Zelené auto roku 2011: známe finalisty soutěže

Již brzy poznáme jméno vozu, ve kterém se stanete neodolatelnou partií pro zeleně smýšlející soudružky. Zatím známe finalisty.

O titul nejekologičtějšího vozu s přesným názvem 2011 Green Car of the Year se letos utká pětice finalistů. Ačkoli se organizátoři soutěže snaží vtisknout kláni punc „světovosti“, z představení kandidátů vám bude rychle jasné, kde se tato soutěž odehrává. Prim totiž hrají americké automobily a ačkoli porotci říkají, že je to dáno jejich „zelenými kvalitami”, nikdy se asi nezbaví podezření, že ve svých preferencích zohledňují původ vozu. Ale nepředbíhejme, vítěz americký stále být nemusí.

Asi nepřekvapí, že se v této společnosti sešla celá řada „elektrikářů“. Mezi ně se vměstnal jediný stroj s konvenčním pohonem, a sice Ford Fiesta, jenž nám připomíná, že se standardní řešení dokáže při minimálních pořizovacích nákladech a zátěži životního prostředí při jeho výrobě stále hybridům a elektromobilům přinejmenším vyrovnat.

Jméno vítěze se dozvíme v průběhu autosalonu v Los Angeles, který své brány otevře již během tří týdnů. Doplňme, že v porotě zasedá řada lokálních patriotů jako Carl Pope, Jay Leno nebo Carroll Shelby. A kdo tedy mů/že zvítězit?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Chevrolet Volt

Souboj principů bude zřejmě patřit hlavně strojům Chevrolet Volt a Nissan Leaf. Americký matador nabídne sadu li-ion akumulátorů doplněnou o pár elektromotorů s celkovým výkonem 151 koní (111 kW) a točivým momentem 368 Nm. Na čistě elektrický pohon Volt ujede až 80 km, k prodloužení dojezdu poslouží zážehový čtyřválec s objemem 1,4 l. Ačkoli měl původně sloužit pouze k dobíjení akumulátorů, vyšlo nakonec najevo, že se při určitých podmínkách přímo podílí na pohybu vozidla. Není to ale až tak podstatný atribut.

Nissan Leaf je naproti tomu strojem jezdícím pouze na elektřinu. Jeho akční rádius nepřekročí 160 km (což řadě motoristů postačí, ale pro status rodinného vozu to zřejmě nepostačí) a výkon jediného elektromotoru dosahuje výkonu 109 koní (80 kW) a točivého momentu 280 Nm. Poté je třeba připravit se na osmihodinový cyklus dobíjení.   

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nissan Leaf

A pak zde máme Hyundai Sonata, opět ve verzi hybrid, jež se netají tím, že se spoléhá především na benzín. O pohon tohoto sedanu se stará čtyřválec s objemem 2,4 l a výkonem 171 koní (126 kW) v kombinaci s elektromotorem přidávajícím Sonatě Hybrid dalších 41 koní (30 kW), průměrná spotřeba podle EPA dosahuje v dálničním provozu rovných 6 l/100 km. Zřejmě nejblíže je Sonatě americký Lincoln MKZ Hybrid, jehož zážehový motor s objemem 2,5 l dává v kombinaci s elektromotorem výkon 191 koní (140 kW) a průměrnou spotřebu benzínu až 6,5 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hyundai Sonata Hybrid

A na závěr zde máme již v úvodu zmíněný Ford Fiesta, s nímž se s jako jediným setkáváme také na českých silnicích. Do finále se dostalo provedení s čtyřválcem 1,6 l, výkonem 122 koní (89 kW), točivým momentem 152 Nm a spotřebou v dálničním provozu až 5,9 l/100 km.

Spolu s vámi se tedy těšíme na výsledky souboje elektromobilu s hybridy a čistě „benzínovým“ vozem. Zvítězí zdravý rozum? Nechme se překvapit, ale koho byste volili vy?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lincoln MKZ Hybrid
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Fiesta
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 134 224 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků