„Zimní výbava” potřetí: komedie na D1 s dodatkovou tabulkou

Když jsem se před pár dny rozhodl s trochou nadsázky informovat o nové značce „zimní výbava”, která se všech řidičů začíná dnešním dnem dotýkat, ani jsem netušil, do jakých rozměrů absurdita celé teto kauzy během dalších dnů dospěje. Nejprve zasadil ránu smyslu tohoto ustanovení včerejší první sníh, se kterým nesmyslná konstrukce povinnosti ze zmíněné značky vyplývající neudělala nic, i kdyby za jiných okolností sebevíce mohla, neboť ještě nebyl listopad. Pravou korunu věci ale nasadili až sami autoři, lidé z ministerstva dopravy, kteří se i přes své nedávné proklamace nakonec rozhodli tuto značku umístít podél dálnice D1 na Vysočině. A to ne v její původní podobě, ale, zřejmě aby dílo bylo dokonáno zcela, s dodatkovou tabulkou omezující její platnost pouze na dobu, kdy teplota klesne pod 5°C. Tomu jsem se musel již hlasitě smát.

Asi nikdy mě nepřestane fascinovat, jak někteří, zřejmě kvůli své ješitnosti, nejsou schopni přiznat: „Vymysleli jsme nesmysl, pojďme to změnit,” a místo toho až do sebezničení lpí na svém nápadu a dalšími a dalšími hloupostmi jej dovádějí až k neuvěřitelné absurditě. Přesně to je případ značky „zimní výbava” a její dodatkové tabulky s teplotou, za které bude platit.

Velkoryse nyní pominu můj rozhodný nesouhlas s tím, že na suché silnici existuje nějaká teplotní mez v populárním spektru +5 až +10°C, za kterou se letní pneumatiky stávají horší volbou než zimní. Rád s příchodem skutečné zimy dokáži všem čtenářům krátkým videem, že letní pneu jsou schopny na stejném autě na suché silnici dosáhnout stejné či kratší brzdné dráhy či lepšího času při průjezdu sérií zatáček, než ty zimní i za teplot okolo -10°C. Nejsou tedy horší, natož aby byly za takových podmínek nebezpečné, zimní pneu jsou dramaticky lepší skutečně pouze na ledu či sněhu. Stejně tak pominu debatu na téma, kdo vlastně bude určovat aktuální teplotu. Dostanou snad policisté certifikovaný teploměr? Ani se nechci zabývat tím, že ve spoustě aut není žádný teploměr a dalšími drobnostmi, jsou to naprosto nepodstatné věci, které vůbec nemá smysl řešit. Povinnost vyplývající z oné slavné značky je totiž nesmyslná sama sobě, a to za jakéhokoli pohledu. A dodatkovou tabulkou jí jen byla dána koruna - k již tak nepřehlednému předpisu byl přidán jen ještě dále jej zesložiťující prvek.

Kritici například říkají: „Jak má řidič vědět, kde je značka osazena?” A ministerstvo říká: „Vystavíme to na webu.” Mám se smát, nebo plakat? To je přece jen řešením následku místo příčiny. Nutit řidiče k tomu, aby se před jízdou podívali na stránky ministerstva dopravy a podle toho buď vyrazili na cestu, nebo ne, to je stále ten stejný omyl - pokus vydávat zákon za univerzální návod pro správné jednání. Normální je snad podívat se z okna, pokud jedete jen kousek, nebo na předpověď počasí, jedete-li dále. A podle toho se rozhodnout, zda vyjet na zimních či letních, pokud máte možnost volby, nebo nevyjet vůbec, pokud máte k dispozici jen auto na letních. Toto je normální a vůbec nezáleží, jestli v takovém případě nebude existovat žádný zákon, nebo zákon, který řekne, že zimní je třeba mít na sněhu či ledu, jako je tomu v Rakousku a Německu. Ten pak alespoň přinutí ty, kteří „myslí méně”, nechat při pohledu z okna či na předpověď svůj vůz na letních v garáži.

Udělalo by to mnohem více, než tato značka. Nebo si snad někdo myslí, že řidič přijede k této značce a otočí se, když nebude mít zimní pneu? Zvlášť pokud bude sucho, ač třeba na nule? Nebo si snad na ministerstvu dopravy myslí, že budou vládnout počasí a sněžit či mrznout začne vždy tam, kde tuto značku postaví? Bude sněžit již před ní, nebo ani za ní, je snad jízda před ní na sněhu na letních bezpečná a za ní už ne?

Skončeme prosím s touto komedií a přijměme zákon, který bude tuto problematiku řešit univerzálně, racionálně a logicky. Nebo ji raději neřešme vůbec.

Aktualizováno 1.11.: Podle informací MF Dnes se na ministerstvu dopravy na poslední chvíli rozhodli dodatkové tabulky na D1 nepoužít, ale pověřit policisty nárazovým zakrýváním a odkrýváním těchto značek podle aktuální situace. Že by v případech, kdy bude dálnice pokrytá ledem či sněhem? Není to o důvod více předepsat povinnost použít zimní pneu pouze za těchto podmínek a na policistech raději nechat její vymáhání?

Nyní je tedy těžké říci, co se vlastně nakonec na D1 objeví či neobjeví a jakým způsobem s tím bude zacházeno. Na každý pád vám přeji pevné nervy při boji s krátkozrakostí úřednického šimla.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků