ZF představuje vzpěry MacPherson z uhlíkových kompozitů

Z předností lehkých a pevných kompozitních materiálů na bázi uhlíkových vláken těží již řadu let mnoho závodních stájí, v poslední době se však stále častěji objevují i ve více méně sériových automobilech. Jejich povaha se totiž hodí při snahách o snižování hmotnosti a spotřeby paliva, relativně vysoké výrobní náklady dílů z nich vyrobených je však zatím stále omezují na drahá auta. Například BMW tento materiál použilo na střechách svých vozů M pro snížení těžiště, zatímco Nissan i General Motors je aplikují čistě pro snižování hmotnosti, a sice především u modelů GT-R, resp. Corvette ZR1.

Jak se však zdá, kompozity by si mohly v brzké době a širší míře najít cestu i do struktury karosérie či podvozkových skupin. Známý producent dílů ZF například představil z nich vyrobenou pružicí jednotku MacPherson určenou k instalaci do progresivních minivozů, mohla by se objevit třeba ve voze BMW MegaCity, u něhož se plánuje rozsáhlé využitě kompozitů na základě uhlíkových vláken.

Tento koncept se zatím hodí pouze pro využití v lehkých autech. Vzpěra MacPherson od ZF disponuje laminátovou pružinou, plastovým horním lůžkem a pístnicí i spodním závěsem vyrobenými z uhlíkových kompozitů. Tělo tlumiče stále zůstává ocelové, nicméně úspora hmotnosti celku má být citelná. Zdá se vám celý nápad pochybný? Sériová výroba se plánuje nejdříve na rok 2014, do té doby by mohla být kompozitní vzpěra MacPherosn dokonale odzkoušena a připravena k běžnému využití.

ZF McPherson karbon.jpg
Tento karbonový díl není pouze pro dělání dojmu

Doporučujeme

Články odjinud