ZF představuje vzpěry MacPherson z uhlíkových kompozitů

Z předností lehkých a pevných kompozitních materiálů na bázi uhlíkových vláken těží již řadu let mnoho závodních stájí, v poslední době se však stále častěji objevují i ve více méně sériových automobilech. Jejich povaha se totiž hodí při snahách o snižování hmotnosti a spotřeby paliva, relativně vysoké výrobní náklady dílů z nich vyrobených je však zatím stále omezují na drahá auta. Například BMW tento materiál použilo na střechách svých vozů M pro snížení těžiště, zatímco Nissan i General Motors je aplikují čistě pro snižování hmotnosti, a sice především u modelů GT-R, resp. Corvette ZR1.

Jak se však zdá, kompozity by si mohly v brzké době a širší míře najít cestu i do struktury karosérie či podvozkových skupin. Známý producent dílů ZF například představil z nich vyrobenou pružicí jednotku MacPherson určenou k instalaci do progresivních minivozů, mohla by se objevit třeba ve voze BMW MegaCity, u něhož se plánuje rozsáhlé využitě kompozitů na základě uhlíkových vláken.

Tento koncept se zatím hodí pouze pro využití v lehkých autech. Vzpěra MacPherson od ZF disponuje laminátovou pružinou, plastovým horním lůžkem a pístnicí i spodním závěsem vyrobenými z uhlíkových kompozitů. Tělo tlumiče stále zůstává ocelové, nicméně úspora hmotnosti celku má být citelná. Zdá se vám celý nápad pochybný? Sériová výroba se plánuje nejdříve na rok 2014, do té doby by mohla být kompozitní vzpěra MacPherosn dokonale odzkoušena a připravena k běžnému využití.

Klepněte pro větší obrázek
Tento karbonový díl není pouze pro dělání dojmu
BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 180 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 285 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků