Značka C 15a „Zimní výbava“ teď platí celý rok. Proč?

Letošní rok přinesl řadu změn v silničním provozu. Kromě těch veřejně propíraných ale nová vyhláška znamená i pár hodně zvláštních novinek. Tak například značka „Zimní výbava“ aktuálně platí celý rok.

O některých letošních novinkách souvisejících se silničním provozem (například právo policistů odebírat technický průkaz na místě) jse už psali, ale některé prošly až do platnosti zcela bez povšimnutí. Za tu vůbec nejpodivnější můžeme označit změnu týkající se značky C 15a „Zimní výbava“. Ta v podstatě upozorňuje řidiče na povinnost mít na autě zimní pneumatiky za všech okolností, přičemž její platnost byla omezena na termín od 1. listopadu do 31. března. Nově tato značka platí celoročně.

Život řidiče | Názory

Odebrat techničák bude možné jen za konkrétní závady, určí je vyhláška

Na tuto skrytou novinku upozornil jako první blog dfens-cz.com a na náš přímý dotaz ji potvrdilo také samotné ministerstvo dopravy, které přidalo i krátké vysvětlení. Tak především údajně nelze vykládat význam této značky „ad absurdum“. Značku lze doplnit o dodatkové tabulky s jinak určenou dobou platnosti nebo je možné ji zneplatnit a případně odstranit. To vše budou dělat obce podle svého uvážení s tím, že „ministerstvo věří“, že obce budou toto používat pouze v případech, kdy to bude účelné.

Na otázku, jak tato novinka vlastně poslouží bezpečnosti provozu, jsme dostali následující odpověď: „Toto opatření by mělo přispět k větší bezpečnosti, když například napadne sníh ještě na začátku dubna nebo naopak na konci října, což není nic neobvyklého. V takových případech by proto řidiči měli splňovat, v zájmu bezpečnosti silničního provozu, podmínky zimní výbavy i mimo zmiňované období.“ Odpověď dále pokračuje:

Nové znění této dopravní značky má tedy vyjadřovat pouze to, že povinnost není vázána pouze na dobu od 1. listopadu do 31. března jako dříve, ale zkrátka také na případy, kdy se na silnici vyskytuje například sníh, led nebo námraza (bez ohledu na to, zda se jedná o období mezi 1. 11. a 31.3.).“

Je to opravdu zvláštní novinka a stejně tak je dost divné i celé vysvětlení, když si znovu přečteme, jak je tato značka vlastně definována. „Označuje úseky pozemní komunikace, na kterých je povinnost mít vozidlo kategorie M a N vybaveno zimními pneumatikami za všech klimatických podmínek, tedy nejen v případě, kdy se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo vzhledem k povětrnostním podmínkám lze takové jevy přepokládat.

Bezpečnost | Život řidiče

Novela silničního zákona: Reflexní prvky pro chodce a zabavování techničáků

Když to tedy přeložíme, ministerstvo upozorňuje řidiče na nutnost používat zimní pneumatiky na sněhu značkou, která je nutí nasazovat zimní obutí vždy bez ohledu na aktuální povětrnostní podmínky. Nikdo navíc nemá nijak ošetřeno, jak se zachovají obce. Ministerstvo pouze „věří“, že se zachovají tak, jak mají.  

Pokud jsem to správně pochopil, pak bylo cílem pokrýt možné případy, kdy někde v horách náhodou napadne první sníh už koncem října, nebo třeba ještě někdy v dubnu. Obce zajisté ví, kdy k takovým situacím dojde, respektive budou podle aktuální předpovědi měnit dodatkové tabulky. Nicméně přesně tímto se podle ministerstva zvýší bezpečnost provozu.

Celé to jenom krásně ukazuje, jak se dnes ministerstvo vůči řidičům chová. Problém předčasného sněhu, respektive sněhu ještě pozdě na jaře, má totiž jedno úplně obyčejné řešení a to se jmenuje selský rozum. Řečeno policejní terminologií „mozková metoda“. Pokud už někde napadl sníh a mám letní pneumatiky, pak tam nepojedu, protože vím, že letní na sněhu fungují opravdu špatně.

Jenže naučit tohle všechny řidiče dá mnohem více práce, než prostě vymyslet další z mnoha zvláštních pravidel, které je sice v devadesáti procentech k ničemu, ale přesto se vyplatí. A navíc policie dostane další řádek do tabulky přestupků. Celá tahle snaha je naprostý nesmysl především kvůli tomu, že dokud nenapadne sníh, fungují letní pneumatiky většinou podstatně lépe než ty zimní a nutit řidiče k tomu, aby jezdili i za teplého počasí na zimních, je z pohledu bezpečnosti silničního provozu mírně řečeno dost amatérské.

Takže až vás někde v horách v červnu zastaví městská policie nějaké horské obce s tím, že nemáte zimní pneumatiky, i když tam je přece značka, vyřiďte jim od ministerstva dopravy vzkaz, že to nemohou vykládat „ad absurdum“.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků