Zvrat: „nechtěné zrychlování“ vozů Toyota bude skutečně v nohách

Zvrat: „nechtěné zrychlování“ vozů Toyota bude skutečně v nohách

V problému s údajně samočinným zrychlováním automobilů Toyota a Lexus, jenž během loňského roku vedl k největší svolávací akci v dějinách automobilismu i k řadě hromadných žalob, došlo k nečekanému zlomu. Šéf amerického sekretariátu Ministerstva dopravy Ray LaHood včera oznámil, že se žádné technické závady podle nejnovější studie nakonec neprokázaly. Je vám jeho jméno známé? Máte pravdu! Jde totiž o stejného muže, který přesně před rokem kritizoval koncern Toyota za jeho „slepotu“ v přístupu k údajně fatálním technickým nedostatkům.

LaHood dne 2. února roku 2010 světovým agenturám oznámil, že půjde o „nejzávažnější bezpečnostní hrozbu, s níž se kdy (jeho úřad) setkal“. Právě jeho prohlášení z doby na přelomu ledna a února loňského roku vedly ke spuštění drtivého procesu, který přiživován silami ze strany státních úředníků a majitelů automobilů Toyota a Lexus odstartoval celosvětový „hon na Toyotu“ a její pedály. „Porota je zpět,“ oznámil včera LaHood, „a přichází s verdiktem. Neexistuje žádná elektronická příčina pro samovolné zrychlování vozů Toyota. Tečka.“ Toto je prohlášení, jež je „tečkou“ za desetiměsíčním vyšetřováním nařízeným Kongresem USA, během něhož své síly spojili odborníci z NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) a NASA. Během něho prošlo laboratořemi bezmála 300 000 automobilů vybraných z „rizikové skupiny“, přičemž žádný z nich nevykázal anomálie, které by mohly vést ke vzniku dopravní nehody.

To však neznamená, že by byla Toyota konečně „z obliga“. „Naším závěrem je, že potíže nebyly povahy elektronické, ale mechanické,“ podotkl LaHood. Tím se podle něj okruh „viníků“ série fatálních nehod omezuje na čistou mechaniku, tedy na zasekávající se pedály a nevhodně uchycené koberečky. Jsem velmi zvědav, jak na výsledky této oficiální studie zareagují americké soudy, které nyní řeší plejádu nejrůznějších žalob založených na základech, které se nyní do značné míry otřásly. Jisté však je, že poprask okolo „zrychlování“ ochromil prodeje většiny modelů koncernu Toyota nabízených v USA, které prakticky jako jediné zaznamenaly v loňském roce propady v odbytu
 

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 116 855 km
Cena: 290 000 Kč
Toyota  2.231
Rok výroby: 2009
Stav: 143 151 km
Cena: 150 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků