ZF: devět stupňů je pro „automaty“ limitem

Že by závody v maximálním počtu rychlostních stupňů automatických převodovek pomalu končily? Šéf specializované společnosti ZF Stefan Sommer tvrdí, že devět stupňů je „přirozenou hranicí“.

Dlouhé dekády dvacátého století si automatické převodovky vystačily se čtyřmi rychlostními stupni, ale od devadesátých let jejich počet nezadržitelně roste. Zvláště prémiové značky se předhánějí v počtu stupňů (je jich nyní běžně i osm), ale tím to rozhodně nekončí. Vloni v létě jsme vám představili první devítistupňovou převodovku ZF, přičemž právě z úst představitelů ZF nyní zaznívá, že závody zřejmě pomalu končí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Devítistupňová automatická převodovka ZF 9HP

Teoretické důvody pro navyšování počtu rychlostí jsou jasné: čím více stupňů, tím přesněji lze volit převod vyhovující aktuálním provozním podmínkám a snižovat tím spotřebu a emise. Na to se hraje. A co je nového? Do hry vstupují koncerny Ford a GM, které potvrdily probíhající společný vývoj nových, až desítistupňových „automatů“, jež budou určeny k službě v osobních vozech a menších pick-upech. Navíc vývoj desetistupňové převodovky Hyundai potvrdil již v lednu.

Technika

Převodovka zítřka: bude 9 stupňů stačit?

Pro magazín Automotive News Europe před několika dny na téma budoucnosti automatických převodovek promluvil Stefan Sommer, nejvyšší muž specializované firmy ZF, který uvedl, že devět rychlostí je jakousi „přirozenou hranicí“. „Pevná hranice není,“ připouští Sommer, „ale je třeba zvažovat pravidlo klesající návratnosti. Je pak otázkou, zda přidávání dalších rychlosti dává smysl.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vícestupňové automatické převodovky Mercedes-Benz 7G-Tronic a Lexus

V podobném duchu se vyjádřil také Julio Caspari, šéf americké filiálky ZF. Podle něj současné nejmodernější převodovky zajišťují účinnost jen o 11 % nižší než u teoretického, ideálního modelu, navíc jsou prý závody v počtu rychlostí hnány spíše marketingovými než konstrukčními požadavky. Deset stupňů samozřejmě může být lepších než devět, ale více stupňů znamená více složitosti a větší počet dílů a k tomu adekvátně vyšší výrobní náklady a reálnější nebezpečí poruchy.

Zajímavosti | Technika | Americká auta | Ford | Názory

Ford a GM pracují na desetistupňové převodovce s měničem

Zároveň vyvstává ale také otázka, zda jsou stále oblíbenější dvouspojkové převodovky schopny plně nahradit automatické převodovky s konvenčním kapalinovým měničem, jejichž konstrukce se ve svém principu nezměnila od první poloviny dvacátého století. I přes nesporné přednosti dvouspojkových skříní totiž klasické řešení stále neřeklo své poslední slovo. Pokud si totiž všimnete, prakticky veškeré moderní vícestupňové převodovky používají právě měnič.

Zdroj: Automotive News Europe

Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 125 423 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků