Kapitoly článku:
Dacia Duster 1.5 dCi
Na upřímné a levné Dacie nedá plno lidí dopustit, ale jakkoli je to poměrně racionální nové auto, jako ojetinu bychom ji nedoporučovali, zejména pak Duster s motorem 1.5 dCi. Je potřeba si uvědomit, že Dacie slouží často i ve firmách jako auto, o které se nikdo nestará a tři roky po zaplacení leasingu se dá pryč, hlavně ať se do toho nemusí sypat peníze. To nechť je starostí dalšího majitele...
Dacie obecně mají smysl spíše jako levná nová auta se zárukou. Většina ojetin, zejména těch z firemních flotil, za sebou má hrubé zacházení a zanedbanou údržbu
Po soukromníkovi najdete spíše základní výbavy s benzínovými motory, diesely většinou pracují ve firmách. Podepisuje se na nich necitlivé zacházení a plno zaměstnanců se Daciím mstí za to, že nevyfasovali něco lepšího. U motorů 1.5 dCi ve velkém odcházejí vstřiky, turba, EGR ventily, zlobí filtry pevných částic a ani spojka nebo dvouhmotový setrvačník nemají extra dlouhou životnost.
Přidejte si k tomu překračování intervalů výměn oleje o desítky tisíc kilometrů, ignorování aspoň těch základních zásad chování se k naftovému motoru (opatrné zahřívání a dochlazování) a díváte se na auto, které si na sebe nevydělá. Servis motorů 1.5 dCi je drahý. Navíc interiér utahaných Dacií bývá v naprosto dezolátním stavu.
Opel Astra H 1.3 CDTI
Sám o sobě není Opel Astra generace H zas takový průšvih, ale musíte si dát veliký pozor, co a od koho kupujete. Bohužel v segmentu C najdete spoustu lepších soupeřů, nebo aspoň stejně špatných a výrazně levnějších. Ani jízdní vlastnosti Astry nejsou zrovna zázračné, s Focusem nebo Golfem se svezete lépe. Tato Astra také proslula mizernou kvalitou interiéru a elektroniky. Největším problémem je ale výběr motoru. Rozhodně se vyhněte naftové jednotce 1.3 CDTI, známé též pod názvem Multijet.
V Astře zlobila elektronika, klimatizace, rádio a ovládání tlačítek na volantu. To ale není nic proti katastrofálnímu fiaťáckému motoru 1.3 Multijet (zde označen jako CDTI)
Tento motor najdete ve Fiatech, Opelech, Fordu Ka a některých Suzuki. Pokud bychom měli vybrat tři nejhorší motory na světě, bude tenhle patřit mezi ně. Smrtelné jsou pro něj intervaly výměn nastavené Opelem na 50 000 km, později zkrácené na 30 000 km. I to je ale na tento malý motor s pouze třílitrovou olejou náplní strašně moc. Hoňte auto po dálnici, a už po 10 000 km se začne výrazně zanášet černým šlemem.
Pokud narazíte na auto, u kterého vám někdo doloží, že olej vyměnil nejpozději každých 10 000 km, snad by to chvíli šlo, ale i tak je lepší se mu vyhnout. Velká Astra s ním má moc práce, u motoru kolabují rozvody (v prvních sériích se trhal řetěz) a docházelo k doslova fatálnímu rozpadnutí turba. Navíc si tento motor rád smlsne na oleji a přichází postupně o kompresi. Ať už v Astře nebo kdekoli, 1.3 CDTI nebrat.
Peugeot 508 1.6 THP
Peugeot 508 se pokoušel odpovědět na Ford Mondeo nebo Volkswagen Passat, ale nikdy se mu nedařilo vyrovnat se na poli jízdních vlastností, uživatelské ergonomie, praktičnosti nebo kvality. Když pak koupíte špatný motor, máte zaděláno na opravdu drahé problémy, vedle kterých je nefunkční ovládání rádia a klimatizace nebo zlobivá elektronická parkovací brzda jen prkotina.
V už tak průměrném Peugeotu 508 sliboval motor 1.6 THP slušnou dynamiku při rozumné spotřebě. Lépe ale uděláte s dieselem 2.0 HDI. Nebo ještě jinak, kupte si raději Mondeo
S dvoulitrovým dieselem to ještě jde, ale poměrně častým motorem je benzínová jednotka 1.6 THP, která láká v inzerátech potenciální kupce velmi nízkou cenou. Jako nový tento motor dokázal překvapit silou, kultivovaností a nízkou spotřebou, ale postupem času vyplouvají na povrch problémy, vedle kterých se motory TSI se svými notorickými rozvody jen škodolibě usmívají.
Motor 1.6 THP trpí na trhající se rozvodový řetěz a nekvalitní tlakový spoj vačkové hřídele a rozvodového kola, kde dochází k velikým vůlím a rozladění mechanismu rozvodů. Dalším problémem je velmi rychlé zanášení motoru karbonem a stále častější problémy se zapalováním. Dochází k poklesu výkonu, roste kouřivost a motor se doslova obrousí. Vyskytují se i problémy s prohořelým katalyzátorem. Od roku 2010 už je to lepší, ale riziko tento motor skrývá pořád. Problémy navíc přicházejí po velmi malých nájezdech.
Renault Laguna II 2.2 dCi
Druhá generace Laguny patří k nejproblémovějším autům, ať už jde o kvalitu zpracování, poruchovou elektroniku nebo některé vyloženě nepovedené motory. Třetí generace Laguny přitom je naopak překvapivě spolehlivá, po stránce kvality udělala obrovský skok. Špatnou pověst už ale nenapravila a Renualt byl nucen tento segment na čas opustit. Teď se vrací jako Talisman.
Druhá generace Renaultu Laguna byl veliký průšvih. Dodnes toto auto najdete na nejnižších příčkách statistik spolehlivosti a spokojenosti. Nejhorší je pak motor 2.2 dCi
Pokud už o Lagunu zavadíte, tak se hlavně vyhněte motoru 2.2 dCi, který je modernizovanou verzí starších jednotek DT. Nové vstřikování common-rail často zlobí a silně se opotřebovává klikový mechanismus (přidejte si k tomu kombinaci opotřebovaného dvouhmotového setrvačníku vlivem podtáčení a pozdních výměn oleje po 30 000 km). Dochází i k poruchám rozvodů řešených kombinací řemenu a ozubených kol, od nichž je poháněna vodní pumpa a vyvažovací hřídel.
Motor je ale znám častými fatálními (a drahými) poruchami různých čidel, senzorů a kabeláže, závadami turbodmychadel a zanášením i selháváním EGR ventilů. Servis prodražuje i obtížný přístup k některým věcem a tedy velmi drahá práce v servisu.