Zkušenosti s BMW 325iT: běžec na dlouhé tratě

Už jste přečetli všechny redakční testy nové trojky? Zajímá-li vás, pak asi ano. Snad vás budou zajímat i dlouhodobé zkušenosti.
Seznam kapitol
  1. Jak to začalo, Startujeme, Z venku...
  2. Na palubě, Na cestách, O motoru a brzdách
  3. Závěr, Parametry
  4. Fotogalerie

O nové generaci řady 3 toho bylo napsáno tolik, že cokoliv dalšího by mohlo být považováno za nošení dříví do lesa. Přesto si dovolím přijít se svou troškou do mlýna a podělit se s vámi se zkušenostmi z mého soužití s jedním ze zástupců řady 3. Téměř dva roky a skoro 70 tisíc kilometrů mi byl každodenním společníkem model 325i ve verzi Touring.

Jak to celé začalo

Ze všeho nejdříve bych se rád zmínil o mých pohnutkách vedoucích ke koupi mého prvního BMW. Leccos to napoví o tom, co jsem od auta očekával. Stejně jako pro mnoho jiných pro mě bylo BMW jakousi motoristickou modlou, jejíž vozy oplývají sportovním espritem a téměř nadpozemskými schopnostmi. Nadšeně jsem hltal ódy na předcházející generaci a když pak přišla nová, říkal jsem si, že nemůže existovat lepšího auta. Po čase jsem začal uvažovat nad koupí a jal se studovat v té době aktuální testy a reklamní materiály. Výběr nakonec padl na e91, tedy karoserii Touring, s dvouapůllitrovým benzínovým šestiválcem o výkonů 220 koní. Mé časové možnosti byly bohužel velmi omezené a já nechtěl čekat déle, než bylo opravdu nutné - a auto jsem objednal bez důkladného odzkoušení. Po 4 měsících jsem se dočkal a v autosalonu si převzal mé PRVNÍ BMW. Tím začal můj boj s frustrací z nenaplněných očekávání na straně jedné a radosti z nového auta na straně druhé.

A co jsem si to tedy koupil? Jak už bylo řečeno, základem bylo kombi s benzínovým šestiválcem a manuální převodovkou. K tomu přibyl sportovní podvozek se 17" koly, bi-xenony, sportovní sedadla s bederní opěrou, M-paketový interér, automatická klimatizace, HiFi repro systém, tempomat s brzdnou funkcí, skivak a spousta dalších drobností, které zpříjemňují život.

Připoutejte se prosím, startujeme

V autosalonu jsem vyřídil potřebné formality, převzal klíče od auta a vyrazil na cestu domů. Nemaje zkušeností s podobným autem jsem k němu přistupoval s patřičným respektem. Žádné velké vytáčení, maximálně do 4 500 otáček, včas řadit, v zatáčce nešlapat na plyn, přece jen je to zadokolka a co kdyby to ujelo, nepřehánět to s bržděním atd. A postupně, jak kilometry přibývaly, jsem se osměloval a začal objevovat, co auto umí a co ne. 

Jak už jsem psal v úvodu, měl jsem o BMW své představy a podle nich jsem si koupil pomalu supersport křížený s Mercedesem třídy S. A ejhle, chyba lávky, skutečnost byla na hony vzdálená představám. Auto se ze mě snažilo vytřást duši, v zatáčkách se hrnulo ven v nedotáčivých smycích, o 220 koních pod kapotou jsem měl pochybnosti a navíc začaly první problémy s kvalitou montáže interiéru. Dnes se na tu dobu dívám s úsměvem, protože problém bylo ne auto, ale má nereálná očkávání. Ale nepředbíhejme, pojďme se na to vše podívat po pořadě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pár slov o exteriéru

Detailně popisovat auto, které jste už každý zaručeně potkali na silnici, považuji za ztrátu času. Přesto alespoň ve stručnosti. Podíváte-li se na auto z boku, vynikne na kombi velmi dynamická silueta. Dlouhá příď, výrazně se svažující střecha zakončená malým spoilerem, stoupající linka oken a subtilní C-sloupek navozují dojem spíše protaženého hatch-backu než auta na převážení rakví. Prolis jdoucí od horního okraje předního podběhu až k zadnímu světlu auto opticky snižuje. Čelní sklo je poměrně dost vzpřímené, což ho činí zranitelnějším. Během těch dvou let jsem na něm nasbíral hezkou řádku důlků a tak nezbylo, než ho vyměnit. Při pohledu ze zadu za oči samozřejmě první chytí světla, která stále budí hodně kontroverzí. Já si na ně zvykl a pro ty, kteří je nemohou vystát, je tu nabídka alternativních kouřových světel přímo od BMW.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Problémem všech verzí nové trojky jsou kola. Namontujte 17“ na Octavii a budete si připadat skoro jako Puff Daddy v jeho Cadillacu Escalade s dvaadvacítkami. Ovšem namontujte je na trojku a budete je hledat Podběhy jsou totiž přímo extrémních rozměrů. Má-li tedy auto alespoň trochu vypadat, musí dostat větší boty. Já to vyřešil 18“ koly od firmy OZ a výsledek můžete vidět na fotkách. Mimochodem, jsou o chlup lehčí než originál BMW kola a příjemně mě překvapila jejich tuhost. Dírám se na českých cestách nevyhnete. Pár jsem jich bohužel trefil i já a přesto, že jsem vždy měl dojem, že jsem přišel o kolo, bylo vše v naprosém pořádku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Už jsem to chtěl s popisem exteriéru skončit, ale nemohu nezmínit jednu velkou bolest - kvalitu laku. Prvních 8 měsíců jsem auto myl jen ručně a vše bylo v pořádku, jenže pak jsem jednou vjel do normální kartáčové myčky a výsledkem byla celá řada vlasových rýh v „clear coatu”. Jak vidno, vodou ředitelné laky jsou možná ekologicky šetrné, ale tvrdosti příliš nepobraly. Tak jsem se pokorně vrátil k ručnímu mytí a všem myčkám se obloukem vyhýbal.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jak to začalo, Startujeme, Z venku...
  2. Na palubě, Na cestách, O motoru a brzdách
  3. Závěr, Parametry
  4. Fotogalerie
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 249 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 205 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 130 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků