Zbavte se Opelu, radí GM banka Morgan Stanley

Americký automobilový koncern General Motors by měl začít hledat kupce pro svou evropskou automobilku Opel. Jinak hrozí ztráty dosahující miliard dolarů, tvrdí banka Morgan Stanley. GM ale prodávat nechce.

Detroitský obr už ve svém evropském podnikání, které zahrnuje značky Opel a britský Vauxhall, za posledních 12 let přišel o 16 miliard dolarů. Vzhledem k tomu, že Evropané kvůli ekonomické krizi snižují výdaje, je výhodné značky prodat, uvedl Adam Jonas, analytik Morgan Stanley.

GM by tak v evropském podnikání mohl utopit další peníze. Když nyní Opel prodá, vznikne mu sice okamžitá ztráta až 13 miliard dolarů, ale pak už se nebude navyšovat. „Jednou z nejhorších věcí v automobilovém průmyslu je vlastnit podnik spalující peníze a požírající zdroje,“ uvedl Jonas ve zprávě klientům banky. „Myslíme si, že je načase, aby GM našel Opelu nový domov.“

Americký automobilový koncern se ale radou banky řídit nehodlá. „Navzdory těžkým podmínkám v Evropě věříme, že se máme příležitost změnit podnikání Opelu a Vauxhallu a vrátit je k dlouhodobému zisku,“ reagoval na zprávu Morgans Stanley mluvčí GM Jim Cain.

Restrukturalizace Opelu se již rozběhla. Firma omezila počet dočasných zaměstnanců a jedná s odborovým svazem IG Metall o dalším snížení nákladů. Opel omezil výrobu a nyní chce s odbory dojednat možnost uzavření jedné ze svých továren v roce 2017.

Byznys | Opel | Názory

Opel potřebuje jasnou a rychlou akci

General Motors už Opel téměř prodal v roce 2009. Firma se ale nakonec rozhodla, že Opel je příliš strategickou součástí jejího podnikání, a z obchodu s kanadskou společností Magna na poslední chvíli vycouvala. Šéf GM Dan Akerson tehdy prodej prosazoval, podle svých vyjádření z poslední doby se ale nyní soustředí na restrukturalizaci evropského podniku.

Podle Morgan Stanley je Opel „největší hrozbou pro dlouhodobé finanční zdraví GM“. Banka tvrdí, že prodej je v nejlepším zájmu Opelu i jeho vlastníka. Jonas situaci přirovnal k prodeji Chrysleru německým koncernem Daimler v roce 2007. Evropská automobilka se zbavila finanční zátěže a Chrysler se později stal prosperující součástí Fiatu.

Zdroj: E15.cz
 

Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Corsa 1.248
Rok výroby: 2007
Stav: 146 051 km
Cena: 50 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků