Zeleným šílenstvím ke drahé naftě

Také čeští řidiči si to denně připomínají u čerpacích stanic – nežijeme sice v dobách ropných šoků ze sedmdesátých let, ale cena černého zlata může i dnes zamávat obsahem našich peněženek.

Ani hrozba, že zamává celou světovou ekonomikou, není zanedbatelná. Ať už to udělá přímo, nebo třeba nepřímo ve formě přehnaných obav z nového ropného šoku, které povedou centrální banky k chybné měnové politice. Vysoké ceny ropy pak mohou zamávat také nejednou politickou kariérou.

Je to snad trochu komické, ale i nejmocnější muž planety Barack Obama čelí v předvolební Americe výtkám, že to vše způsobil on nemístnou podporou obnovitelných zdrojů. Jako by Obama byl monarchou ropného státu, který může přidat v těžbě strategické suroviny a celosvětově srazit její ceny. Je to naopak, říkají Obamovi obhájci – protože jsou naše zásoby ropy relativně malé, musíme sázet na zelené zdroje.

Co zní komicky v případě Ameriky a globální ceny surové ropy, ovšem nemusí být tak nesmyslné, když se podíváme na Evropu a ropné produkty. Starý kontinent je zdaňuje podstatně víc než Nový svět. Nejenže přímo podporuje biopaliva, ale navrch je zvýhodňuje ještě vysokým zdaněním nafty a benzinu.

 

Teorie o spiknutí zelených šílenců s Obamou v čele je sice nesmyslná, ale podpora biopaliv v dosavadní podobě je sporná.

 

V globálním měřítku má pěstování plodin na výrobu biopaliv na svědomí daleko vážnější přehmaty než všechny solární panely dohromady – včetně zabírání půdy v rozvojových zemích a její následné eroze, zhoršování životních podmínek tamních vesničanů či likvidace pralesů.

Přitom se stává, že vzhledem k potřebě úprav půdy a pozdější přepravě biopaliv bývají emise skleníkových plynů v součtu vyšší, než kdybychom se spoléhali na stará fosilní paliva. Není divu, že mnozí Afričané v obavách z evropských „neokolonialistů“ vkládají naděje do zdánlivě příjemnějších Číňanů.

Vraťme se ale k českým řidičům. O čem všem mohou přemítat při čerpání benzinu?

Třeba o tom, jak v této zemi, známé široko daleko skeptickými postoji vysoce postavených činitelů k různým zeleným myšlenkám, dokážeme právě „zelené“ nápady dotáhnout do nesmyslných extrémů.

Zatímco jiné země měly celkem rozumnou podporu solární energetiky, my jsme měli hrůzný solární boom. Jsme papežštější než papež a daně, jako je ta spotřební na naftu, dokážeme nastavit tak vysoko, že řidiči kamionů raději tankují v sousedních zemích. Uděláme to dobrovolně, aniž by to po nás kdokoli požadoval, s představou, že vybereme více do státní pokladny. Ve skutečnosti se stane pravý opak. I samotné obnovitelné zdroje se pak stávají obětí takového šílenství, nikoli jeho vítězem.

Zdroj: E15.cz

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků