Zapomenuté koncepty: Sporťák Fiatu z roku 1969 vypadá dodnes skvěle

Nedávno jsme vám ukázali, jak si před lety představoval budoucnost Dodge. Dnes se vrátíme do roku 1969, kdy svůj koncept supersporťáku uvedl Fiat.

Koncept ze závěru šedesátých let využil šasi modelu Abarth 2000 Sport Spider SE. V té době ještě nikdo netušil, jak unikátní vůz vlastně vznikne. Příprav designu se ujala vyhlášená společnost Pininfarina, která ze sporťáku vytvořila skutečný kus umění. Všimněte si například nahoru otevíratelného předního skla, které díky absenci sloupků umožňuje 180stupňový rozhled.

Retro | Dodge

Zapomenuté koncepty: Takto měla vypadat budoucnost podle Dodge

Zadní části supersporťáku od Fiatu dominuje robustní výfuk a také část odhaleného motoru. Na první pohled by se mohlo stát, že řidič cestou kus karoserie ze zádě musel ztratit. Ale není tomu tak a pohled na pohonnou jednotku ještě více umocňuje zadní skleněný kryt.

Fiat Abarth 2000 Scorpione

Koncept italské automobilky debutoval v roce 1969 na autosalonu v Bruselu. Prototyp na sportovním podvozku byl poháněn dvoulitrovým řadovým čtyřválcem o výkonu 164 kW. Vůz nabídl maximální rychlost až 281 kilometrů za hodinu.

V takovém voze bychom čekali dvanáctiválec, nebo alespoň osmiválec. Ovšem tuhle designovou perlu ve skutečnosti pohání dvoulitrový čtyřválec Abarth, který po modernizaci nabídl výkon 164 kW.

I když se tato pohonná jednotka může zdát pro takový sporťák nedostačující, není tomu tak. Je třeba brát v potaz to, že vůz měl hmotnost pouhých 670 kg. Nepotřeboval tedy supervýkonný agregát k tomu, aby dokázal být svižný a rychlý.

Stále existuje

Na rozdíl od řady ostatních historických konceptů je Fiat Abarth 2000 Scorpione stále plně funkčním prototypem. Nedávno se objevil na akci Concorso d'Eleganza Villa d'Este, kde shromážděné publikum zaujal nejen svým nadčasovým designem, ale také brutálním zvukem z masivního výfuku, který vypadá spíše jako tankový kanón.

Fiat | Crashtesty

Fiat Tipo se v testu Euro NCAP moc nepředvedl, dostal tři a čtyři hvězdy

Vlastníkem tohoto unikátu je japonský architekt Shiro Kosaka. Italská automobilka však nechtěla tento vůz prodat jen tak, nový majitel dostal možnost odkoupení, až když souhlasil s výstavbou muzea. To v roce 1992 splnil a od té doby je tento vůz po většinu času k vidění v Galerii Abarth nedaleko japonského jezera Yamanaka.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Fiat Linea 1.368
Rok výroby: 2008
Stav: 99 000 km
Cena: 60 000 Kč
Fiat Grande Punto 1.242
Rok výroby: 2010
Stav: 113 566 km
Cena: 75 000 Kč
Fiat Panda 1.242
Rok výroby: 2008
Stav: 91 027 km
Cena: 60 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

dnes | Stanislav Kolman | 40 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků