Zapomeňte na tradice, Frankfurt ukázal, že dnes už je možné cokoliv

Atmosférická 911? Sportovní a luxusní Jaguary nebo Bentley? Brabus, který má vždy auta s pořádnými motory? Auta od automobilek? Se zavedenými pořádky a tradicemi se rozlučte, letošní Frankfurt ukázal, že dnes a v blízké budoucnosti je možné cokoliv.

Občas jsem ve Frankfurtu zaslechl názory, že tam není nic k vidění a že je to takříkajíc „o ničem“. Jenže opak je pravdou. Když se podíváte na právě probíhající výstavu s nadhledem, zjistíte, že je všechno, jenom ne nezajímavá. Docela výstižně nám ukazuje to, co nás čeká. Otázkou pouze zůstává, zda se nám budoucnost bude líbit, protože zavedené pořádky a tradice se definitivně mění a má to hned několik rozměrů.

Tuning | SUV | Sportovní auta | Autosalony | Frankfurt 2015

Galerie: Frankfurtský tuning jako přehlídka luxusu i nevkusu

Přijdou nové automobilky

Automobily od známých značek a nikdy jinak? Nikoliv. Dříve nebo později se i na evropském trhu objeví nová jména. Ve Frankfurtu se představila znovuzrozená značka Borgward se svým zatím ne úplně konkurenceschopným SUV BX7. A dorazila také studie Thunder Power, což má být konkurence pro Teslu s dost zajímavými parametry a perfektním interiérem. Tyto dva případy mají společnou jednu věc, stojí za nimi asijské společnosti. U Borgwardu to je automobilka Foton, Thunder Power má původ na Tchaj-wanu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Budoucnost dostane nová jména. A nebude to pouze Borgward nebo Thunder Power, ale také třeba Google

Ale nebudou to pouze asijská jména, s tím, jak se stále více mluví o elektromobilech, autonomním řízení, konektivitě a tak dále, se do popředí dostávají společnosti dosud známé vším možným, jenom ne výrobou aut. Třeba Google. I tento projekt se v ne příliš vzdálené budoucnosti objeví na silnicích. Ostatně testy už probíhají. Jednou se třeba dočkáme srovnávacího testu Google vs. Apple. Těšíte se?

Prodejní čísla vs. tradice

Automobilky chtějí prodávat čím dál více a k tomu potřebují logicky čím dál více modelů, aby mohly oslovit čím dál větší spektrum zákazníků. Jako první na to přišlo Porsche, které se vzdalo tradicí a udělalo SUV. Ortodoxní fanoušci nejsou rádi, ale prodeje jsou více než zajímavé, takže bylo jen otázkou času, kdo přijde další.

Do Frankfurtu dorazil Jaguar s modelem F-Pace a Bentley s Bentaygou. Pro oba to je crossoverové poprvé a ať se nám to líbí, nebo ne, můžeme si být jisti tím, že tahle auta budou mít prodejní úspěch. Stejně tak je naprosto jasné, že se časem objeví také další automobilky. Lamborghini by rovněž rádo nějaký ten crossover, stejně tak i Rolls-Royce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tradice? Důležitější je poptávka a ta je po autech kategorie SUV. Po Porsche přichází Bentley i Jaguar. Kdo bude další? Lamborghini? Rolls-Royce? Buďte si jisti, že další „historická crossoverová poprvé“ přijdou

Ale není to jen o crossoverech. Tak například kdo řekl, že Porsche 911 musí být vždy pouze dvoudveřové kupé? Proč by nemohlo mít jeden pár dveří navíc, když by tak vznikl model pro zákazníky, kteří považují Panameru za moc velkou? I takové auto jednou přijde. Koncept Mission E naznačil, jak bude vypadat.

Tradice jsou fajn, jenže automobilky potřebují finance a pokud ty leží za hranicemi tradičních hodnot, musí se tam zkrátka zajít. Ale zase na druhou stranu třeba u Porsche sice vidíte koncept čtyřdveřové 911 (nebo zmenšené Panamery, jak chcete), na straně druhé je ale zde také auto typu 911 GT3 RS vzniklé i díky prodejnímu úspěchu Cayenne, Macanu nebo naftové Panamery.

Emisní průměr: Velké motory, ale také elektromobily

Na automobilky čekají zase o kousek těžší emisní časy. Jak jsme psali před časem, od roku 2017 by se měl změnit postup měření normovaných emisí, který bude realističtější a tedy v něm budou všechna auta vykazovat vyšší produkci emisí. Ale zároveň EU hodlá za pár let snížit bezplatnou hranici emisního průměru CO2. Takže tu máme dva problémy najednou. Auta vám budou produkovat více emisí, ale průměr těch prodaných musí být menší. Řešení? Opět najdeme ve Frankfurtu. A to ve velkém.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Frankfurt je plný protikladů. Na jedné straně Audi S8 Plus, ale stejně tak koncept elektrického SUV, u Mercedesu osmiválcové céčko, ale koncept aerodynamického hybridu, BMW přiveze luxusní osmiválcovou limuzínu, ale zároveň řadu hybridů. Hlavně, aby to nakonec vyšlo dobře v průměru

Frankfurtské stánky jsou plné čistokrevných protikladů. Tak třeba zmíněné Porsche. Je tu ta nádherná 911 GT3 RS, ostrý Cayenne a mnoho dalších modelů, ale koncept Mission E je čistý elektromobil. Počkat, Porsche a elektrické auto? Buďte si jisti tím, že takový model je pouze otázkou času. I Porsche potřebuje snižovat své průměrné emise.

Podobných případů najdeme na výstavišti více. Audi ukazuje S8 Plus, luxusní raketu, ale hned několik hybridů a hlavně elektrický koncept e-tron quattro. Mercedes? Ano, máme tu řadu modelů AMG (S63 AMG, C63 AMG, AMG GT...), ale dva koncepty. Superaerodynamický plug-in hybrid a studii autonomního vozu pracujícího se čtyřmi elektromotory a palivovými články. Stále vám to nestačí?

Autosalony | Premiéry | Frankfurt 2015 | Mercedes-Benz

IAA 2015 živě: Mercedes-Benz S Cabrio, C Coupé a aerodynamický koncept

Jaguar ukázal krásný F-Pace, sportovní SUV, ale hned jedním dechem dodal, že Land Rover má připravené dva koncepty hybridních pohonů a jeden elektromobil. Debatovat o BMW pak už asi nemá velký smysl, protože tahle automobilka vyrazila do budoucnosti s předstihem. Ve Frankfurtu nechyběly modely řady i, ani spousta hybridů včetně nejnovějšího 225xe Active Tourer. Ale na druhé straně jsou tu emkové modely, i když očekávaná M2 se nedostavila.

Hybridy a elektromobily se ovšem týkají i běžných značek. Svůj nástroj na snižování průměrných emisí naznačil i Peugeot, Nissan, Hyundai a mnozí další. Dokonce také u Brabusu už kromě monster o výkonu 900 koní najdete elektromobil.

Budoucnost se zkrátka ponese v duchu snižování průměrných emisí. Dobrou zprávou budiž fakt, že některé automobilky se ještě pořád snaží stavět zajímavá auta s velkými motory, ale daní za to bude příchod hybridů, elektromobilů a podobných ekologických verzí, u kterých by vás před pár lety nenapadlo ani v tom nejhorším snu, že by je tak která značka vůbec mohla produkovat.

Automobilky jsou svým způsobem zatlačeny do kouta a jak se říká, už příliš „nezbývá čas na hrdinství“. Takže i v tomto kontextu musí tradice stranou, protože si přednost vynutily emise. Nastává doba hybridní a elektrická, bez ohledu na konkrétní značku. Tak to prostě je. 

Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 102 964 km
Cena: 159 000 Kč
Peugeot 407 1.997
Rok výroby: 2005
Stav: 329 556 km
Cena: 39 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 135 442 km
Cena: 145 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků