Zeleným šílenstvím ke drahé naftě

Také čeští řidiči si to denně připomínají u čerpacích stanic – nežijeme sice v dobách ropných šoků ze sedmdesátých let, ale cena černého zlata může i dnes zamávat obsahem našich peněženek.

Ani hrozba, že zamává celou světovou ekonomikou, není zanedbatelná. Ať už to udělá přímo, nebo třeba nepřímo ve formě přehnaných obav z nového ropného šoku, které povedou centrální banky k chybné měnové politice. Vysoké ceny ropy pak mohou zamávat také nejednou politickou kariérou.

Je to snad trochu komické, ale i nejmocnější muž planety Barack Obama čelí v předvolební Americe výtkám, že to vše způsobil on nemístnou podporou obnovitelných zdrojů. Jako by Obama byl monarchou ropného státu, který může přidat v těžbě strategické suroviny a celosvětově srazit její ceny. Je to naopak, říkají Obamovi obhájci – protože jsou naše zásoby ropy relativně malé, musíme sázet na zelené zdroje.

Co zní komicky v případě Ameriky a globální ceny surové ropy, ovšem nemusí být tak nesmyslné, když se podíváme na Evropu a ropné produkty. Starý kontinent je zdaňuje podstatně víc než Nový svět. Nejenže přímo podporuje biopaliva, ale navrch je zvýhodňuje ještě vysokým zdaněním nafty a benzinu.

 

Teorie o spiknutí zelených šílenců s Obamou v čele je sice nesmyslná, ale podpora biopaliv v dosavadní podobě je sporná.

 

V globálním měřítku má pěstování plodin na výrobu biopaliv na svědomí daleko vážnější přehmaty než všechny solární panely dohromady – včetně zabírání půdy v rozvojových zemích a její následné eroze, zhoršování životních podmínek tamních vesničanů či likvidace pralesů.

Přitom se stává, že vzhledem k potřebě úprav půdy a pozdější přepravě biopaliv bývají emise skleníkových plynů v součtu vyšší, než kdybychom se spoléhali na stará fosilní paliva. Není divu, že mnozí Afričané v obavách z evropských „neokolonialistů“ vkládají naděje do zdánlivě příjemnějších Číňanů.

Vraťme se ale k českým řidičům. O čem všem mohou přemítat při čerpání benzinu?

Třeba o tom, jak v této zemi, známé široko daleko skeptickými postoji vysoce postavených činitelů k různým zeleným myšlenkám, dokážeme právě „zelené“ nápady dotáhnout do nesmyslných extrémů.

Zatímco jiné země měly celkem rozumnou podporu solární energetiky, my jsme měli hrůzný solární boom. Jsme papežštější než papež a daně, jako je ta spotřební na naftu, dokážeme nastavit tak vysoko, že řidiči kamionů raději tankují v sousedních zemích. Uděláme to dobrovolně, aniž by to po nás kdokoli požadoval, s představou, že vybereme více do státní pokladny. Ve skutečnosti se stane pravý opak. I samotné obnovitelné zdroje se pak stávají obětí takového šílenství, nikoli jeho vítězem.

Zdroj: E15.cz

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků