„Zimní výbava” potřetí: komedie na D1 s dodatkovou tabulkou

Když jsem se před pár dny rozhodl s trochou nadsázky informovat o nové značce „zimní výbava”, která se všech řidičů začíná dnešním dnem dotýkat, ani jsem netušil, do jakých rozměrů absurdita celé teto kauzy během dalších dnů dospěje. Nejprve zasadil ránu smyslu tohoto ustanovení včerejší první sníh, se kterým nesmyslná konstrukce povinnosti ze zmíněné značky vyplývající neudělala nic, i kdyby za jiných okolností sebevíce mohla, neboť ještě nebyl listopad. Pravou korunu věci ale nasadili až sami autoři, lidé z ministerstva dopravy, kteří se i přes své nedávné proklamace nakonec rozhodli tuto značku umístít podél dálnice D1 na Vysočině. A to ne v její původní podobě, ale, zřejmě aby dílo bylo dokonáno zcela, s dodatkovou tabulkou omezující její platnost pouze na dobu, kdy teplota klesne pod 5°C. Tomu jsem se musel již hlasitě smát.

Asi nikdy mě nepřestane fascinovat, jak někteří, zřejmě kvůli své ješitnosti, nejsou schopni přiznat: „Vymysleli jsme nesmysl, pojďme to změnit,” a místo toho až do sebezničení lpí na svém nápadu a dalšími a dalšími hloupostmi jej dovádějí až k neuvěřitelné absurditě. Přesně to je případ značky „zimní výbava” a její dodatkové tabulky s teplotou, za které bude platit.

Velkoryse nyní pominu můj rozhodný nesouhlas s tím, že na suché silnici existuje nějaká teplotní mez v populárním spektru +5 až +10°C, za kterou se letní pneumatiky stávají horší volbou než zimní. Rád s příchodem skutečné zimy dokáži všem čtenářům krátkým videem, že letní pneu jsou schopny na stejném autě na suché silnici dosáhnout stejné či kratší brzdné dráhy či lepšího času při průjezdu sérií zatáček, než ty zimní i za teplot okolo -10°C. Nejsou tedy horší, natož aby byly za takových podmínek nebezpečné, zimní pneu jsou dramaticky lepší skutečně pouze na ledu či sněhu. Stejně tak pominu debatu na téma, kdo vlastně bude určovat aktuální teplotu. Dostanou snad policisté certifikovaný teploměr? Ani se nechci zabývat tím, že ve spoustě aut není žádný teploměr a dalšími drobnostmi, jsou to naprosto nepodstatné věci, které vůbec nemá smysl řešit. Povinnost vyplývající z oné slavné značky je totiž nesmyslná sama sobě, a to za jakéhokoli pohledu. A dodatkovou tabulkou jí jen byla dána koruna - k již tak nepřehlednému předpisu byl přidán jen ještě dále jej zesložiťující prvek.

Kritici například říkají: „Jak má řidič vědět, kde je značka osazena?” A ministerstvo říká: „Vystavíme to na webu.” Mám se smát, nebo plakat? To je přece jen řešením následku místo příčiny. Nutit řidiče k tomu, aby se před jízdou podívali na stránky ministerstva dopravy a podle toho buď vyrazili na cestu, nebo ne, to je stále ten stejný omyl - pokus vydávat zákon za univerzální návod pro správné jednání. Normální je snad podívat se z okna, pokud jedete jen kousek, nebo na předpověď počasí, jedete-li dále. A podle toho se rozhodnout, zda vyjet na zimních či letních, pokud máte možnost volby, nebo nevyjet vůbec, pokud máte k dispozici jen auto na letních. Toto je normální a vůbec nezáleží, jestli v takovém případě nebude existovat žádný zákon, nebo zákon, který řekne, že zimní je třeba mít na sněhu či ledu, jako je tomu v Rakousku a Německu. Ten pak alespoň přinutí ty, kteří „myslí méně”, nechat při pohledu z okna či na předpověď svůj vůz na letních v garáži.

Udělalo by to mnohem více, než tato značka. Nebo si snad někdo myslí, že řidič přijede k této značce a otočí se, když nebude mít zimní pneu? Zvlášť pokud bude sucho, ač třeba na nule? Nebo si snad na ministerstvu dopravy myslí, že budou vládnout počasí a sněžit či mrznout začne vždy tam, kde tuto značku postaví? Bude sněžit již před ní, nebo ani za ní, je snad jízda před ní na sněhu na letních bezpečná a za ní už ne?

Skončeme prosím s touto komedií a přijměme zákon, který bude tuto problematiku řešit univerzálně, racionálně a logicky. Nebo ji raději neřešme vůbec.

Aktualizováno 1.11.: Podle informací MF Dnes se na ministerstvu dopravy na poslední chvíli rozhodli dodatkové tabulky na D1 nepoužít, ale pověřit policisty nárazovým zakrýváním a odkrýváním těchto značek podle aktuální situace. Že by v případech, kdy bude dálnice pokrytá ledem či sněhem? Není to o důvod více předepsat povinnost použít zimní pneu pouze za těchto podmínek a na policistech raději nechat její vymáhání?

Nyní je tedy těžké říci, co se vlastně nakonec na D1 objeví či neobjeví a jakým způsobem s tím bude zacházeno. Na každý pád vám přeji pevné nervy při boji s krátkozrakostí úřednického šimla.

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků