Zařízení automatického tísňového volání ve všech nových typech aut od jara 2018

Všechny nové modely automobilů a dodávek uvedené na trh po 31. březnu 2018 budou muset být vybaveny zařízením tísňového volání eCall, které v případě nehody automaticky vyrozumí záchranné složky. Nová pravidla dnes schválil Evropský parlament. Dopravní nehody si v roce 2014 v EU vyžádaly 25 700 obětí - nový systém by jejich počet v budoucnu měl snížit o odhadovaných 10 % ročně.

"Zavedení systému eCall do aut, který bude v rámci celé EU využívat linku tísňového volání 112, představuje významný příspěvek k posílení silniční bezpečnosti ve všech 28 členských státech. Evropský parlament opakovaně zdůrazňoval, že snížení počtu mrtvých a zmírnění závažnosti zranění považuje za svou prioritu. eCall, coby veřejná služba, která bude všem občanům poskytována zdarma, bez ohledu na typ či pořizovací cenu vozu, k naplnění tohoto cíle přispěje," uvedla zpravodajka EP Olga Sehnalová (S&D, CZ).

Systém eCall bude využívat technologie evropské linky tísňového volání 112 k automatickému upozornění záchranných složek na vážné dopravní nehody. Umožní jim tak okamžitě se rozhodnout o co nejefektivnějším druhu a rozsahu záchranné operace, dorazit na místo nehody rychleji a zachránit tak více životů, zmírnit závažnost zranění a snížit náklady vyplývající z dopravních zácp způsobených nehodami.

Ochrana údajů: ne sledování vozidel

Poslanci posílili v návrhu klauzuli týkající se ochrany dat, aby zajistili, že vozidla vybavená systémem eCall nebudou před nehodou předmětem sledování. Spustí-li se eCall vlivem nehody, budou záchranným složkám automaticky zasílány pouze základní minimální údaje, jako je typ vozidla, typ používaného paliva, čas nehody, přesná poloha vozidla a počet cestujících.

Dle schválených pravidel nebude možné údaje zpracovávané centry tísňového volání prostřednictvím systému eCall předávat třetím stranám bez předchozího výslovného souhlasu dotčené osoby. Výrobci budou muset rovněž zajistit, že shromážděné údaje budou uchovávány v takovém formátu, aby bylo možné jejich úplné a trvalé vymazání.

K dispozici od jara 2018

Všechny nové modely osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel budou muset být vybaveny palubním systémem eCall od 31. března 2018. Poslanci rovněž zajistili, že do tří let od tohoto termínu vypracuje Evropská komise hodnotící zprávu, která se zaměří na to, zda by měl být systém eCall rozšířen i na jiná vozidla, jako jsou autobusy, autokary a těžká nákladní vozidla.

Dnes schválená pravidla stanoví povinnosti výrobců automobilů. Pravidla týkající se infrastruktury, kterou musí všechny členské státy EU do 1. října 2017 za účelem využití systému eCall zabezpečit, vstoupila v platnost na konci června 2014.

Další postup

Hlasování Parlamentu zakončilo legislativní proces. Nařízení vstoupí v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků