81
Fotogalerie

Ze zastaralého vozu legendou: Od premiéry Škody 120 uplynulo 40 let

Škoda 120 je bezesporu jednou z největších českých automobilových legend. Její zrod nebyl lehký a měla chyby, přesto šla na dračku. Právě dnes slaví 40 let od představení.

Kapitoly článku:


Na den přesně před čtyřiceti lety mladoboleslavská automobilka Škoda poprvé představila modelovou řadu vozů 105/120. I když měl automobil poháněnou zadní nápravu a motor vzadu, což už v té době bylo považováno za zastaralou koncepci, v průběhu let se stal legendou, nedílná součást portfolia automobilky a samozřejmě i váženým členem českých rodin.

Budeme-li počítat i příbuzné typy a elegantní kupé Garde či Rapid, vyrobilo se slavných „stodvacítek“ přes dva miliony kusů, přičemž ve výrobě auto vydrželo téměř 14 let. Slušná čísla na vůz s koncepcí všeho vzadu. Proč se ale vlastně Škoda k takovému kroku uchýlila?

Nástupce modelů 1000 MB a řady 100/110 se rodil v bolestech a do výroby se nedostalo hned několik navrhovaných vozů. Mezi nimi například Škoda 720, která ve své době mohla konkurovat i německému BMW. Úspěšný nebyl ani projekt Škody 760, jež měla motor vpředu a disponovala také pohonem předních kol.

Vzhled obou vozů navrhl italský designér Giorgetto Giugiaro, který později navrhoval také pro značky Renault, Seat, Fiat či Alfa Romeo. Zajímavostí je, že v roce 1999 byl v Las Vegas vyhlášen designérem století. Na svém kontě však oficiálně nemá ani jeden vůz značky Škoda.

Škoda 120 a výroba jednotlivých verzí

  • Škoda 120 Standard (duben 1978 – červenec 1983)
  • Škoda 120 L (srpen 1976 – prosinec 1989)
  • Škoda 120 LE (říjen 1982 - 1983)
  • Škoda 120 LS (1977 – duben 1987)
  • Škoda 120 GLS (jaro 1978 – duben 1987)
  • Škoda 120 GL (srpen 1984 - 1989)
  • Škoda 120 LX (srpen 1984 – duben 1987)
  • Škoda Garde (září 1981 – červenec 1984)
  • Škoda Rapid (srpen 1984 – červenec 1986)

Rukopis jeho práce se ale na vzhledu nového modelu podepsal. Kromě této modernizace se vůz Škoda 120 (pracovně označovaný jako Škoda 742) dočkal úprav i pod kapotou. Zvětšen byl objem motoru a chladič se přesunul do předního zavazadlového prostoru. Tato novinka sice pomohla snížit hluk uvnitř vozu, stala se však zdrojem nejčastějších technických problémů. Motor a samotný chladič od sebe totiž dělily téměř tři metry, což vyžadovalo skoro 12 litrů chladící kapaliny a při zanedbané údržbě mohlo vést i k přehřátí motoru. 

 sko00001_57d670183ee98.jpgsko00002_57d6701866381.jpgsko00003_57d670188672b.jpg

sko00004_57d67018ae7c6.jpgsko00005_57d670190972c.jpgsko00006_57d670192b238.jpg

sko00008_57d6701969e1d.jpgsko00009_57d67019bb2f2.jpgsko00012_57d6701a2d56a.jpg

sko00010_57d67019dd9b9.jpgsko00011_57d6701a083aa.jpgsko00015_57d6701a8d874.jpg

sko00013_57d6701a5001f.jpgsko00014_57d6701a6d4e0.jpgsko00018_57d6701aeb86d.jpg

sko00016_57d6701aafb58.jpgsko00017_57d6701acd025.jpgsko00021_57d6701b53ac4.jpg

sko00019_57d6701b104a0.jpgsko00020_57d6701b2b249.jpgsko00024_57d6701bae3fe.jpg

sko00023_57d6701b970eb.jpgsko00026_57d6701c006c5.jpgsko00025_57d6701bd2a0a.jpg

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud