Zvýhodňovat elektrická auta nelze věčně. V Norsku už mají problémy

Zvýhodňování elektrických automobilů vůči těm ostatním je pouze dočasná záležitost, která nebude trvat věčně. To je jasná věc. Důkazem budiž Norsko, na jehož trhu jsou elektrická auta nesmírně oblíbená. Tento elektrický boom ovšem stojí nemalé peníze a aut už je na silnici tolik, že začínají působit problémy. Výsledkem jsou čím dál častější názory, podle kterých by norská vláda měla současné nastavení rychle změnit.

SUV | Elektromobily | Palivo | Hyundai

Hyundai ix35 s pohonem na vodík vytvořilo světový rekord v dojezdu

Konkrétně se bavíme o možnosti používat pruhy vyhrazené pro autobusy. Podle některých studií se v těchto pruzích pohybuje v době norské dopravní špičky 85 % osobních elektromobilů, což jednoduše znamená, že se kromě zácpy v klasickém pruhu tvoří zácpa i v tomto zvýhodněném a v zácpě stojí městská hromadná doprava. Elektromobily mohou také bezplatně jezdit do center měst a používat veřejná parkoviště.

Elektrický boom odstartoval v Norsku poté, co tato země zavedla rozsáhlé pobídky pro nákup takových automobilů. Kromě praktické části, která už ztrácí svůj význam, to je především část ekonomická. Konkrétně osvobození od různých daní. Právě tento důvod byl pro 48 % majitelů elektromobilů rozhodující. Pouhých 27 % si pořídilo elektromobil kvůli ekologii a 12 % chtělo ušetřit čas při jízdě po městě. Osvobození od daní už Norsko stálo zhruba 500 milionů eur.

Testy | Elektromobily | Hatchbacky | Volkswagen

Test Volkswagen e-up!: Elektřina poprvé v koncernovém podání

Pobídky měly podle původních představ platit do konce roku 2017 nebo do dosažení 50 000 prodaných elektromobilů. V současnosti je odhadováno, že 50 000 elektrických vozů bude na norských silnicích už začátkem příštího roku. Aktuálně jich jezdí 32 000 a zájem stále stoupá. Norská vláda tak své původní plány musí přehodnotit, přičemž v současnosti tak úplně neví, jak s daným problémem naloží.

Erna Solberg (norská premiérka) pouze prohlásila, že elektromobily dále zůstanou finančně zajímavé. Kvůli svým ekologickým zásadám chce Norsko totiž počet elektromobilů i v budoucnu zvyšovat, přestože doprava má pouze desetiprocentní podíl na produkci skleníkových plynů, které chtějí v Norsku tak vehementně snižovat. Z předchozích odstavců je jasné, že pokud by se sáhlo na daňová zvýhodnění, trh s elektromobily se velmi pravděpodobně zhroutí.

Christina Bu, coby generální tajemnice norské asociace elektrických automobilů, by přes vzrůstající tlak na omezení výhod chtěla držet minimálně daňové pobídky do doby, dokud nebudou elektrická auta dostatečně konkurovat těm klasickým. Norské poplatníky to vyjde celkem draho.

Zdroj: Businessinsider

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků