Představitel Hyundai ČR Vladimír Vošický na tiskové konferenci překvapil. Přítomným novinářům představil „pravdivé“ údaje o registracích a přeregistracích v České republice.
Zde jsou údaje ke značkám, které vloni v Česku obsadily v registracích prvních sedm míst. Čísla udávají, kolik vozů bylo (podle Hyundai ČR) přeregistrováno a v Česku nezůstalo.
Oficiální pořadí podle SDA:
1. | Škoda | 53 778 |
2. | Volkswagen | 15 185 |
3. | Hyundai | 15 162 |
4. | Ford | 12 719 |
5. | Renault | 10 456 |
6. | Kia | 8564 |
7. | Peugeot | 6725 |
Přeregistrace a změněné pořadí podle Hyundai ČR:
1. | Škoda | 1631 |
2. | Hyundai | 46 |
3. | Volkswagen | 1704 |
4. | Renault | 123 |
5. | Ford | 3272 |
6. | Kia | 1458 |
7. | Peugeot | 689 |
Podle ředitele Vladimíra Vošického skutečný stav registrací v Česku byl po součtu údajů o všech značkách v roce 2012 tento – 160 982 vozů.
A nikoli 174 009 vozů, které udává ve své statistice Svaz dovozců automobilů.
Na dotaz AutoRevue, jak na tato čísla přišel, Vladimír Vošický odpověděl:
„To, co my ukazujeme, je na první pohled zkalkulovatelné. Jsou tři typy, jak můžete ovlivnit statistiky registrací.
Ten první typ je, že auto zaregistrujete, rychle ho odhlásíte a vyvezete. To je poměrně jednoduše zjistitelné u SDA na požádání. Jistě vám to neodmítne. Aktivně to nedělají, z neznámých důvodů, ale na požádání ano. Ta statistika rychle odhlášených vozů existuje.
Ten druhý způsob je, že auto přihlásíte, ale bohužel zatím nemáte odbytiště, tak vám stojí a zarůstá travou. To se těžko zjišťuje, pokud nemáte přístup do registru pojistitelů. Tam to zjistitelné je, protože za takové auto samozřejmě neplatíte povinné ručení. Ale v tom registru pojistitelů to dohledatelné je, ale ne každý tam má přístup.
A ten třetí způsob je nejúsměvnější. V Evropské unii v loňském roce jezdilo několik desítek tisíc vozů, které byly minimálně dvakrát zaregistrovány v některém ze členských států Evropské unie jako první registrace nového vozu. To znamená v praxi, že vydáte technický průkaz, auto zaregistrujete, pak ho vyvezete a z jiných zdrojů vydáte takzvaný certifikát o shodě, COC list, a to auto je znovu zaregistrováno. A ta původní registrace není nikdy zrušena.
Některé automobilky jdou dokonce tak daleko, že to, co je určeno na vývoz mimo Evropskou unii, tak to zaregistrují a pak to nemusí odregistrovávat. Protože ty registry v rámci evropské a neevropské unie si informace nesdílejí.“