Zpráva společnosti Cebia: na trhu s ojetinami se dějí velké nepravosti

Společnost Cebia vydala zevrubnou zprávu o prodejích ojetých vozidel za první čtvrtletí roku 2012. Obsahuje opravdu šokující údaje…

Pomiňme teď kapitoly o nejprodávanějších značkách (Škoda, Volkswagen, Ford) a modelech (Škoda Octavia a Škoda Fabia). Nechme si na jindy podrobnější rozbor toho, že nejlépe se prodávají tříletá auta a stáří vozového parku u nás je pořád nelichotivých 13,83 let, že 61 % vozidel se prodá za cenu do 150 tisíc korun a že polovina vozů se prodá do 30 dnů. A přejděme k tomu nejdůležitějšímu z celé zprávy - jak se u nás bezostyšně podvádí.

První levá

Počet najetých kilometrů u vozidel 5 a 10 let starých se podle Cebia téměř neliší! Pět let staré vozidlo má průměrně najeto 124 440 kilometrů a deset let staré vozidlo má průměrně najeto 159 312 kilometrů.

Cebia to okomentovala těmito slovy: „Dle průměrného nájezdu by mělo mít 10 leté vozidlo najeto minimálně 250 000 kilometrů. Kam tedy v dalších letech zmizí 100 000 kilometrů?“

Tento zjevný rozpor jen potvrzuje, co vyplývá z dlouhodobých statistik - 42% ojetých vozidel nabízených k prodeji je „stočených“! U vozidla upraveného o desítky tisíc kilometrů se může také cena lišit o desítky tisíc korun.

Malý příklad: na inzertním portálu Sauto.cz byly nabízeny dvě Škody Octavia z roku 2009 (motor 1,4TSI, výbava Elegance). Ta první měla najeto 90 000 kilometrů a její cena byla 265 000 korun. Ta druhá měla najeto 29 000 kilometrů a stála 320 000 korun. Rozdíl 55 000 korun.

Ročně se podle společnosti Cebia prodá v ČR zhruba 330 000 „stočených“ vozidel. Pokud bychom počítali průměrnou škodu na jednom vozidle zhruba 20 000 korun, pak by si ročně podvodníci přišli na 6 600 000 000 korun. Jen pro srovnání, ročně se v ČR odcizí vozidla v hodnotě 2 300 000 000 korun.

Stáčení tachometrů je tedy podle těchto hrubých počtů třikrát výnosnější a přitom je u nás stále legální!

Druhá levá

U dvaceti procent všech nabízených vozidel je uváděn jiný rok výroby, nejčastěji se „omlazují“ Škody Octavie.

O tři a více let je „omlazeno“ jedno procento vozidel, o dva roky 9 %, o 1 rok 10 %.  

Nejčastěji se falšují data výroby u Škody Octavia (rok výroby 2006), Volkswagenu Passat (2007), Škody Fabia (2001), Fordu Mondeo (1996).

Cenový rozdíl pak může být podobný zhruba tomu jako u vozů se zfalšovanými kilometry.

Třetí levá

Až 18% vozidel, které Cebia prověří detailní fyzickou expertizou, vykazuje známky pozměnění identifikátorů, případně falšování dokladů!

Cebia to okomentovala takto: „Hlavním důvodem 18 % závadových vozidel je skutečnost, že v ČR lze snadno uvést znovu do provozu vozidlo s pozměněnými identifikátory. Evidenční kontrola probíhá pouze vizuálním porovnáním VIN v dokladech s VIN na vozidle. Při kontrole nemá STK povinnost ověřit, jestli VIN je provedeno originální technologií a nedochází k ověření originality jakýchkoliv dalších identifikačních znaků vozidel.“ 

Čtvrtá levá

16,5% vozidel, u nichž Cebia prověří dokladový původ v zahraničí, je závadových!

8,2% vozidel nebylo nikdy v deklarované zemi původu  přihlášeno – ukázalo se, že mají falešné doklady.

4,5% vozidel je v zemi původu stále přihlášeno a existuje reálné nebezpečí existence tzv. „dvojčat“.

2,9% vozidel bylo odhlášeno v zemi původu z důvodu totální havárie (tzv. „wreck car“).
 
0,9% vozidel bylo v zemi původu evidováno jako odcizené.

K tomu Cebia dodává: „V posledním období stoupá ve výsledcích podíl vozidel, u kterých je podezření na takzvaná ´dvojčata´. V tomto případě pak s největší pravděpodobností kupující získá  jak padělané doklady, tak předělané vozidlo!“

Co z toho všeho vyplývá?

Jediné - prověřovat, prověřovat a zase prověřovat. A nikomu nevěřit. Je to smutné, ale opravdu nic jiného u nás v současné době nezbývá. A ještě smutnější je, že toto si opakujeme už kolikátý (?) rok za sebou…
 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků