Ze zastaralého vozu legendou: Od premiéry Škody 120 uplynulo 40 let

Škoda 120 je bezesporu jednou z největších českých automobilových legend. Její zrod nebyl lehký a měla chyby, přesto šla na dračku. Právě dnes slaví 40 let od představení.
Seznam kapitol
  1. Úvod, výroba jednotlivých verzí
  2. Prototyp s motorem vpředu existuje
  3. Škoda 120 - kompletní fotogalerie

Na den přesně před čtyřiceti lety mladoboleslavská automobilka Škoda poprvé představila modelovou řadu vozů 105/120. I když měl automobil poháněnou zadní nápravu a motor vzadu, což už v té době bylo považováno za zastaralou koncepci, v průběhu let se stal legendou, nedílná součást portfolia automobilky a samozřejmě i váženým členem českých rodin.

Budeme-li počítat i příbuzné typy a elegantní kupé Garde či Rapid, vyrobilo se slavných „stodvacítek“ přes dva miliony kusů, přičemž ve výrobě auto vydrželo téměř 14 let. Slušná čísla na vůz s koncepcí všeho vzadu. Proč se ale vlastně Škoda k takovému kroku uchýlila?

Zajímavosti | Retro | Škoda | Fascinace | Sedany

Škoda 120 LS v Kanadě: čím se lišila od verzí prodávaných u nás?

Nástupce modelů 1000 MB a řady 100/110 se rodil v bolestech a do výroby se nedostalo hned několik navrhovaných vozů. Mezi nimi například Škoda 720, která ve své době mohla konkurovat i německému BMW. Úspěšný nebyl ani projekt Škody 760, jež měla motor vpředu a disponovala také pohonem předních kol.

Vzhled obou vozů navrhl italský designér Giorgetto Giugiaro, který později navrhoval také pro značky Renault, Seat, Fiat či Alfa Romeo. Zajímavostí je, že v roce 1999 byl v Las Vegas vyhlášen designérem století. Na svém kontě však oficiálně nemá ani jeden vůz značky Škoda.

Škoda 120 a výroba jednotlivých verzí

  • Škoda 120 Standard (duben 1978 – červenec 1983)
  • Škoda 120 L (srpen 1976 – prosinec 1989)
  • Škoda 120 LE (říjen 1982 - 1983)
  • Škoda 120 LS (1977 – duben 1987)
  • Škoda 120 GLS (jaro 1978 – duben 1987)
  • Škoda 120 GL (srpen 1984 - 1989)
  • Škoda 120 LX (srpen 1984 – duben 1987)
  • Škoda Garde (září 1981 – červenec 1984)
  • Škoda Rapid (srpen 1984 – červenec 1986)

Rukopis jeho práce se ale na vzhledu nového modelu podepsal. Kromě této modernizace se vůz Škoda 120 (pracovně označovaný jako Škoda 742) dočkal úprav i pod kapotou. Zvětšen byl objem motoru a chladič se přesunul do předního zavazadlového prostoru. Tato novinka sice pomohla snížit hluk uvnitř vozu, stala se však zdrojem nejčastějších technických problémů. Motor a samotný chladič od sebe totiž dělily téměř tři metry, což vyžadovalo skoro 12 litrů chladící kapaliny a při zanedbané údržbě mohlo vést i k přehřátí motoru. 

 Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, výroba jednotlivých verzí
  2. Prototyp s motorem vpředu existuje
  3. Škoda 120 - kompletní fotogalerie
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2001
Stav: 119 542 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2008
Stav: 172 415 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.2
Rok výroby: 2005
Stav: 155 965 km
Cena: 40 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků