Ze zastaralého vozu legendou: Od premiéry Škody 120 uplynulo 40 let

Škoda 120 je bezesporu jednou z největších českých automobilových legend. Její zrod nebyl lehký a měla chyby, přesto šla na dračku. Právě dnes slaví 40 let od představení.
Seznam kapitol
  1. Úvod, výroba jednotlivých verzí
  2. Prototyp s motorem vpředu existuje
  3. Škoda 120 - kompletní fotogalerie

Na den přesně před čtyřiceti lety mladoboleslavská automobilka Škoda poprvé představila modelovou řadu vozů 105/120. I když měl automobil poháněnou zadní nápravu a motor vzadu, což už v té době bylo považováno za zastaralou koncepci, v průběhu let se stal legendou, nedílná součást portfolia automobilky a samozřejmě i váženým členem českých rodin.

Budeme-li počítat i příbuzné typy a elegantní kupé Garde či Rapid, vyrobilo se slavných „stodvacítek“ přes dva miliony kusů, přičemž ve výrobě auto vydrželo téměř 14 let. Slušná čísla na vůz s koncepcí všeho vzadu. Proč se ale vlastně Škoda k takovému kroku uchýlila?

Retro | Zajímavosti | Škoda | Fascinace | Sedany

Škoda 120 LS v Kanadě: čím se lišila od verzí prodávaných u nás?

Nástupce modelů 1000 MB a řady 100/110 se rodil v bolestech a do výroby se nedostalo hned několik navrhovaných vozů. Mezi nimi například Škoda 720, která ve své době mohla konkurovat i německému BMW. Úspěšný nebyl ani projekt Škody 760, jež měla motor vpředu a disponovala také pohonem předních kol.

Vzhled obou vozů navrhl italský designér Giorgetto Giugiaro, který později navrhoval také pro značky Renault, Seat, Fiat či Alfa Romeo. Zajímavostí je, že v roce 1999 byl v Las Vegas vyhlášen designérem století. Na svém kontě však oficiálně nemá ani jeden vůz značky Škoda.

Škoda 120 a výroba jednotlivých verzí

  • Škoda 120 Standard (duben 1978 – červenec 1983)
  • Škoda 120 L (srpen 1976 – prosinec 1989)
  • Škoda 120 LE (říjen 1982 - 1983)
  • Škoda 120 LS (1977 – duben 1987)
  • Škoda 120 GLS (jaro 1978 – duben 1987)
  • Škoda 120 GL (srpen 1984 - 1989)
  • Škoda 120 LX (srpen 1984 – duben 1987)
  • Škoda Garde (září 1981 – červenec 1984)
  • Škoda Rapid (srpen 1984 – červenec 1986)

Rukopis jeho práce se ale na vzhledu nového modelu podepsal. Kromě této modernizace se vůz Škoda 120 (pracovně označovaný jako Škoda 742) dočkal úprav i pod kapotou. Zvětšen byl objem motoru a chladič se přesunul do předního zavazadlového prostoru. Tato novinka sice pomohla snížit hluk uvnitř vozu, stala se však zdrojem nejčastějších technických problémů. Motor a samotný chladič od sebe totiž dělily téměř tři metry, což vyžadovalo skoro 12 litrů chladící kapaliny a při zanedbané údržbě mohlo vést i k přehřátí motoru. 

 Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, výroba jednotlivých verzí
  2. Prototyp s motorem vpředu existuje
  3. Škoda 120 - kompletní fotogalerie
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2003
Stav: 172 195 km
Cena: 92 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2003
Stav: 142 369 km
Cena: 60 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků