Značka C 15a „Zimní výbava“ teď platí celý rok. Proč?

Letošní rok přinesl řadu změn v silničním provozu. Kromě těch veřejně propíraných ale nová vyhláška znamená i pár hodně zvláštních novinek. Tak například značka „Zimní výbava“ aktuálně platí celý rok.

O některých letošních novinkách souvisejících se silničním provozem (například právo policistů odebírat technický průkaz na místě) jse už psali, ale některé prošly až do platnosti zcela bez povšimnutí. Za tu vůbec nejpodivnější můžeme označit změnu týkající se značky C 15a „Zimní výbava“. Ta v podstatě upozorňuje řidiče na povinnost mít na autě zimní pneumatiky za všech okolností, přičemž její platnost byla omezena na termín od 1. listopadu do 31. března. Nově tato značka platí celoročně.

Život řidiče | Názory

Odebrat techničák bude možné jen za konkrétní závady, určí je vyhláška

Na tuto skrytou novinku upozornil jako první blog dfens-cz.com a na náš přímý dotaz ji potvrdilo také samotné ministerstvo dopravy, které přidalo i krátké vysvětlení. Tak především údajně nelze vykládat význam této značky „ad absurdum“. Značku lze doplnit o dodatkové tabulky s jinak určenou dobou platnosti nebo je možné ji zneplatnit a případně odstranit. To vše budou dělat obce podle svého uvážení s tím, že „ministerstvo věří“, že obce budou toto používat pouze v případech, kdy to bude účelné.

Na otázku, jak tato novinka vlastně poslouží bezpečnosti provozu, jsme dostali následující odpověď: „Toto opatření by mělo přispět k větší bezpečnosti, když například napadne sníh ještě na začátku dubna nebo naopak na konci října, což není nic neobvyklého. V takových případech by proto řidiči měli splňovat, v zájmu bezpečnosti silničního provozu, podmínky zimní výbavy i mimo zmiňované období.“ Odpověď dále pokračuje:

Nové znění této dopravní značky má tedy vyjadřovat pouze to, že povinnost není vázána pouze na dobu od 1. listopadu do 31. března jako dříve, ale zkrátka také na případy, kdy se na silnici vyskytuje například sníh, led nebo námraza (bez ohledu na to, zda se jedná o období mezi 1. 11. a 31.3.).“

Je to opravdu zvláštní novinka a stejně tak je dost divné i celé vysvětlení, když si znovu přečteme, jak je tato značka vlastně definována. „Označuje úseky pozemní komunikace, na kterých je povinnost mít vozidlo kategorie M a N vybaveno zimními pneumatikami za všech klimatických podmínek, tedy nejen v případě, kdy se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo vzhledem k povětrnostním podmínkám lze takové jevy přepokládat.

Život řidiče | Bezpečnost

Novela silničního zákona: Reflexní prvky pro chodce a zabavování techničáků

Když to tedy přeložíme, ministerstvo upozorňuje řidiče na nutnost používat zimní pneumatiky na sněhu značkou, která je nutí nasazovat zimní obutí vždy bez ohledu na aktuální povětrnostní podmínky. Nikdo navíc nemá nijak ošetřeno, jak se zachovají obce. Ministerstvo pouze „věří“, že se zachovají tak, jak mají.  

Pokud jsem to správně pochopil, pak bylo cílem pokrýt možné případy, kdy někde v horách náhodou napadne první sníh už koncem října, nebo třeba ještě někdy v dubnu. Obce zajisté ví, kdy k takovým situacím dojde, respektive budou podle aktuální předpovědi měnit dodatkové tabulky. Nicméně přesně tímto se podle ministerstva zvýší bezpečnost provozu.

Celé to jenom krásně ukazuje, jak se dnes ministerstvo vůči řidičům chová. Problém předčasného sněhu, respektive sněhu ještě pozdě na jaře, má totiž jedno úplně obyčejné řešení a to se jmenuje selský rozum. Řečeno policejní terminologií „mozková metoda“. Pokud už někde napadl sníh a mám letní pneumatiky, pak tam nepojedu, protože vím, že letní na sněhu fungují opravdu špatně.

Jenže naučit tohle všechny řidiče dá mnohem více práce, než prostě vymyslet další z mnoha zvláštních pravidel, které je sice v devadesáti procentech k ničemu, ale přesto se vyplatí. A navíc policie dostane další řádek do tabulky přestupků. Celá tahle snaha je naprostý nesmysl především kvůli tomu, že dokud nenapadne sníh, fungují letní pneumatiky většinou podstatně lépe než ty zimní a nutit řidiče k tomu, aby jezdili i za teplého počasí na zimních, je z pohledu bezpečnosti silničního provozu mírně řečeno dost amatérské.

Takže až vás někde v horách v červnu zastaví městská policie nějaké horské obce s tím, že nemáte zimní pneumatiky, i když tam je přece značka, vyřiďte jim od ministerstva dopravy vzkaz, že to nemohou vykládat „ad absurdum“.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků