Změny v železniční dopravě. Ubude na silnicích kamionů?

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura oznámil, že kvůli podpoře železniční nákladní dopravy a ekologickému přístupu se zvyšují od 1. března stávající slevy pro jednotlivé vozové zásilky (tzv. JVZ) z dosavadních 15 procent na 55 procent.

Co termín „jednotlivá vozová zásilka“ vlastně znamená? Jedná se v podstatě o jednotlivé vagony, ne celé vlaky naložené jednou komoditou (uhlí, auta, dřevo aj.), směřující obvykle z jedné stanice do druhé.

Jednotlivé vagony s určitým zbožím jsou seřazeny podle místa dodání, na cestě se postupně z vlaku odebírají, přidávají se další vagony. Právě v tomto segmentu ubývají železnici zákazníci, především národnímu přepravci ČD Cargo. Úspěšně se o ně perou spediční firmy.

Měly by proto slevy o 40 procent přetáhnout zákazníky, kteří využívají silniční dopravce?

Cenově by to na první pohled tak vypadalo. Jak ale sdělil AutoRevue první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl, zlevnění má v první řadě udržet stávající objem zakázek v oblasti JVZ. „Nemíříme na vlaky s uhlím. Prvním motivem bylo udržet stávající objem.“

Železnice zatím totiž nemůže výrazněji konkurovat, alespoň v rámci České republiky, v rychlosti a pružnosti kamionům a dodávkám.

Že by služeb železničních přepravců (nejen ČD, ale i konkurence, kterou tímto chce ministr dopravy na koleje pustit) začali využívat například e-shopy, hypermarketové řetězce a dodavatelé větších kusových zásilek tak určitě nehrozí.

Úspěšný projekt

Naposledy úspěšně konkurovala železnice kamionové dopravě v letech 1994 až 2004, kdy mezi Lovosicemi a Drážďany jezdil vlak RoLa (z německého výrazu Rollende Landstraße, tj. pohybující se silnice), který přepravoval kamiony a odlehčoval tak přetíženému přechodu na Cínovci.

První vlak s nákladními automobily vyjel 25. září 1994, poslední 19. června 2004. Za tu dobu přepravil v obou směrech 833 057 kamionů, měsíčně svezl přes šest tisíc vozů. Se vstupem ČR do Evropské unie později i do Schengenského prostoru a tím pádem zrušení celnic se kamiony na této trase zase vrátili na silnice.

Údaje Eurostatu

Podle Eurostatu se provoz na českých dálnicích v letech 2008 až 2011 zvýšil o 13 procent, zahraniční kamiony sem vedly nižší náklady na přejezd našeho území.

Ze 40 miliard „tunokilometrů“ mířily dvě třetiny z Česka ven, jedna třetina spadala na tranzit. Dalších 15 miliard „tunokilometrů“ připadlo na převoz zboží v rámci Česka. V roce 2011 to však bylo o téměř 5 procent méně, než na začátku sledovaného období v roce 2008.
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 46 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků