Kapitoly článku:
Hodně novinek zpozdilo výrobu
Novinek oproti předchozím modelům nabídla Škoda 120 požehnaně Například více vnitřního prostoru, pohodlnější interiér i lepší výhled. Zlepšila se pasivní bezpečnost a objevil se také bezpečnostní sloupek volantu, který v té době vyžadovala mezinárodní norma. Měl zvýšit šanci řidiče na přežití nehody.
Původně měla výroba nového vozu odstartovat už v roce 1974, novinek však bylo tolik, že se termín musel odložit o celé dva roky. Kvůli novému modelu mladoboleslavská automobilka postavila novou lisovnu a lakovnu, vedení prosadilo nákup robotů a výstavbu nové svařovací haly. Tu Škoda ve velkém využila i při výrobě vozu Škoda Favorit.
„Stodvacítka“ byla poháněna motorem o objemu 1,174 litru, slabším modelem s litrovým obsahem pak byla Škoda 105. Vůbec nejluxusnější variantou byla 120 GLS, která nabídla čtveřici světlometů vpředu, opěrky hlavy či silnější motor. Začátkem osmdesátých let se pak do prodeje dostalo také kupé Garde (později Rapid). Vyrobených sice bylo jen pár desítek tisíc kusů, zejména ve Velké Británii se však díky těmto modelům zlepšila celková pověst Škodovky.
Prototyp s motorem vpředu existuje
V roce 1978 vznikly ve vývojovém středisku automobilky Škoda čtyři prototypy, včetně jednoho modelu Škoda 120. Ten byl výjimečný zejména v tom, že měl motor uložen vpředu hnaná přední kola. Vůz se začal vytvářet na popud samotné československé vlády, která volala po alternativě k sériově vyráběným vozům. Nyní se nachází v mladoboleslavském muzeu Škodovky a oficiálně nese název Škoda 742 P.
Motor a hnací náprava nebyly jedinými nevšednostmi oproti sériové výrobě. Například kapota vozu se vyklápěla dopředu, ne doleva, jako u klasických „stodvacítek“. Po sklopení opěradel mohl prototyp nabídnout také na svou dobu prostorný zavazadlový prostor, jehož velikost by se v celkovém součtu mohla pohybovat okolo 400 litrů. Překvapit může nezměněný motor, který nabízel standardní objem 1,174 litru. Až za motor se musel přesunout chladič, což ale z hlediska konstrukce stále bylo lepší řešení než v případě sériové výroby.
Snímky byly použity se svolením Auto Tipu Klassik