Zvýšení mýtného se nemusí vyplatit, poznali v Chorvatsku

Že zdražení mýtného ve svém výsledku nemusí vést ke zvýšení příjmů, ukázala zkušenost z Chorvatska. Zdražení poplatku za používání tamní nejfrekventovanější dálnice spojující Záhřeb s Dalmácií o 15 procent se cestářům nevyplatilo. Během dvou prázdninových měsíců vybrali na mýtném o procento méně než loni. Přitom celkový autoprovoz se mírně zvýšil. 

Analýza dostupných údajů ukazuje, že k Jadranu dorazilo letos nejspíše více lidí než loni. Provoz na dálnici od hranice se Slovinskem k Záhřebu se totiž meziročně zvýšil o desetinu. Celkově ale počet vozidel klesl o tři procenta. Domácí i zahraniční motoristé se totiž ve velkém začali vracet na starou silnici přes Plitvická jezera a poté na magistrálu kolem pobřeží.

V sezoně se tam tvořily kolony, které před zhruba sedmi lety po dokončení dálnice a zejména tunelů prakticky zmizely. Za cenu o pár hodin delší cesty mimo autostrádu ale řidiči ušetří docela podstatné sumy. Za osobní auto to je například při cestě k Zadaru zhruba 100 kun (350 korun) v jednom směru, ke Splitu je pak úspora ještě o polovinu vyšší.

Nepředpokládaný pokles výběru mýta navíc dělá vrásky i chorvatské vládě, která by měla do konce příštího roku zaplatit zhruba sedm miliard kun (24,5 miliardy korun), jež si na výstavbu dálnic vypůjčila. Objevují se tak návrhy pronajmout dálnice až na 30 let za jednorázovou platbu odhadovanou na 2,5 miliardy eur (61 miliard korun).

Zdroj: E15.cz

 

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 614 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 1.8
Rok výroby: 2004
Stav: 111 030 km
Cena: 60 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 11 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků