Zatěžují hybridy neúměrně životní prostředí?

Skutečnost, že hybridní a další „ekologické“ pohonné soustavy ve skutečnosti zas až tak ekologické nejsou, to je známá věc. Proto nyní Lexus přispěchal se svojí troškou do mlýna, když se pokusil přiblížit veřejnosti skutečnost. Svůj příspěvek postavil na srovnání dvou variant modelu Lexus RX, konvenčního typu RX 350 a hybridu RX 450h. Asi je nám již předem jasné, jaký toto srovnání bude mít výsledek...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Lexus RX350 / Lexus 450h

Lexus se zaměřil na srovnání produkce CO2 během životního cyklu uvedených modelů, a to s ohledem na jejich výrobu, desetiletý provoz a recyklaci. Ze studie vyplývá, že hybrid je „ekologičtější“ po ujetí 6 600 kilometrů. Právě po tomto počtu ujetých kilometrů se vyrovnává množství oxidu uhličitého (C02) hybridního vozu Lexus RX 450h a konvenčně poháněného modelu Lexus RX 350, které vznikne během výroby a provozu těchto vozů. Od tohoto okamžiku je hybridní model údajně výrazně ohleduplnější vůči životnímu prostředí. Ekologické přínosy vozů s hybridním mají být patrné na první pohled. S nižší spotřebou paliva totiž úzce souvisí menší zatížení životního prostředí škodlivými emisemi, a to zejména ve městech, kde je tento efekt nejvítanější. Mnozí kritici hybridních automobilů ovšem namítají, že proti jejich ekologickému provozu stojí mnohem náročnější výroba a následná recyklace na konci životnosti. Ve výsledném součtu má být celková ekologická bilance hybridních automobilů údajně horší než u automobilů s klasickým pohonem. Je tomu ale skutečně tak?

Je jasné, že výroba hybridních modelů je energeticky náročnější než u konvenčních modelů. Je však toto navýšení tak významné, aby ovlivnilo výsledek vycházející z celého životního cyklu automobilu? Výpočet množství emisí CO2 souvisejících s výrobou není snadný, neboť výsledek výrazně ovlivňuje nejen množství zpracovaného materiálu a použitých dílů, ale například i způsob výroby energie pro daný výrobní závod a energetická náročnost používaných výrobních procesů. Lexus ale tvrdí, že náročnější výrobní proces hybrdiů má na celkových emisích během životnosti konkrétního automobilu malý podíl a většina emisí CO2 od zrodu vozidla až po jeho likvidaci vzniká během těch částí výroby a provozu, které nejsou pro hybridní modely nikterak specifické.

Klepněte pro větší obrázek
Továrna Lexus v Kokuře

Výrazné snížení spotřeby paliva v řádu desítek procent se tedy v celkové ekologické bilanci modelu s hybridním pohonem projeví v mnohem větší míře než případný mírný nárůst emisí CO2 během jeho výroby a likvidace, což ilustruje následující modelový výpočet na základě kombinované spotřeby EU. Během výroby hybridního modelu Lexus RX 450h vznikne cca o 10 % více CO2 než v případě konvenčního provedení RX 350. Hybridní model ovšem tuto ztrátu vymaže svou hospodárností již po zmíněném ujetí přibližně 6 600 kilometrů. Budeme-li uvažovat desetiletý provoz se 150 tisíci ujetými kilometry, pak se po likvidaci hybridního modelu objeví v jeho bilanci snížení emisí CO2 za celou dobu životnosti o plných 32 %, tedy téměř o jednu třetinu. Je však třeba zdůraznit, že toto srovnání bere v potaz pouze emise CO2 a ostatní důležité aspekty, včetně problematiky výroby akumulátorů, ponechává stranou.

A opomíná též, že nejekologičtější auto je to, které si nekoupíte. Cca 30 tun CO2, které vzniknou během výroby jednoho každého vozu, těžko vykoupí provoz relativně úsporného, ale absolutně pořád náročného SUV, které těžko bude mít výrazně (pokud alespoň trochu) nižší spotřebu než třeba vaše deset let staré kombi střední třídy. Představa, že koupí nového hybridního vozu prospějete přírodě, je alespoň v otázce emisí CO2 zcela lichá...

Uvažujeme-li však situaci, kdy si nějaké nové auto koupit tak jako tak musíte, pak se volba hybridního pohonu namísto konvenčního nezdá být v celkové bilanci problematickou, jak se mnohdy říká.

Lexus RX300 2.995
Rok výroby: 2004
Stav: 135 375 km
Cena: 195 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 4 příspěvky
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků