Ztracené projekty: BMW M8 s výkonem 580 koní

O tom, že prototyp BMW M8 skutečně existuje, se fanoušci mnichovské automobilky mohli přesvědčit až nedávno. (+ video)

M8. Že vám toto označení nepřipadá povědomé? Není divu, neboť sportovní vůz BMW M8 vznikl pouze jako předprodukční prototyp. Vrcholným provedením generace E31 se nakonec stala v M Division vyšlechtěná verze 850CSi s dvanáctiválcovým motorem o zdvihovém objemu 5,6 l naladěným na 380 koní (280 kW). Standardní 850i, resp. 850Ci mělo objem 5,4 l a výkon 326 koní (240 kW). Minulý týden však oddělení BMW M otevřelo své tajné garáže plné nikdy nevyráběných prototypů, mezi nimiž zazářil opět právě stroj BMW M8. Pod jeho kapotou se ukrývá dvanáctiválcový motor, jehož jádrem jsou dva bloky válců z tehdejšího modelu M3 (E36). A výkon? Zhruba 580 koní (427 kW).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Někteří se domnívají, že se tato pohonná jednotka proslavila svojí zástavbou do jedinečného McLarenu F1, ale půjde zřejmě jen o pověst. O tomto kroku se údajně skutečně uvažovalo, nicméně konstruktér McLarenu F1 Gordon Murray prý nakonec usoudil, že by tato jednotka byla pro jeho supersport příliš těžká a dlouhá, a tak nechal u BMW postavit motor zcela nový. Ale kdo ví, jak to bylo, samotná existence prototypu BMW M8 byla dokonce dlouho popírána, takže se veřejnosti poprvé představil až 2. června loňského roku v mnichovském továrním muzeu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW M8: k zahájení sériové výroby chybělo jen málo...

Toto rudé BMW M8 se na první pohled od svých sériových sourozenců liší rozšířenými blatníky, specifickými nárazníky, dodatečnými ventilačními otvory před zadními koly a v kapotě, aerodynamicky upravenými zrcátky a pochopitelně také jinými litými ráfky. Prototyp je plně funkční a oddělení BMW M Division svého času do detailu propracovalo také plány potřebné pro zahájení sériové výroby, nicméně tehdejší vedení značky BMW projekt zarazilo. Prý by pro vozy M8 nebyl odbyt.

Kupé 2+2 BMW řady 8 se vyrábělo v letech 1989 až 1999 s atmosféricky plněnými motory V8 a V12. Celkem vzniklo 31 062 vozů, přičemž ty dochované jsou nyní velmi ceněnými „youngtimerY“. Ceny zatím nejsou nikterak závratné, ale je třeba počítat se zvýšenými provozními náklady, jež jdou na vrub především komplikované technice a vysoké hmotnosti. V první fázi se tato kupé nabízela ve verzi 850i opatřené dvanáctiválcem M70B50 o výkonu rovných 300 koní (221 kW). Během roku 1994 začal být na výrobní lince nahrazován novou jednotkou M73B54 s objemem 5,4 l a výkonem 326 koní (240 kW), zároveň se měnilo označení z 850i na 850Ci, jež lépe odpovídalo systému, jakým označovalo BMW svá ostatní kupé (např. 328Ci).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW 850CSi

Hned od počátku bylo jasné, že model 850i je příliš drahý a vyžádá si zavedení levnějšího provedení. Zprvu se snahy BMW upínaly k verzi 830i s osmiválcem M60B30 známým ze sedanů 530i. Vyrobeno bylo ale pouze 18 vozů a do prodejů se nedostaly. V letech 1993 až 1995 pak vznikaly stroje 840Ci s osmiválci M60B40 (4 l) s výkonem 286 koní (210 kW), během roku 1995 pak byly nahrazeny novými jednotkami 4,4 l (M62B44). Výkon zůstal zachován, zlepšila se ale pružnost a snížila spotřeba paliva. Na první pohled odlišíte vozy s motory V8 od těch s dvanáctiválci snad jen podle koncovek výfukové soustavy: V12 má koncovky hranaté a V8 kulaté…

Zdroj: Mboard.com, BMWblog.com, Bimmertoday

BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 260 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 139 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků