Zisky dodavatelů autoprůmyslu jsou vyšší než před krizí

Ziskovost dodavatelů automobilového průmyslu převyšuje předkrizovou úroveň. Vyplývá to ze studie společností Roland Berger a Lazard, podle nichž poměr provozního zisku (EBIT) a tržeb dodavatelů v automobilovém průmyslu vzrostl v roce 2010 na více než šest procent. Předloni celosvětová průměrná EBIT marže činila pouhých 1,6 procenta.
 
„Hnací silou tohoto pozitivního vývoje bylo velmi rychlé uzdravení globálního produkce automobilů, především v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Lazard Eric Fellhauer. V rychlé obnově průmyslu však hrálo významnou roli i celkové snižování nákladů u dodavatelů jako reakce na krizi v roce 2009.

Úspěšnější Evropa

Ziskovost se v rámci regionu podstatně liší. Dodavatelé sídlící v Evropě svou EBIT marží ve výši téměř sedm procent převýšili své konkurenty z Japonska a Severní Ameriky. Vedoucí postavení si však zachovali korejští a čínští dodavatelé, jejichž marže se pohybuje v dvouciferných hodnotách.

Výrazné rozdíly je možné sledovat i v jednotlivých sektorech. Dodavatelé specializující se na podvozkové součásti vedou s EBIT marží dosahující takřka osm procent, následují dodavatelé exteriérů, hnacího ústrojí a pneumatik. Naopak na opačné straně žebříčku leží dodavatelé interiérových a elektrických či komunikačních součástí, jejichž marže se pohybuje okolo pěti procent.

Předpověď na letošek je stabilní

Předpovědi obratů světových dodavatelů pro rok letošní jsou podle analýzy relativně stabilní. Ziskovost dodavatelů nicméně klesne především kvůli snížení růstu automobilového trhu v Číně od počátku letošního roku, stagnaci prodejů na západních trzích a vyšším cenám surovin v porovnání s minulými dvěma lety.

Dalším důvodem je mnohem vyšší tlak na cenu dodávek od výrobců automobilů. „V roce 2008 a 2009 výrobci komponentů netlačili do takové míry na snižování dodavatelských cen, protože objem dodávek byl mnohem nižší. A také proto, že chtěli do jisté míry ochránit svou dodavatelskou síť,“ uvedl Roland Zsilinszky z pražské pobočky Roland Berger. Od poloviny roku 2010 je ale možné opět pozorovat extrémně vysoký tlak na cenu dodávek.

Zdroj: www.E15

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman | 1 příspěvek
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků