Zelené auto roku 2010: finalisté jsou známi

Letošní americká anketa o ten nejekologičtější vůz proběhne ve znamení souboje dvou dieselů a tří hybridů. Ano, v USA je možné vše.

Svět se mění a někdejší bašta zážehových osmiválců již zřejmě nebude nikdy taková, jakou byla. Příkladem může být tradiční anketa Zelené auto roku (GCOY), kterou již od roku 1992 pravidelně uděluje magazín Green Car Journal. Zohledňuje přitom hlavně nízkou spotřebu, nízké emise a moderní technologie, které jsou jejich zárukou.

Loňským vítězem byl Volkswagen Jetta TDI, přesto se v pětici letošních finalistů objevil spřízněný VW Golf s podobným motorem TDI. V této pětce se dále objeví Audi A3 (pochopitelně s motorem TDI), Honda Insight, nezapomnělo se samozřejmě na tradiční Prius a domácí produkci zastupuje pouze hybridní Mercury Milan (těžko říci, proč nebyl nominován jeho výchozí model Ford Fusion).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Honda Insight
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Golf TDI

Zápas o titul nejekologičtějšího auta v Americe se tak odehraje pouze mezi „nafťáky“ a hybridy, přičemž obě tyto skupiny vozů za sebou paradoxně táhnou vážné pochybnosti o své skutečné „ekologičnosti“. Ano, je to síla, v porotě totiž kromě redaktorů zasedají třeba Jay Leno, Carl Pop ze Sierra Clubu nebo dokonce Carroll Shelby.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi A3 TDI
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercury Milan Hybrid

„Pozorujeme trend směřující k zeleným autům na všech úrovních od těch nejlevnějších až po ta nejdražší, včetně crossoverů a SUV,“ tvrdí Ron Cogan, šéfredaktor a vydavatel magazínu Green Car Journal a zakladatel serveru GreenCar.com. „Dále se zde setkáváme s širokou škálou technologií, paliv a strategií včetně snižování hmotnosti či valivých odporů, jež tím vstupjí do hry. Širší nabídka zákazníkům nabízí výběr podle individuálních preferencí, ovšem bez dopadu na životní prostředí, což je pro nás důležité.“

Klepněte pro větší obrázek
Toyota Prius III

Jakkoli si pořadatelé této ankety zakládají na „šíři“ svého záběru, my žádné prvky přílišné diverzifikace nepozorujeme. Z této společnosti svým charakterem i ztvárněním navíc vystupuje snad jen Mercury, jenž naznačuje trendy v domácí produkci, zatímco ostatní čtyři zástupci jsou zosobněním veskrze tradičních postupů, byť technologicky dovedených na vrchol doby...

Vítěz bude slavnostně vyhlášen 3. prosince již popáté na konferenci v Los Angeles.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků