly.  Odvozené větší varianty Rocam s objemem 1,6 litru jsou v Evropě k vidění jen velmi vzácně. Byly nasazeny jen u SportKa a StreetKa.    

Honda 2.2 i-DTEC

Výroba: 2008-2015

Nasazení: Honda Accord 8. generace, Honda CR-V 3. generace, Honda Civic 9. generace  

Na tomto místě bychom mohli vyjmenovat 98 % benzínových motorů Honda a nešlo by nic namítnout. Daleko zajímavější je ovšem spolehlivost dieselu 2.2 i-DTEC, který v sobě nese prakticky vše, čeho se jinde obáváme. Nad to ještě přidává řešení, které dobře nezvládá ani ta nejlepší konkurence.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Accord jako jediný nabídl 2.2 i-DTEC s výkonem 132 kW, v ostatních modelech včetně Civiku se objevily slabší verze

U takto odlehčených motorů bývá pohon rozvodů jednořadým řetězem vyloženě kontraproduktivní, nemluvě o vybalancování tepelné stability hliníkového bloku s tenkými suchými ocelovými vložkami (komplikujícími odvod tepla) – o obojím si by mohly diesely BMW N47 vyprávět.

U 2.2 i-DTEC nejen že drží rozvody a veškerý „hardware“, ale potíže nejsou ani s piezovstřikovači, turbodmychadly (ta zde mají vodou chlazená ložiska) či elektricky ovládaným EGR ventilem. Jinde karbonem zarůstající swirl klapky v sacím potrubí tu nahradil rozdělovací ventil na vstupu do rozdvojených sacích kanálů, okruh EGR je napojen až za ním.

Ojetiny | Život řidiče

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

Na spolehlivost má určitě příznivý dopad i „opatrný“ výpočet variabilních servisních intervalů  – ani v nejvýhodnějších podmínkách nepovolí víc než 20 000 km, uživatelům jezdícím častěji kratší trasy doporučí třeba i pouhých 13 tisíc km. Jediným zatím zaznamenaným slabším místem jsou sensory diferenčních tlaků pro filtr DPF.                               

Mercedes M266 (1.5/1.7/2.0)

Výroba: od 2004 do 2012

Nasazení: Mercedes třídy A (W/C169), Mercedes třídy B (T245)

Robustní spolehlivé diesely OM 601 až 606 známé z legendární W124 jsou dnes již pro své extrémní stáří i nájezdy ze hry, spolehlivých agregátů se však u Mercedesu i později dalo najít celkem dost. Z těch novějších vystupuje do popředí neprávem opomíjený čtyřválec M266, který je velmi povedenou evolucí předchozího M166 známého z první A-Klasse/Vanea.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Čtyřválec z předchozí třídy A a B těží z maximálně jednoduché konstrukce

Specifická konstrukce motoru zohledňující nutnost velkého sklonění ve stísněném motorovém prostoru malé jednoprostorové karosérie vsadila na maximální jednoduchost: motor má pouze jedinou řetězem poháněnou vačkovou hřídel a 8 pevně časovaných ventilů.

Ojetiny | Video | Škoda | BMW | Ford | Bezpečnost | Volkswagen | Mercedes-Benz | Renault | Hyundai

Oblíbené levné ojetiny: Jak (ne)jsou bezpečné?

Mechanika je velmi odolná, vzácně se vyskytly nanejvýš vadné vstřikovače (u benzínového motoru s nepřímým vstřikem možná trochu překvapivě), obvykle měněné ještě v průběhu záruky. Všechny tři objemové varianty jsou si ve spolehlivosti rovny, zvýšené riziko u největší přeplňované (A200 Turbo) je spíše teoretické. Nevýhodou všech je trochu vyšší spotřeba – jistě i zásluhou neaerodynamické karosérie obou modelů.         

Mitsubishi 1.3/1.5/1.6 MIVEC (řada 4A9)

Výroba: od 2004

Nasazení: Mitsubishi Colt, Mitsubishi Lancer, Mitsubishi ASX, Smart ForFour, Citroën C4 Aircross

Prakticky všechny benzínové motory Mitsubishi jsou velice spolehlivé, takže vybrat z nich ten nej je těžké. Nářky některých servisů, že spolehlivost japonských „originálů“ je neopakovatelná, trochu zmírňuje příklad malých čtyřválců rodiny 4A9, které již vznikly v kooperaci Mitsubishi/Daimler-Chrysler a dnes zastupují jedny z nejspolehlivějších motorů na trhu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motory MIVEC jezdí už 11 let a vystačí si prakticky jen s preventivní údržbou

Konstrukce je celohliníková, rozvody DOHC 16V řetězové, na straně sání je variabilní časování ventilů MIVEC (některé verze motoru 1.3 však mohou být i bez něj). Ačkoliv má motor již 11 let, o jeho závadách není nic známo, jím osazené vozy jezdí prakticky jen na preventivní údržbu (oleje, svíčky, filtry).

Ojetiny | Škoda | Život řidiče | Škoda Octavia

Octavia TDI najela 500.000 km. Proklepli jsme ji s expertem na ojetiny

Plnění je výhradně atmosférické, přeplňovaná patnáctistovka v modelu Colt CZT/Ralliart využívá odlišný motor původní řady Mitsubishi „Orion“. Citroën C4 Aircross zdědil od svého technického dvojčete Mitsubishi ASX variantu 1.6 MIVEC, prodává ji pod jednoduchým názvem 1.6i (na některých trzích dokonce pod úplně matoucím 1.6 VTi). 
 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Fiat, Ford, Honda, Mercedes, Mitsubishi
  2. PSA, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen
  3. Fotogalerie
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 2 příspěvky
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků