10 nejbezpečnějších aut pro zvířátka

V televizi jim říkají „zveřátka“ a ti otrlejší z nás mazlíčci. Faktem je, že bezpečnosti jejich přepravy se mnoho pozornosti nevěnuje.

Pravda, tomuto tématu bychom se patrně nevěnovali ani my, kdyby po frankfurtském a tokijském autosalonu a představení většiny klíčových novinek na následující týdny nezely tiskové portály automobilek prázdnotou, ale proč se jednou na auta nepodívat z trochu jiného pohledu. Pokud patříte mezi ty, kteří sousedovic hlučnému psovi předhazují klobásku s vůni cyankáli a v lese se snaží „rohnout” srnu s vidinou dobré večeře, následující řádky zřejmě nebudou pro vás. Ale pokud se o svého „domácího mazlíčka” staráte jako o vlastní dítě, možná tento přehled uvítáte, i když se primárně soustředí na auta nabízená na americkém trhu a u nás z nich běžně pořídíte jen polovinu.

Není pochyb o tom, že nové vozy jsou plny vysokopevnostní oceli a aktivních a pasivních prvků k podpoře bezpečnosti posádky. Konstruktéři automobilů ani většina z řidičů si však neuvědomují, že i drobná dopravní nehoda může mít fatální následky pro němé tváře jejich čtyřnohých spolucestujících. Ponechme přitom stranou mastné fleky na vozovce a soustřeďme se na pejsky a kočičky uvnitř vozu. Stačí totiž málo a Pinďa nebo Micinka může zatřepat pacičkami, což může mít další děsivé důsledky na duševní stav citlivějších členů posádky. S tímto vědomím spojily své úsilí americké weby Bark Buckle Up a Edmunds.com, aby vyhlásily desítku pro domácí mazlíčky nejbezpečnějších automobilů nabízených na tamním trhu.

Bark Buckle Up přitom připomíná, že při nárazu v rychlosti 55 km/h nabyde nepřipoutaný pejsek o hmotnosti 26 kg v okamžiku hmotnost 1 227 kg, kterou je vržen proti palubní desce, opěradlu nebo cestujícímu. Síla, že? I taková čivava může v ten moment vážit 164 kg, což je na danou rychlost stále docela dost. Raději si nepředstavovat následky čelního střetu vozu s nějakým pořádným psiskem v zavazadelníku, jenž se změní v tunovou dělovou kouli.

Ale zpět k naší desítce. Čím tyto vozy v otázce bezpečnosti domácích mazlíčků vynikají? V podstatě ničím a nebylo by správné vzbudit dojem, že vozy SUV jsou v tomto ohledu bezpečnější než běžné osobáky, ale pro přepravu zvířátek mají jisté předpoklady. Patří sem třeba prostorný a variabilní zavazdelník s kotevními úchyty pro jisticí pásy nebo výkonná klimatizace. Christina Selter z pořádající jury dodává: „V případě rychlého zpomalení nebo nehody může katapultované zvíře zranit posádku nebo dokonce někoho na ulici a komplikovat práci záchranářů.“

Níže vám nabízíme snímky desítky vybraných automobilů seřazených v abecedním pořadí. Do volby toho nejlepšího se totiž pořadatelé „soutěže“ (raději) nepustili.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dodge Journey / Ford Flex / GMC Acadia
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hyundai Tucson / Jeep Liberty / Kia Borrego
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mazda 5 / Mitsubishi Outlander
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Subaru Tribeca / Volvo XC70
 
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků
Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Kia Rio 1,25 CVVT

Nová Kia Rio si chce v segmentu B ukousnout větší kus koláče, než kdy předtím. Po týdenním soužití už víme, že na to předpoklady rozhodně má.

11.  6.  2017 | Milan Lažanský | 9 příspěvků