Zlatá automobilová vejce? Jsou jimi jednoznačně americké pick-upy

Která auta byla nejvýdělečnější v poslední době? Tuto otázku se pokusil zodpovědět analytik Max Warburton se svým týmem z Bernsteinova výzkumného ústavu. Po dlouhém zkoumání vydal v Londýně seznam dvanácti vozů, které přinesly svým výrobcům největší zisk. Zachytil v něm období od roku 1990 do dnešních dnů.

Podle Warburtona se vítěznými automobily staly ty, u nichž se podařilo dobře zkombinovat „vysokou cenu, velký objem prodaných vozů a dlouhý čas, po který byly vyráběny, takže se náklady na jejich vývoj a výrobu rozložily do dlouhého období.“ 

Přišel s třemi kategoriemi „dojných krav“: německými luxusními vozy, japonskými sedany střední velikosti a nejlukrativnější podle něho byly americké pick-upy. 

Proč na předních místech nebodovaly drahé vozy značek Ferrari a Aston Martin, či prodejní bestseller VW Golf? V prvém případě byly obrovské marže, ale malé objemy prodejů, v tom druhém případě pak na vině byly nedostatečné marže. 

 

Nejlepší je kombinace vysoká cena a dostatečný objem (BMW řady 5, Mercedes-Benz třídy E) a střední cena a obrovské objemy (Ford F).

 

Závěr Warburtona byl jasný: japonské sedany měly cestu k tučnému zisku obtížnější, kvůli nižším cenám. Pouze Honda Accord a Toyota Camry dokázaly přilákat natolik velký zájem kupujících, aby se dostaly do Bernsteinova seznamu.

Na čelní místa v Top 12 se z německých vozů propracovaly BMW řady 5 a 3, Mercedes-Benz třídy S a E a Porsche 911.

Ale největšími zlatými vejci se staly americké pick-upy. Ford F, Chevrolet Silverado/GMC Sierra a Dodge Ram obsadily s velkým odstupem první tři místa. Od roku 1990 dokázaly vydělat 108 miliard dolarů před zdaněním - zhruba stejnou částku pak přineslo dohromady dalších devět modelů ze seznamu.

Podle Warburtona je ale jisté, že je pryč doba, kdy byl jeden model schopen generovat tak obrovské zisky. "Průměrné prodeje padají. Trh je dnes mnohem více rozdělený, než tomu bylo před pár lety. Je tu více segmentů."

Tucet nejvýdělečnějších aut (od roku 1990):

1. Ford F
2. Chevrolet Silverado/GMC Sierra 
3. Dodge Ram
4. Mercedes-Benz třídy S
5. BMW řady 5
6. BMW řady 3
7. Mercedes-Benz třídy E
8. Lexus RX
9. Jeep Grand Cherokee
10. Honda Accord
11. Porsche 911
12. Toyota Camry
 

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 614 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 1.8
Rok výroby: 2004
Stav: 111 030 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2004
Stav: 182 053 km
Cena: 40 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků