Zvýhodňovat elektrická auta nelze věčně. V Norsku už mají problémy

Zvýhodňování elektrických automobilů vůči těm ostatním je pouze dočasná záležitost, která nebude trvat věčně. To je jasná věc. Důkazem budiž Norsko, na jehož trhu jsou elektrická auta nesmírně oblíbená. Tento elektrický boom ovšem stojí nemalé peníze a aut už je na silnici tolik, že začínají působit problémy. Výsledkem jsou čím dál častější názory, podle kterých by norská vláda měla současné nastavení rychle změnit.

SUV | Elektromobily | Hyundai | Palivo

Hyundai ix35 s pohonem na vodík vytvořilo světový rekord v dojezdu

Konkrétně se bavíme o možnosti používat pruhy vyhrazené pro autobusy. Podle některých studií se v těchto pruzích pohybuje v době norské dopravní špičky 85 % osobních elektromobilů, což jednoduše znamená, že se kromě zácpy v klasickém pruhu tvoří zácpa i v tomto zvýhodněném a v zácpě stojí městská hromadná doprava. Elektromobily mohou také bezplatně jezdit do center měst a používat veřejná parkoviště.

Elektrický boom odstartoval v Norsku poté, co tato země zavedla rozsáhlé pobídky pro nákup takových automobilů. Kromě praktické části, která už ztrácí svůj význam, to je především část ekonomická. Konkrétně osvobození od různých daní. Právě tento důvod byl pro 48 % majitelů elektromobilů rozhodující. Pouhých 27 % si pořídilo elektromobil kvůli ekologii a 12 % chtělo ušetřit čas při jízdě po městě. Osvobození od daní už Norsko stálo zhruba 500 milionů eur.

Testy | Elektromobily | Volkswagen | Hatchbacky

Test Volkswagen e-up!: Elektřina poprvé v koncernovém podání

Pobídky měly podle původních představ platit do konce roku 2017 nebo do dosažení 50 000 prodaných elektromobilů. V současnosti je odhadováno, že 50 000 elektrických vozů bude na norských silnicích už začátkem příštího roku. Aktuálně jich jezdí 32 000 a zájem stále stoupá. Norská vláda tak své původní plány musí přehodnotit, přičemž v současnosti tak úplně neví, jak s daným problémem naloží.

Erna Solberg (norská premiérka) pouze prohlásila, že elektromobily dále zůstanou finančně zajímavé. Kvůli svým ekologickým zásadám chce Norsko totiž počet elektromobilů i v budoucnu zvyšovat, přestože doprava má pouze desetiprocentní podíl na produkci skleníkových plynů, které chtějí v Norsku tak vehementně snižovat. Z předchozích odstavců je jasné, že pokud by se sáhlo na daňová zvýhodnění, trh s elektromobily se velmi pravděpodobně zhroutí.

Christina Bu, coby generální tajemnice norské asociace elektrických automobilů, by přes vzrůstající tlak na omezení výhod chtěla držet minimálně daňové pobídky do doby, dokud nebudou elektrická auta dostatečně konkurovat těm klasickým. Norské poplatníky to vyjde celkem draho.

Zdroj: Businessinsider

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 35 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 38 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků