Zařízení automatického tísňového volání ve všech nových typech aut od jara 2018

Všechny nové modely automobilů a dodávek uvedené na trh po 31. březnu 2018 budou muset být vybaveny zařízením tísňového volání eCall, které v případě nehody automaticky vyrozumí záchranné složky. Nová pravidla dnes schválil Evropský parlament. Dopravní nehody si v roce 2014 v EU vyžádaly 25 700 obětí - nový systém by jejich počet v budoucnu měl snížit o odhadovaných 10 % ročně.

"Zavedení systému eCall do aut, který bude v rámci celé EU využívat linku tísňového volání 112, představuje významný příspěvek k posílení silniční bezpečnosti ve všech 28 členských státech. Evropský parlament opakovaně zdůrazňoval, že snížení počtu mrtvých a zmírnění závažnosti zranění považuje za svou prioritu. eCall, coby veřejná služba, která bude všem občanům poskytována zdarma, bez ohledu na typ či pořizovací cenu vozu, k naplnění tohoto cíle přispěje," uvedla zpravodajka EP Olga Sehnalová (S&D, CZ).

Systém eCall bude využívat technologie evropské linky tísňového volání 112 k automatickému upozornění záchranných složek na vážné dopravní nehody. Umožní jim tak okamžitě se rozhodnout o co nejefektivnějším druhu a rozsahu záchranné operace, dorazit na místo nehody rychleji a zachránit tak více životů, zmírnit závažnost zranění a snížit náklady vyplývající z dopravních zácp způsobených nehodami.

Ochrana údajů: ne sledování vozidel

Poslanci posílili v návrhu klauzuli týkající se ochrany dat, aby zajistili, že vozidla vybavená systémem eCall nebudou před nehodou předmětem sledování. Spustí-li se eCall vlivem nehody, budou záchranným složkám automaticky zasílány pouze základní minimální údaje, jako je typ vozidla, typ používaného paliva, čas nehody, přesná poloha vozidla a počet cestujících.

Dle schválených pravidel nebude možné údaje zpracovávané centry tísňového volání prostřednictvím systému eCall předávat třetím stranám bez předchozího výslovného souhlasu dotčené osoby. Výrobci budou muset rovněž zajistit, že shromážděné údaje budou uchovávány v takovém formátu, aby bylo možné jejich úplné a trvalé vymazání.

K dispozici od jara 2018

Všechny nové modely osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel budou muset být vybaveny palubním systémem eCall od 31. března 2018. Poslanci rovněž zajistili, že do tří let od tohoto termínu vypracuje Evropská komise hodnotící zprávu, která se zaměří na to, zda by měl být systém eCall rozšířen i na jiná vozidla, jako jsou autobusy, autokary a těžká nákladní vozidla.

Dnes schválená pravidla stanoví povinnosti výrobců automobilů. Pravidla týkající se infrastruktury, kterou musí všechny členské státy EU do 1. října 2017 za účelem využití systému eCall zabezpečit, vstoupila v platnost na konci června 2014.

Další postup

Hlasování Parlamentu zakončilo legislativní proces. Nařízení vstoupí v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků