10 lákavých ojetin, které si ale raději nikdy nekupujte

Některé velmi špatné ojetiny se maskují v solidním kabátě. Vybrali jsme desítku těch, kterým je z různých důvodů lépe se úplně vyhnout.
Seznam kapitol
  1. Audi A6, BMW X6, Citroën C5
  2. Dacia Duster, Opel Astra, Peugeot 508, Renault Laguna
  3. Škoda Fabia, Toyota Avensis, Volkswagen Passat

Můžete o tom psát pořád dokola, můžete o tom s lidmi mluvit, ale oni pak stejně vidí svoji vysněnou ojetinu (hlavně v dieselu a v kombíku) za neuvěřitelně nízkou cenu a rozbijí prasátko.

Samozřejmě bychom sti to mohli zjednodušit a poskládat do dnešního článku všechny ty Alfy Romeo, Fiaty, Citroëny a Renaulty ze spodních příček tabulek spolehlivosti. Nás ale zajímá situace, kdy má auto tu prémiovou značku, tu dobrou pověst, ale špatný konkrétní motor.

Nejčastější triky prodejců ojetých aut, na které jim stejně skočíte

Nejčastější triky prodejců ojetých aut, na které jim stejně skočíte

Právě pohonná jednotka je dnes naprosto klíčovou záležitostí, jejíž případná porucha může být fatální. Cena následné opravy snadno překročí cenu celého ojetého auta. Detaily vždycky nějak pořešíte, třeba i z druhovýrobních či zástupných dílů, ale motor jen tak nevyměníte. Takže kterým autům se raději vyhnout úplně a nic neriskovat?

Audi A6 2.5 TDI

Audi A6 (C5) vyráběné v letech 1997 až 2005 patří stále mezi poměrně oblíbené ojetiny, především verze Avant nebo polotérenní Allroad. Jakkoli je to v základu docela solidní auto, má poměrně zásadní problém – doslova brutální nájezdy kilometrů. Dnes sotva seženete hezké auto, které by mělo zároveň najeto pod 300 000 km. To snad lze říci jen o verzích S6 a RS6.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dnes těžko najdete naftové Audi A6 (C5), které by za sebou mělo rozumný kilometrový nájezd. Auta už také prochází rukama majitelů, kteří nemají na jejich pečlivou údržbu

Největší porce mají za sebou oblíbené turbodiesely. Čtyřválec 1.9 TDI ještě ujde, ale největším strašákem je motorizace 2.5 TDI V6, zejména kombinovaná s variátorovou převodovkou Multitronic u předokolky. Motor 2.5 TDI trpí na poměrně rychlé opotřebení vačkových hřídelí, což jde na vrub zaprvé konstrukčním nedostatkům a zadruhé hlavně oddalovaným výměnám oleje.

Test ojetiny Audi S4 Avant: Rodinná emtrojka za čtvrt milionu

Test ojetiny Audi S4 Avant: Rodinná emtrojka za čtvrt milionu

Lidé na těchhle autech šetří a dnes těžko najdete udržovaný a opečovávaný kus. U největšího turbodieselu v nabídce také zlobí drahé vstřikování. Generálka motoru může vyjít klidně na 50 000 korun. Berte raději motor 1.9 TDI nebo některý z benzínových motorů. Pozor také na korozi.

BMW X6 xDrive50i

Automobilka BMW se poslední dobou nemůže pochlubit tak neprůstřelnou spolehlivostí svých produktů, jako tomu bylo dříve. Zatímco problémy s komplikovanou elektronikou se dají řešit a na stávkující systém iDrive si už majitelé zvykli, nemohou se bohužel poslední dobou opřít ani o spolehlivost a odolnost pohonných jednotek. Například dvoulitrový turbodiesel patřil na přelomu desetiletí k nejproblémovějším jednotkám.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Cedulka xDrive50i znamená problém pro někoho, kdo tohle auto koupí jako ojeté bez potřebného rozpočtu. Cena zlobivých motorů spadne proti dieselům mnohem rychleji

Pokud bychom ale měli vybrat jedno auto, které je z nabídky BMW opravdu nejhorší ojetina, je to model X6 s motorem V8 4.4 bi-turbo. Zaprvé se samotná X6 nemůže pochlubit kdovíjakou spolehlivostí a kvalitou, jezdí prkenně a není tak praktická jako třeba X5. Zadruhé je motor N63B44 snad nejhorší pohonná jednotka, jakou kdy u BMW vyrobili.

Test ojetiny BMW 750Li: Osmiválcová pohoda za cenu holé Fabie

Test ojetiny BMW 750Li: Osmiválcová pohoda za cenu holé Fabie

Motor se přehřívá a ve dvou turbech umístěných uprostřed motoru se doslova zapéká olej. Navíc odcházejí rozvody, válce přícházejí o kompresi a rychle degradující olejová náplň stojí za celkovým nadměrným opotřebením motoru po relativně malých kilometrových nájezdech. Odchází i variátory časování ventilů. Před touto X6 ale varujeme zejména proto, že to pravděpodobně bude první X6, která se kvůli svým velmi drahým problémům dostane v bazarech pod magickou hranici 300 000 korun. Poměrně spolehlivý turbodiesel 3,0 l si cenu bude držet výrazně lépe.

Citroën C5 1.6 HDI

Aktuální Citroën C5 je poslední model s populárním hydropneumatickým podvozkem a mezi fanoušky značky patří k velmi vyhledávaným modelům. Bohužel se ale Citroën nemůže pochlubit spolehlivou elektronikou, problémem je i dost kolísavá kvalita zpracování. Na to si už ale zákazníci nějak zvykli, ojetý Citroën je vždycky tak trochu sázka do loterie. Jenže v případě C5 se největší strašák ukrývá pod kapotou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ojetý Citroën C5 láká na bohatou výbavu a nízkou cenu poměrně mladých aut. S dieselem 2.0 HDI to ještě může být v pořádku, ale menší motor 1.6 HDI obejděte obloukem

A není to velmi dobrý naftový dvoulitr HDI, je to základní naftová jednotka 1.6 HDI 16V, montovaná do C5 od února 2008 do června 2010. Motor má kód DV6 TED4 (9HZ), šestnáctiventilovou hlavu a výkon 80 kW. Velice rychle u něj degraduje malá olejová náplň a kdo ji nemění každých 10 000 km, tomu se velmi rychle opotřebují všechny vnitřnosti motoru. Stává se, že se jednotka zadře, když za sebou nemá ani 100 000 km. Kolabují také turbodmychadla, zlobí EGR ventil a problémy s regenerací filtru DPF jsou častější než u dvoulitru.

Neuvěřitelné! Citroën vyhrál statistiku spolehlivosti

Neuvěřitelné! Citroën vyhrál statistiku spolehlivosti

V malé C4 se dá tohle ještě pohlídat, ale velký a těžký sedan a kombi C5, u kterých je pravděpodobnost, že je někdo trápil v levém dálničním pruhu s plynem na podlaze, už budou mít motor 1.6 HDI na konci životnosti. U menšího dieselu také velmi rychle odchází spojka a dvouhmotový setrvačník. Jestli chcete spáchat finanční sebevraždu s jistotou, kupte si tento motor s příšerným robotizovaným automatem EGS6.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Audi A6, BMW X6, Citroën C5
  2. Dacia Duster, Opel Astra, Peugeot 508, Renault Laguna
  3. Škoda Fabia, Toyota Avensis, Volkswagen Passat

bazar

Renault Megane 1,2
Rok výroby: 2014
Stav: 28 715 km
Cena: 296 000 Kč
Renault Grand Scenic 1,5
Rok výroby: 2011
Stav: 110 015 km
Cena: 190 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 317 km
Cena: 50 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 75 000 Kč
Renault Clio 1,2
Rok výroby: 2008
Stav: 75 153 km
Cena: 91 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků