10 nejbezpečnějších aut pro zvířátka

V televizi jim říkají „zveřátka“ a ti otrlejší z nás mazlíčci. Faktem je, že bezpečnosti jejich přepravy se mnoho pozornosti nevěnuje.

Pravda, tomuto tématu bychom se patrně nevěnovali ani my, kdyby po frankfurtském a tokijském autosalonu a představení většiny klíčových novinek na následující týdny nezely tiskové portály automobilek prázdnotou, ale proč se jednou na auta nepodívat z trochu jiného pohledu. Pokud patříte mezi ty, kteří sousedovic hlučnému psovi předhazují klobásku s vůni cyankáli a v lese se snaží „rohnout” srnu s vidinou dobré večeře, následující řádky zřejmě nebudou pro vás. Ale pokud se o svého „domácího mazlíčka” staráte jako o vlastní dítě, možná tento přehled uvítáte, i když se primárně soustředí na auta nabízená na americkém trhu a u nás z nich běžně pořídíte jen polovinu.

Není pochyb o tom, že nové vozy jsou plny vysokopevnostní oceli a aktivních a pasivních prvků k podpoře bezpečnosti posádky. Konstruktéři automobilů ani většina z řidičů si však neuvědomují, že i drobná dopravní nehoda může mít fatální následky pro němé tváře jejich čtyřnohých spolucestujících. Ponechme přitom stranou mastné fleky na vozovce a soustřeďme se na pejsky a kočičky uvnitř vozu. Stačí totiž málo a Pinďa nebo Micinka může zatřepat pacičkami, což může mít další děsivé důsledky na duševní stav citlivějších členů posádky. S tímto vědomím spojily své úsilí americké weby Bark Buckle Up a Edmunds.com, aby vyhlásily desítku pro domácí mazlíčky nejbezpečnějších automobilů nabízených na tamním trhu.

Bark Buckle Up přitom připomíná, že při nárazu v rychlosti 55 km/h nabyde nepřipoutaný pejsek o hmotnosti 26 kg v okamžiku hmotnost 1 227 kg, kterou je vržen proti palubní desce, opěradlu nebo cestujícímu. Síla, že? I taková čivava může v ten moment vážit 164 kg, což je na danou rychlost stále docela dost. Raději si nepředstavovat následky čelního střetu vozu s nějakým pořádným psiskem v zavazadelníku, jenž se změní v tunovou dělovou kouli.

Ale zpět k naší desítce. Čím tyto vozy v otázce bezpečnosti domácích mazlíčků vynikají? V podstatě ničím a nebylo by správné vzbudit dojem, že vozy SUV jsou v tomto ohledu bezpečnější než běžné osobáky, ale pro přepravu zvířátek mají jisté předpoklady. Patří sem třeba prostorný a variabilní zavazdelník s kotevními úchyty pro jisticí pásy nebo výkonná klimatizace. Christina Selter z pořádající jury dodává: „V případě rychlého zpomalení nebo nehody může katapultované zvíře zranit posádku nebo dokonce někoho na ulici a komplikovat práci záchranářů.“

Níže vám nabízíme snímky desítky vybraných automobilů seřazených v abecedním pořadí. Do volby toho nejlepšího se totiž pořadatelé „soutěže“ (raději) nepustili.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dodge Journey / Ford Flex / GMC Acadia
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hyundai Tucson / Jeep Liberty / Kia Borrego
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mazda 5 / Mitsubishi Outlander
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Subaru Tribeca / Volvo XC70
 
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 15 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků