Předminulá generace Audi A6 stále patří k vyhledávaným ojetinám.

Předminulá generace Audi A6 stále patří k vyhledávaným ojetinám.

Problémem není ani tak kvalita jako spíše často obrovský kilometrový nájezd kombinovaný s velmi zanedbanou údržbou.

Problémem není ani tak kvalita jako spíše často obrovský kilometrový nájezd kombinovaný s velmi zanedbanou údržbou.

Nejrizikovější je motor 2.5 TDI V6, jehož generálka může vyjít na více než 50 000 korun. Smrtelná je pak kombinace s automatem Multitronic u předokolek.

Nejrizikovější je motor 2.5 TDI V6, jehož generálka může vyjít na více než 50 000 korun. Smrtelná je pak kombinace s automatem Multitronic u předokolek.

BMW X6 má zvláštní status a láká specifickou skupinu klientů. Přitom je to docela riziková ojetina.

BMW X6 má zvláštní status a láká specifickou skupinu klientů. Přitom je to docela riziková ojetina.

Nejvíce problémů se dá čekat od vrcholného benzínového osmiválce 4,4 l se dvěma turby.

Nejvíce problémů se dá čekat od vrcholného benzínového osmiválce 4,4 l se dvěma turby.

Diesel si cenu bude držet dobře, poruchový osmiválec zřejmě jako první spadne pod magickou hranici 300 000 korun.

Diesel si cenu bude držet dobře, poruchový osmiválec zřejmě jako první spadne pod magickou hranici 300 000 korun.

Citroën C5 se dá se špatným motorem koupit za velmi pěkné peníze. Radši si ale připlaťte za dobrý motor.

Citroën C5 se dá se špatným motorem koupit za velmi pěkné peníze. Radši si ale připlaťte za dobrý motor.

Nejvíce problémů přináší turbodiesel 1.6 HDI s rozvodem 16V. Pozdější verze 8V plnící Euro 5 je o trochu lepší.

Nejvíce problémů přináší turbodiesel 1.6 HDI s rozvodem 16V. Pozdější verze 8V plnící Euro 5 je o trochu lepší.

Citroën C5 ale otravuje i zmatečnou ergonomií, poruchovou elektronikou, náladovou parkovací brzdou a kolísavou kvalitou.

Citroën C5 ale otravuje i zmatečnou ergonomií, poruchovou elektronikou, náladovou parkovací brzdou a kolísavou kvalitou.

Jakákoli Dacia je fajn, pokud kupujete nové auto se zárukou.

Jakákoli Dacia je fajn, pokud kupujete nové auto se zárukou.

Ojetiny však často doplácejí na to, že je především firmy berou jako bezúdržbový služební vůz.

Ojetiny však často doplácejí na to, že je především firmy berou jako bezúdržbový služební vůz.

Motor 1.5 dCi je továrnou na problémy, ale ani choulostivý interiér nepotěší.

Motor 1.5 dCi je továrnou na problémy, ale ani choulostivý interiér nepotěší.

Opel Astra ztrácel na konkurenci kvalitou a jízdními vlastnostmi.

Opel Astra ztrácel na konkurenci kvalitou a jízdními vlastnostmi.

Astra je nejhorší s malým turbodieselem 1.3 CDTi původem od Fiatu. Tento motor patří mezi největší hrůzy na trhu vůbec.

Astra je nejhorší s malým turbodieselem 1.3 CDTi původem od Fiatu. Tento motor patří mezi největší hrůzy na trhu vůbec.

U Astry H vás ale nepotěší ani poruchové ovladače v interiéru, zejména pak páčky pod volantem a na rádiu a klimatizaci.

U Astry H vás ale nepotěší ani poruchové ovladače v interiéru, zejména pak páčky pod volantem a na rádiu a klimatizaci.

Peugeot 508 na nejbližší konkurenci v podobě Passatu a Mondea nestačil.

Peugeot 508 na nejbližší konkurenci v podobě Passatu a Mondea nestačil.

A dobrý motor abyste u 508 pohledali. Snad jen 2.0 HDI stojí za úvahu, když už nechcete tuto povedenou jednotku v lepším Mondeu.

A dobrý motor abyste u 508 pohledali. Snad jen 2.0 HDI stojí za úvahu, když už nechcete tuto povedenou jednotku v lepším Mondeu.

Největší riziko je v obvyklém motoru 1.6 THP. Kolabují mu rozvody a zanáší se karbonem, a to vše po malých kilometrových nájezdech.

Největší riziko je v obvyklém motoru 1.6 THP. Kolabují mu rozvody a zanáší se karbonem, a to vše po malých kilometrových nájezdech.

Druhá generace Laguny je obrovský průšvih, je to jedno z nejporuchovějších aut vůbec.

Druhá generace Laguny je obrovský průšvih, je to jedno z nejporuchovějších aut vůbec.

Nejvíce problémů bývá s motorem 2.2 dCi. Zlobí mu vstřikování, komplikované rozvody a doslova se rozpadá klikový mechanismus.

Nejvíce problémů bývá s motorem 2.2 dCi. Zlobí mu vstřikování, komplikované rozvody a doslova se rozpadá klikový mechanismus.

Interiér svou kvalitou také nenadchne. Ani solidní třetí generace Laguny nedokázala špatnou pověst napravit.

Interiér svou kvalitou také nenadchne. Ani solidní třetí generace Laguny nedokázala špatnou pověst napravit.

Škoda Fabia II je vlastně skvělé auto, ale musíte si koupit správný motor.

Škoda Fabia II je vlastně skvělé auto, ale musíte si koupit správný motor.

S jednotkou 1.2 HTP bývá nejvíce problémů, trpí především na nadměrné přetěžování v dálničním provozu.

S jednotkou 1.2 HTP bývá nejvíce problémů, trpí především na nadměrné přetěžování v dálničním provozu.

Vzhledem k častým a drahým opravám je lepší živit motor 1.4 16V nebo rovnou 1.6 16V. Tříválec si na opravy nevydělá nižší spotřebou. Ta v reálném provozu stejně dosahuje sedmi litrů jako u čtyřválců.

Vzhledem k častým a drahým opravám je lepší živit motor 1.4 16V nebo rovnou 1.6 16V. Tříválec si na opravy nevydělá nižší spotřebou. Ta v reálném provozu stejně dosahuje sedmi litrů jako u čtyřválců.

Toyota Avensis je držák. Jenže nesmí mít problematický turbodiesel 2,2 l.

Toyota Avensis je držák. Jenže nesmí mít problematický turbodiesel 2,2 l.

Problémy s regenerací DPF stojí za kouřivostí a spotřebou až osm litrů. Ale to není nic proti od těsnění vymačkanému bloku motoru a hlavě válce, což si vyžádá klidně i celý nový motor.

Problémy s regenerací DPF stojí za kouřivostí a spotřebou až osm litrů. Ale to není nic proti od těsnění vymačkanému bloku motoru a hlavě válce, což si vyžádá klidně i celý nový motor.

Kupte si Avensis s benzínovým dvoulitrem, budete mít klid a opravdu spolehlivé auto.

Kupte si Avensis s benzínovým dvoulitrem, budete mít klid a opravdu spolehlivé auto.

Volkswagen Passat je bazarová stálice a v našich končinách se mu dostává skoro až nábožného statusu, zejména s motorem TDI, plnou výbavou a karosérií kombi.

Volkswagen Passat je bazarová stálice a v našich končinách se mu dostává skoro až nábožného statusu, zejména s motorem TDI, plnou výbavou a karosérií kombi.

Jenže není TDI jako TDI. Motor 2.0 TDI-PD 16V je jeden z největších průšvihů, jaký kdy koncern vyplodil. U ojetiny na vás čeká plno drahých problémů.

Jenže není TDI jako TDI. Motor 2.0 TDI-PD 16V je jeden z největších průšvihů, jaký kdy koncern vyplodil. U ojetiny na vás čeká plno drahých problémů.

Odchází vstřikování, kolabují rozvody a selhává mazání. Kupte si raději motor s osmi ventily nebo si připlaťte za modernější 2.0 TDI-CR.

Odchází vstřikování, kolabují rozvody a selhává mazání. Kupte si raději motor s osmi ventily nebo si připlaťte za modernější 2.0 TDI-CR.

Problémem není ani tak kvalita jako spíše často obrovský kilometrový nájezd kombinovaný s velmi zanedbanou údržbou.
Nejrizikovější je motor 2.5 TDI V6, jehož generálka může vyjít na více než 50 000 korun. Smrtelná je pak kombinace s automatem Multitronic u předokolek.
BMW X6 má zvláštní status a láká specifickou skupinu klientů. Přitom je to docela riziková ojetina.
Nejvíce problémů se dá čekat od vrcholného benzínového osmiválce 4,4 l se dvěma turby.
30
Fotogalerie

10 lákavých ojetin, které si ale raději nikdy nekupujte

Některé velmi špatné ojetiny se maskují v solidním kabátě. Vybrali jsme desítku těch, kterým je z různých důvodů lépe se úplně vyhnout.

Kapitoly článku:


Můžete o tom psát pořád dokola, můžete o tom s lidmi mluvit, ale oni pak stejně vidí svoji vysněnou ojetinu (hlavně v dieselu a v kombíku) za neuvěřitelně nízkou cenu a rozbijí prasátko.

Samozřejmě bychom sti to mohli zjednodušit a poskládat do dnešního článku všechny ty Alfy Romeo, Fiaty, Citroëny a Renaulty ze spodních příček tabulek spolehlivosti. Nás ale zajímá situace, kdy má auto tu prémiovou značku, tu dobrou pověst, ale špatný konkrétní motor.

Právě pohonná jednotka je dnes naprosto klíčovou záležitostí, jejíž případná porucha může být fatální. Cena následné opravy snadno překročí cenu celého ojetého auta. Detaily vždycky nějak pořešíte, třeba i z druhovýrobních či zástupných dílů, ale motor jen tak nevyměníte. Takže kterým autům se raději vyhnout úplně a nic neriskovat?

Audi A6 2.5 TDI

Audi A6 (C5) vyráběné v letech 1997 až 2005 patří stále mezi poměrně oblíbené ojetiny, především verze Avant nebo polotérenní Allroad. Jakkoli je to v základu docela solidní auto, má poměrně zásadní problém – doslova brutální nájezdy kilometrů. Dnes sotva seženete hezké auto, které by mělo zároveň najeto pod 300 000 km. To snad lze říci jen o verzích S6 a RS6.

Audi-A6_Avant_1998_1600x1200_wallpaper_07.jpgAudi-allroad_quattro_2.5_TDI_2000_1600x1200_wallpaper_07.jpgAudi-allroad_quattro_2.5_TDI_2000_1600x1200_wallpaper_0f.jpg
Dnes těžko najdete naftové Audi A6 (C5), které by za sebou mělo rozumný kilometrový nájezd. Auta už také prochází rukama majitelů, kteří nemají na jejich pečlivou údržbu

Největší porce mají za sebou oblíbené turbodiesely. Čtyřválec 1.9 TDI ještě ujde, ale největším strašákem je motorizace 2.5 TDI V6, zejména kombinovaná s variátorovou převodovkou Multitronic u předokolky. Motor 2.5 TDI trpí na poměrně rychlé opotřebení vačkových hřídelí, což jde na vrub zaprvé konstrukčním nedostatkům a zadruhé hlavně oddalovaným výměnám oleje.

Lidé na těchhle autech šetří a dnes těžko najdete udržovaný a opečovávaný kus. U největšího turbodieselu v nabídce také zlobí drahé vstřikování. Generálka motoru může vyjít klidně na 50 000 korun. Berte raději motor 1.9 TDI nebo některý z benzínových motorů. Pozor také na korozi.

BMW X6 xDrive50i

Automobilka BMW se poslední dobou nemůže pochlubit tak neprůstřelnou spolehlivostí svých produktů, jako tomu bylo dříve. Zatímco problémy s komplikovanou elektronikou se dají řešit a na stávkující systém iDrive si už majitelé zvykli, nemohou se bohužel poslední dobou opřít ani o spolehlivost a odolnost pohonných jednotek. Například dvoulitrový turbodiesel patřil na přelomu desetiletí k nejproblémovějším jednotkám.

BMW-X6_2009_1600x1200_wallpaper_03.jpgBMW-X6_2009_1600x1200_wallpaper_66.jpgBMW-X6_2009_1600x1200_wallpaper_4a.jpg
Cedulka xDrive50i znamená problém pro někoho, kdo tohle auto koupí jako ojeté bez potřebného rozpočtu. Cena zlobivých motorů spadne proti dieselům mnohem rychleji

Pokud bychom ale měli vybrat jedno auto, které je z nabídky BMW opravdu nejhorší ojetina, je to model X6 s motorem V8 4.4 bi-turbo. Zaprvé se samotná X6 nemůže pochlubit kdovíjakou spolehlivostí a kvalitou, jezdí prkenně a není tak praktická jako třeba X5. Zadruhé je motor N63B44 snad nejhorší pohonná jednotka, jakou kdy u BMW vyrobili.

Motor se přehřívá a ve dvou turbech umístěných uprostřed motoru se doslova zapéká olej. Navíc odcházejí rozvody, válce přícházejí o kompresi a rychle degradující olejová náplň stojí za celkovým nadměrným opotřebením motoru po relativně malých kilometrových nájezdech. Odchází i variátory časování ventilů. Před touto X6 ale varujeme zejména proto, že to pravděpodobně bude první X6, která se kvůli svým velmi drahým problémům dostane v bazarech pod magickou hranici 300 000 korun. Poměrně spolehlivý turbodiesel 3,0 l si cenu bude držet výrazně lépe.

Citroën C5 1.6 HDI

Aktuální Citroën C5 je poslední model s populárním hydropneumatickým podvozkem a mezi fanoušky značky patří k velmi vyhledávaným modelům. Bohužel se ale Citroën nemůže pochlubit spolehlivou elektronikou, problémem je i dost kolísavá kvalita zpracování. Na to si už ale zákazníci nějak zvykli, ojetý Citroën je vždycky tak trochu sázka do loterie. Jenže v případě C5 se největší strašák ukrývá pod kapotou.

Citroen-C5_Estate_2008_1600x1200_wallpaper_01.jpgCitroen-C5_2008_1600x1200_wallpaper_0a.jpgCitroen-C5_2008_1600x1200_wallpaper_16.jpg
Ojetý Citroën C5 láká na bohatou výbavu a nízkou cenu poměrně mladých aut. S dieselem 2.0 HDI to ještě může být v pořádku, ale menší motor 1.6 HDI obejděte obloukem

A není to velmi dobrý naftový dvoulitr HDI, je to základní naftová jednotka 1.6 HDI 16V, montovaná do C5 od února 2008 do června 2010. Motor má kód DV6 TED4 (9HZ), šestnáctiventilovou hlavu a výkon 80 kW. Velice rychle u něj degraduje malá olejová náplň a kdo ji nemění každých 10 000 km, tomu se velmi rychle opotřebují všechny vnitřnosti motoru. Stává se, že se jednotka zadře, když za sebou nemá ani 100 000 km. Kolabují také turbodmychadla, zlobí EGR ventil a problémy s regenerací filtru DPF jsou častější než u dvoulitru.

V malé C4 se dá tohle ještě pohlídat, ale velký a těžký sedan a kombi C5, u kterých je pravděpodobnost, že je někdo trápil v levém dálničním pruhu s plynem na podlaze, už budou mít motor 1.6 HDI na konci životnosti. U menšího dieselu také velmi rychle odchází spojka a dvouhmotový setrvačník. Jestli chcete spáchat finanční sebevraždu s jistotou, kupte si tento motor s příšerným robotizovaným automatem EGS6.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat je právem považován za vzor auta střední třídy. Zejména kombi Passat Variant s motorem TDI je v ČR velmi populární služební vůz mezi manažery. V současné době se prodává už osmá generace Passatu. V roce 2019 překonal model 30 milionů prodaných kusů.

Ceny a výbava • Facelift 2019 • Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE • Test VW Passat Variant 2.0 TDI

Doporučujeme

Články odjinud