Zimní gumy možná přežijí jaro, ale ne cestu do Chorvatska

44 komentářů

Pavel
4. května • 16:36

dobře koresponduje se zprávami z 2.května o čerstvém sněhu na komunikacích. :-))

JirkaK
3. května • 19:14

Přes zimu mám samozřejmě zimáky, ty už jsou staré nějakých 6 let a jsou ojeté na 5 mm. Na příští zimu budu potřebovat nové. Staré zimáky dojedu přes léto - přece nebudu vyhazovat pneumatiky které mají ještě polovinu vzorku. Do budoucna to vidím tak, že vždy když se staré "letní" zimáky sjedou, koupím nové a z původních ojetých zimáků budou letní. Klasické letní pneumatiky nejspíš už nebudou potřeba.
Pár lidí co to dělají stejně znám, a nemají s tím sebemenší problém.

Lukáš
6. května • 15:44

A možná za pár let vám bude líto platit 2x ročně za pneuservis a druhou sadu ráfků a usoudíte že budou stačit celoroční gumy který nebudete sjíždět na 2mm, ale vyhodíte je při 4mm. Koloběh se uzavře a výměna gum zimní/letní zůstane jako pohádka pro naše děti který nikdy nepochopěji co to bylo za nesmyslnou módu asi tak stejně jako já nikdy nepochopim co to bylo za nesmyslnou módu v šedesátejch letech schovávat auto na ulici pod plachtu :-))

Jan Marcinak
2. května • 19:44

Samozrejme, ze sa aj v lete da jazdit na zimnych, duplom pokial clovek nie je pretekar. Kolesa sa budu rovnako odvalovat, ale rozdiel spoznate, ked budete donuteni naozaj nudzovo brzdit. Bohuzial je potom podstatne pravdepodobnejsie ze ten rozdiel spozna napriklad aj posadka auta pred vami.Porozmyslajte nad tym ked na dialnici v 130 km/h pojdete nalepeni 2-3 metre za sebou...PS: Urcite nechcem sirit pneumatikarsku lobby, ale ak tento prispevok aspon jednemu "ekonomovi" (bez urazky) otvori oci, tak sa budem velmi tesit!

Marty
3. května • 9:13

Jezdit na dálnici za někým 2 metry je hodně rozumná věc že, i na letních.Jo a ještě anketní otázka - komu to lépe pojede, lépe bude držet na silnici v létě při průtrži mračen - borci co přezul na letní se vozorkem 2,5 mm nebo tomu kdo má zimní se vzorkem 8 mm?Hádejte, můžete 3x.Zimní totiž všeobecně odvádí vodu mnohem lépe než letní...

Jan Marcinak
3. května • 19:36

Priklad s dialnicou, bez kontextu, je samozrejme blbost, vid vyssie.Proti odolnosti zimmnych pneu voci aquaplanningu sa logicky neda argumentov. Ale kolko percent z celkovo najazdenych kilometrov najazdite v takom hroznom lejaku? Druha vec je, ze ak uz naozaj vydatne prsi, tak Vam nic nebrani ist dostatocne pomaly na to, aby ste sa s velkou istotou vyhli problemom (ostatne, to kaze aj vyhlaska). No ale to sa neda povedat o pripadoch, ktore spominam ja - necakana a hlavne nepredvidatelna prekazka na ceste...

Nommo
2. května • 23:47

Nicméně kokoti, co se ti na dálnici i ve 150 (samozřejmě v Německu :-D:-D:-D) lepí na prdel na ty 2 metry... Tam je jedno, jaký gumy máš. A že jich není málo...Všechno chce mozek

Jan Marcinak
3. května • 8:11

Uznavam, ze to nebol najstastnejsi priklad, tam uz nepomozu ani tankove pasy :-) Ale dlho netreba rozmyslat nad inou situaciou - napr. diva zver na ceste (osobna skusenost), alebo v podstatne horsom pripade clovek na ceste...

Martin
31. července • 13:42

Osobní zkušenost s divou zvěří je taková, že jsem ani nestačil sundat nohu z plynu, když ten jelen vyskočil z křoví ;-) Jinak mi zimní Mischelinky A4 sedí v létě fest i na mokru. To s Minervama to byla tragedie.

Nommo
2. května • 23:44

Přesně tak!Snade si pak při opravě rozmlácenýho předku, anebo v sanitce řeknou: "Ale ušetřil jsem!"Též jsem zvažoval dojez zimáků, ale nakonec jsem ty peníze oželel právě pro to, že i ty už jsou starý a říkám si, že mi to za to nestojí. Navíc rozdíl jsem fakt pocítil...

Fantomas
2. května • 18:00

Všude se vymýšlí krkolomné způsoby jak ušetřit třeba jen deci paliva a přitom u pneumatik je to přesně opačně. Vyhazovat pneumatiku v polovině její životnosti, kdy má ještě 4 mm vzorku, je obrovské plýtvání. Teď nijak neposuzuju vlastnosti takových pneumatik, ale čistě technicky je to obrovské plýtvání (surovinami, energií, penězi)

Lukáš
2. května • 18:34

Na tom se nádherně ukazuje jak vznikaj zákony. Nejde primárně o účely (zachraňovat lidské životy), ale jde o to vydělat víc peněz a pak to nějak zdůvodnit. Prostě klasika...

fahrer
2. května • 15:47

Podle mě by stačilo změnit termíny přezouvání. Zkrátit prosinec-únor a pak by se asi i vyplatilo přezouvat na letňáky. Bohužel gumaři byli příliš hladoví a teď narazili. Určitě budou časem trvat i na povinnosti používání "letních".

Pjotr.
2. května • 13:35

Už mě to začíná štvát. Všichni prodejci se ohání tím, že na zimních gumách se v létě nedá jezdit. Z vlastní 6ti leté zkušenosti vím, že v normálním provozu se rozdíl nedá poznat ani na jízdních vlastnostech ani ve spotřebě.
Jasně když někdo jezdí rád na hraně nebo si potřebuje dokazovat, že předjede někoho jiného tak ať jezdí v létě na letních, ale pro toho kdo dojíždí zimní vzorek <4mm nebo ani za 4 zimy neojede zimáky určitě nemá cenu kupovat letní.
Já byl na zimácích např. na Korzice (plný auto, 8tis. km) a úbytek na zimácích byl sotva měřitelný asi 1mm.
Takže kdo chce dotovat prodejce gum a pneuservisy tak ať kupuje, já mám rozhodnuto, že pro mně jsou zimáky.

Fantomas
2. května • 18:12

Jen maličkost. Žádné "ti" se u číslovek nepíše. Nebo jak byste to napsal, kdyby ta zkušenost byla třeba čtyřletá? Napsal byste 4yř letá? Samozřejmě nenapsal. Tak proč 6ti? Velice ošklivý zvyk.

Np
24. května • 3:55

Pan byste promluvil ;)

smarty
12. června • 21:28

"byste" je česky samozřejmě správně ;-)

Fantomas
2. května • 18:14

A správný tvar je 6leté.

Ondra
3. května • 15:55

klotovej rukav promluvil...

JayDeeSq
2. května • 12:52

s autem sem koupil celoročky a rozhodně bych s nima na jihu jezdit nechtěl,ta guma je víceméně spíš zimní a podle toho se chová,na sněhu sem byl celkem překvapenej,sem čekal že to bud mnohem horší,ale srovnal bych je tak s polarisama,zato v létě je znát že je pneu moc měkká a má moc hrubej vzorek(huččí a i valivej odpor jde nahoru) a za tepla má tendenci plavat po silnici,pro lidi co jezdí málo a nechtěj přezouvat mě přijdou celkem v pohodě, v zimě se na tom jezdí celkem v pohodě a v létě to není tak hrozný jako úplně zimní,pokud někdo nebydlí vysloveně v horách ani rozdíl mezi levnější zimní a celoroční nepozná

x12345678
2. května • 13:29

Tak já tedy univerzální pneu považuji za nesmysl v létě i v zimě. A to nejen z principu, ale na základě vlastní zkušenosti. Hankook Ventus. Na dálnici hrozné, od 150km/h pocit že letím s vrtulníkem (pro klotové rukávy: v Německu, samozřejmě....). Na mokru nebrzdí a nezatáčí. Na sněhu tragédie, srovnatelné se sjetou letní pneu.

Lukáš
2. května • 18:26

Kdybys měl pořádnou značku, jako třeba Goodyear 4seasons, mluvil bys jinak. Navíc dneska neni problém koupit dokonce zimní gumu s lepšim valivym odporem než má letní :-P

jogurt
3. května • 12:20

Ale kulový, kočkopes je pořád kočkopes. Hankook navíc vyhrává testy v EU i USA, takže ač korea, úplný šunt to není. Takhle blbě se chovají všechny univerzály. Proč vyhazovat peníze za gumu, která není dorá ani v létě ani v zimě. Když už budu jezdit málo, nechám celoročně zimní, v zimě jsou OK a v létě vyhovující.

Lukáš
6. května • 15:38

A proč nemít gumu která je nejlepší na jaře a na podzim ? Na jaře a na podzim je totiž i zimní i letní špatně !!!

Petr K.
2. května • 10:37

Upřímně řečeno, už nějaký čas nechávám jezdit manželku v 2. autě (F. Fusion) výhradně na zimních. Při proběhu mězi 10 - 20 tis. km ročně je stejně neodjezdí dřív, než za tři roky. Jezdí prakticky jen po městě a to, že by chtěla "využívat potenciál podvozku" až na hranu opravdu nehrozí.
Obecně vzato, jsem mnohem klidnější, když v létě jezdí na zimních, než v zimě na letních. A při tak malém proběhu vyjde starost o obutí na cca. 60% nákladů, než kdybychom měli dvě sady a pravidelně po 3 letech vyhazovali pneumatiky ojeté jen z 50%.
Úplně jiná situace samozřejmě nastává u mého služebáku, z kterým nalítám ročně cca. 40 tis. km...

Lukáš
2. května • 18:22

Co univerzály ?

homer
2. května • 12:35

Tak na tebe si pan Bibendum a podobní maskoti počkaj někde v potemnělym průjezdu - takhle jim kšefty kazit nebudeš!

Zdenek
2. května • 9:45

Snažím se chovat ekonomicky a také dojíždím zimní pneumatiky. Mám 2 sady na discích. Minulý rok jsem zimní nechal do konce června. Na prázdniny jsem obul letní, po prázdninách opět staré zimní, a na zimu jsem dal nové zimní. Většinou si to přehodím sám.
S tou měkostí starých zimních pneu to asi nebude tak strašné. Sami výrobci říkají že po 4 letech směs už není tak měkká jako nová. Dále, pokud je hloubka vzorku menší, tak si myslím že to jako žvýkačka taky nebude.
Najedu ročně asi 12 až 15 tisíc km, včetně denního dojíždění do zaměstnání. Dvakrát ročně na dovolenou a nějaké km na chalupu. Nejsem žádný závodník, ale také nikoho zbytečně pomalou jízdou nezdržuji. Za 30 let bez jediného ťukance.
K pneuservisům: Přijedu s autem do pneuservisu přehodit kola. První co servisák udělá, je že odstraní vyvažovací závažíčka, aniž by odzkoučel jestli je kolo opravdu nevyvážené. Požádal jsem pneuservisáka aby napřed kola změřil. Všechna kola byla vyvážená!!!

Petr
3. října • 10:05

Plně souhlasím. Taky dojíždím zimní na 2 mm. Nyní jsem zkusil koupit celoroční Nokia Waterprof, tak uvidím jak pojedou. Budu je používat jen v zimně a od 4 mm dojedu v létě. Vycházím z toho, že v roce 2017 padal sníh v Krkonoších celkem asi 5x, takže pět "půldnů" se jezdilo na sněhu, než to stihli rozsolit. Do míst, kde se nesolí a je kopec mám připravené řetězy. Když je sníh, jezdí normální řidič pomalu a nebezpečí nějaké fatálky je malé, takže nějakých 10 procent lepší "drže" zimních na sněhu je nepodstatných. Při sjetí na 4 mm je stejně ta "drž" poloviční oproti novým gumám. Dojíždění celoročních by mohlo být "bezpečnější" než dojíždění zimních. Taky jsem viděl v pořadu meziplyn porovnání brzdných drah u nové zimní a nové letní gumy stejného výrobce na suché vozovce. Ještě okolo nuly byla letní guma podstatně lepší, než zimní. To úplně odporuje blábolům o nutnosti přezutí při poklesu pod 7 st. C. Což je v podstatě mediální a reklamní nesmysl vynucený jednoduchostí sdělení. Jsou dny, kdy jedu do práce a je -5 a když se odpoledne vracím je +15. To je další argument pro celoroční gumu.

Jan
15. prosince • 9:23

Jako v pořádku, ale ty argumenty, že nová vs 4mm má poloviční drž, je vycucaná z prstu. Není to vůbec tak. Jsou třeba 4 podmínky (sucho, voda, sníh, led + různé teploty). Je dokázáno testy, že některé vlastnosti se zlepšují a jiné zhoršují. Co to je tedy ta drž? Brzdná dráha? Kde, kdy? Jedná se o změny v pár %, max třeba 15%. Pod 4mm to může být i podobně, třeba 10%. Ty vycucané argumenty že to je na polovinu, když sjedete polovinu by znamenalo, že nová pneu zastaví na 10m a 4mm pneu na 20m a 2,5mm na 40m? To tak ale není. To jsou vymyšlená trvzení typu, na polovinu, výrazně méně, drasticky nižší. Kecy do hospody.
Přitom jen změna sucho/mokro jsou změny možná desítky %. Kdo nad tím chce přemýšlet, tak si dá pozor. Kdo ne, tak samozřejmě nechť kupuje vše nové každé dva roky a neřeší.
A dále, ty super testy zimní vs letní na suchu, jsou výborné do časopisu. Ale reálně je problém mokro a nebo rychlá jízda. Kdo přepálí zatáčku na suchy, že mu zimní gumy ujedou, je blbec. Kdo má problím na sněhu nebo vodě, to asi skoro každý, protože to je extrém na který je málo kdo opravdu zvyklý.
K tomu sněhu. OK pokud někdo nejezdí na sněhu a počká si na vysolené cesty - celoroční OK. Jinak zimní jsou právě na mínus teploty, ale nikoli na sucho, ale předpokládá se bordel.

Vana666
2. května • 10:01

Zdenek: souhlas !

Brouk
2. května • 8:37

Byly doby, kdy typ pneumatik nikoho moc nezajimal.Pak prisla silna masirka o zimnich gumach a nyni se snazi pneufirmy zvysit si zisky skrze letni pneumatiky.Pravdou je, ze si nedokazu predstavit, aby nekdo napsal, ze v lete jsou zimni OK a take byt v pneubiznisu zainteresovan, poustel bych do medii stejnou masirku. Dockame se dob, kdy automobilove spolecnosti budou doporucovat po 4 letech nove auto, protoze auto starsi peti let je nebezpecne.

Marty
2. května • 12:58

Jojo, propaganda žije.
Já odjezdil na zimních kompletní 4 sezony, bylo i 35 a žádný problémy a byly to obé V6ky s výkonem 160-200 HP.Takže sem se zasmál, jak chudák oktavie ty gumy lividuje, no když je nezlikvidovala V6 tak ropná 1,9ka určitě ne.
Mírně zvýšená spotřeba je cca 0,1-0,2 litru na 100 Km, to nikoho vevytrhne.A že se to víc ojíždí?
To toho kdo najede méně hodně zajímá, víc trpí gumy stářím.
Ono vyhodit po 6ti letech zimáky který maj neto 20 tis je dost smutný, to radši vyhodím zimáky co maj najeto 60 a sou sjetý na mrt.
Ušetřím za přezutí, nehuntuju ráfky a gumy....

jandaxx
2. května • 8:57

Bývalý zaměstnavatel byl šetřílek a tak se jezdilo jen na zimních. Na podzim se koupila sada a další podzim nová. Takhle se s autem najezdilo snad 150 000 kilometrů v docela hustých podmínkách. Při zachovní jisté obezřetnosti v dešti, se dalo jezdit v pohodě. A to i v nějvětším vedru s cihlou na plynu. Na minulém autě jsem taky odjezdil celé léto na končící zimní sadě. A to i docela rychlou jízdou po dálnici. Platí to samé, jako v případě firemního vozu. Nejlepší je osobní zkušenost, místo píár reklamních keců.

Lukas
2. května • 18:18

Tohle nechápu... samozřejmě že mít dvě sady je nesmysl, to využije jen pár masérů trvale bydlící v horách, ale proč zaměstnavatel nekoupil raději univerzály ? Ty zákonu vyhovujou a v létě jsou vhodnější než zimáky...

jogurt
3. května • 12:22

Jo a v zimě jsou k ničemu.

Lukáš
6. května • 15:35

Nikoliv - v zimě brzději o 10% hůř, ale vzhledem k tomu že brzdná dráha se sjíždějícím vzorkem prodlužuje postupně až na dvojnásobek , tak bych to neviděl tak dramaticky

wind11
2. května • 8:02

pan obchodnik asi nebol v chorvatsku.
Na autach z Bosny,ktore som videl v Chorvatsku,odhadujem podiel zimnych gum min 30%.
Domaci mi vysvetlil,ze v Bosne su zimne gumy povinne a ekonomika dovoli mat iba jednu sadu gum - zimne.
Takze ak v ich podmienkach preziju leto na zimnych,v nasich podmienkach nevidim ziaden problem na zimnych v lete.

Petr
2. května • 18:24

Zkus tady rozepsat to "ekonomika dovoli mat iba jednu". To jsem nejak nepobral

Lukáš
2. května • 18:31

No náklady na přezouvání, vyvažování a předčasné vyhazování zimních (nedaj se dojíždět na 1mm) to taky něco stojí - záleží na ročním proběhu.

Zelí
2. května • 7:27

Technické argumenty chápu, nicméně pneumatiky, které po zimním ježdění evidentně již nemohu použít příští zimu, vždycky dojedu na minimální letní hloubku. Představy obchodníků s pneumatikami, že by si rádi zvýšili prodej, taky chápu. Konec konců na drolících se měkých gumách musí jezdit i Hamilton a spol. a jde to. Sice ztrácí sekundu na kolo......, ale sjet ty gumy taky musí. Nedělějme z toho vědu.

x12345678
2. května • 13:23

Autor článku pod komerčním tlakem evidentně přehání. Pro agresivní jízdu za horka se zimní pneu nehodí, pro 95% běžných řidičů bez sportovních ambic ale nepředstavují žádné riziko. Současné směsi pro zimní pneu mají i při teplotách vzduchu nad 30°C a teplotách vozovky nad 50°C dostatečnou rezervu, aby fungovaly. A že nevydrží 1000km na favořitu do HR a 1000km zpět? Naprostý nesmysl. Životnost zimních v létě je téměř srovnatelná s letními. Některé modely (například Pirelli Scorpion & Ice) dosahují dokonce výrazně vyšších kilometrových výkonů i na letních vozovkách než letní pneu.
Tím netrvdím, že je efektivní hromadně používat zimní pneu v létě. To samozřejmě není. Vyšší spotřeba, o něco delší brzdná dráha jsou proti. Pořád je to ale rozumný způsob, jak efektivně, hospodárně a ekologicky kilometrový výkon ze dvou třetin opotřebovaných zimních pneu využít.

Zelí
2. května • 15:48

Měl jsem před cca 4 lety na autě zimní pirelli a dojížděl jsem je v létě a mohu to potvrdit. Směs velmi odolná proti opotřebení. Samozřejmě vlastnosti v zatáčkách apod. byly zřetelně horší než pravé letní gumy, ale ve srovnání s dunlop M3, good.. v létě výrazně lepší.

MartinX
2. května • 18:05

Ja jazdim celorocne na zimnych uz asi 5. rok, najazdim rocne cca. 5000 km neoplati sa mi prezuvat.

Doporučujeme

Články odjinud