Zbavte se Opelu, radí GM banka Morgan Stanley

Americký automobilový koncern General Motors by měl začít hledat kupce pro svou evropskou automobilku Opel. Jinak hrozí ztráty dosahující miliard dolarů, tvrdí banka Morgan Stanley. GM ale prodávat nechce.

Detroitský obr už ve svém evropském podnikání, které zahrnuje značky Opel a britský Vauxhall, za posledních 12 let přišel o 16 miliard dolarů. Vzhledem k tomu, že Evropané kvůli ekonomické krizi snižují výdaje, je výhodné značky prodat, uvedl Adam Jonas, analytik Morgan Stanley.

GM by tak v evropském podnikání mohl utopit další peníze. Když nyní Opel prodá, vznikne mu sice okamžitá ztráta až 13 miliard dolarů, ale pak už se nebude navyšovat. „Jednou z nejhorších věcí v automobilovém průmyslu je vlastnit podnik spalující peníze a požírající zdroje,“ uvedl Jonas ve zprávě klientům banky. „Myslíme si, že je načase, aby GM našel Opelu nový domov.“

Americký automobilový koncern se ale radou banky řídit nehodlá. „Navzdory těžkým podmínkám v Evropě věříme, že se máme příležitost změnit podnikání Opelu a Vauxhallu a vrátit je k dlouhodobému zisku,“ reagoval na zprávu Morgans Stanley mluvčí GM Jim Cain.

Restrukturalizace Opelu se již rozběhla. Firma omezila počet dočasných zaměstnanců a jedná s odborovým svazem IG Metall o dalším snížení nákladů. Opel omezil výrobu a nyní chce s odbory dojednat možnost uzavření jedné ze svých továren v roce 2017.

Byznys | Opel | Názory

Opel potřebuje jasnou a rychlou akci

General Motors už Opel téměř prodal v roce 2009. Firma se ale nakonec rozhodla, že Opel je příliš strategickou součástí jejího podnikání, a z obchodu s kanadskou společností Magna na poslední chvíli vycouvala. Šéf GM Dan Akerson tehdy prodej prosazoval, podle svých vyjádření z poslední doby se ale nyní soustředí na restrukturalizaci evropského podniku.

Podle Morgan Stanley je Opel „největší hrozbou pro dlouhodobé finanční zdraví GM“. Banka tvrdí, že prodej je v nejlepším zájmu Opelu i jeho vlastníka. Jonas situaci přirovnal k prodeji Chrysleru německým koncernem Daimler v roce 2007. Evropská automobilka se zbavila finanční zátěže a Chrysler se později stal prosperující součástí Fiatu.

Zdroj: E15.cz
 

Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Opel Movano 2.8
Rok výroby: 2001
Stav: 212 639 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Corsa 1.248
Rok výroby: 2007
Stav: 146 051 km
Cena: 57 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 38 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 38 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků