Zvrat: „nechtěné zrychlování“ vozů Toyota bude skutečně v nohách

V problému s údajně samočinným zrychlováním automobilů Toyota a Lexus, jenž během loňského roku vedl k největší svolávací akci v dějinách automobilismu i k řadě hromadných žalob, došlo k nečekanému zlomu. Šéf amerického sekretariátu Ministerstva dopravy Ray LaHood včera oznámil, že se žádné technické závady podle nejnovější studie nakonec neprokázaly. Je vám jeho jméno známé? Máte pravdu! Jde totiž o stejného muže, který přesně před rokem kritizoval koncern Toyota za jeho „slepotu“ v přístupu k údajně fatálním technickým nedostatkům.

LaHood dne 2. února roku 2010 světovým agenturám oznámil, že půjde o „nejzávažnější bezpečnostní hrozbu, s níž se kdy (jeho úřad) setkal“. Právě jeho prohlášení z doby na přelomu ledna a února loňského roku vedly ke spuštění drtivého procesu, který přiživován silami ze strany státních úředníků a majitelů automobilů Toyota a Lexus odstartoval celosvětový „hon na Toyotu“ a její pedály. „Porota je zpět,“ oznámil včera LaHood, „a přichází s verdiktem. Neexistuje žádná elektronická příčina pro samovolné zrychlování vozů Toyota. Tečka.“ Toto je prohlášení, jež je „tečkou“ za desetiměsíčním vyšetřováním nařízeným Kongresem USA, během něhož své síly spojili odborníci z NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) a NASA. Během něho prošlo laboratořemi bezmála 300 000 automobilů vybraných z „rizikové skupiny“, přičemž žádný z nich nevykázal anomálie, které by mohly vést ke vzniku dopravní nehody.

To však neznamená, že by byla Toyota konečně „z obliga“. „Naším závěrem je, že potíže nebyly povahy elektronické, ale mechanické,“ podotkl LaHood. Tím se podle něj okruh „viníků“ série fatálních nehod omezuje na čistou mechaniku, tedy na zasekávající se pedály a nevhodně uchycené koberečky. Jsem velmi zvědav, jak na výsledky této oficiální studie zareagují americké soudy, které nyní řeší plejádu nejrůznějších žalob založených na základech, které se nyní do značné míry otřásly. Jisté však je, že poprask okolo „zrychlování“ ochromil prodeje většiny modelů koncernu Toyota nabízených v USA, které prakticky jako jediné zaznamenaly v loňském roce propady v odbytu
 

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2010
Stav: 170 266 km
Cena: 175 000 Kč
Toyota Avensis 1.794
Rok výroby: 2005
Stav: 95 066 km
Cena: 93 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků