Zamyšlení: Clarkson možná končí v TopGearu. A možná je to dobře

Jak už asi víte, Jeremy Clarkson byl po hádce s producentem suspendován z vysílání, příští díl TopGearu se zatím nebude vysílat a Jeremy zůstává mimo, než se věc vyšetří. Co se ale stane, když ho vyhodí? Bude to konec světa?

Článek byl se svolením autora převzat z Autíčkář.cz

Svět petrolheadů se otřásl. Celosvětově nejsledovanější pořad o autech, britský TopGear, možná přijde o svou hlavní postavu. Jeremy Clarkson byl suspendován a jeho práce pro televizi BBC je (opět) v ohrožení. Tentokrát se nepohodl s jedním z producentů takovým způsobem, že to skončilo jeho okamžitým suspendováním a následující díl TopGearu se nebude vysílat.

Zajímavosti | Video | Názory

Jeremy Clarkson: Připomeňte si jeho devět slavných urážek

Facebook, Twitter a stránky automobilových magazínů a blogů podle očekávání okamžitě zaplavil příval zoufalých výkřiků. Znamená to konec TopGearu? Co se stane, když TopGear nebude? Jak se bez něj obejdeme? Může TopGear fungovat bez Clarksona? Na co se budeme dívat, když TopGear nebude?

Pojďme se na to ale podívat z jiného úhlu. Odhlédněme od faktu, že BBC by měla být baštou demokracie a svobody slova, což úplně neladí s vymáháním orwellovského newspeaku politické korektnosti a hrozbami vyhazovem za cokoliv, co byť jen náznakem připomíná rasismus. Přestože důvod je špatný, TopGear máme rádi a Jeremy Clarkson ho udělal tím, čím je, nemůže být nakonec dobře, pokud bude odejit?

Top Gear potřebuje změnu

Než začnete shánět moji adresu a hledat vidle a dlažební kostky, nechte mě ještě chvilku pokračovat. TopGear, ať už ve své podobě televizní nebo později v papírové, která se na několik úžasných let stala jedním z hlavních zdrojů mé obživy, pro mě v motoristickém i pracovním životě znamenal opravdu hodně a zásadně mě ovlivnil. Začal jsem ho sledovat někdy před deseti lety, ještě než zavládlo všeobecné nadšení a povyk (ano, dřív než to bylo cool) a dlouho jsem si nenechal ujít jedinou epizodu.

Jenomže za poslední přinejmenším rok jsem neviděl ani jednu. Částečně to může být nedostatkem času, ale to nemůže být jediné vysvětlení. Viděl jsem úžasnou sérii "Cars of the People" Jamese Maye. Viděl jsem několik "neautomobilových" seriálů. A TopGear ani jeden.

A očividně to není jen mnou – i mnoho kamarádů a známých, kteří stále sledují TG pravidelně, pravidelně žehrá, že už to "není co to bývalo". Možná je to tím, že vzájemná chemie Clarksona, Maye a Hammonda, jakkoliv v začátcích brilantní, už je tak trochu vyčpělá. Nebo je to tím, že se z původního receptu na inteligentní britský humor o automobilech stala velkolepá show s výbuchy, cestováním, akcí a také nějakými automobily. Nebo tím, že začalo být víc než dřív patrné, že všechno má svůj scénář.

Zajímavosti | Názory

Tohle je 13 nejhorších aut, tvrdí slavný Top Gear. Souhlasíte?

Tak či tak, TopGear už má svou "zlatou éru" za sebou a potřebuje nějaký "kopanec", který ho oživí. Nebo který z něj udělá něco úplně jiného a dá stávajícím moderátorům příležitost se zastavit, zamyslet, a možná vymyslet něco nového, originálního a zajímavého.

Jeremy bez práce nezůstane

Ať už to dopadne jakkoliv, je totiž jistá jedna věc. I pokud bude Jeremy Clarkson z BBC skutečně vyhozen, nebude to konec jeho pořadů. Člověk jeho popularity a postavení totiž veřejnoprávní televizi jednoduše nepotřebuje. Je samozřejmě pohodlnější nechat se produkovat velkým molochem, poskytuje to jistotu a stabilitu a skýtá to možnost být každou neděli večer prostřednictvím obrazovky přítomen v signifikantní části britských domácností. Ale konec spolupráce by pro Clarksona znamenal nepříjemnost, nikoliv zkázu.

Existují jiné televize, které jsou soukromé a tudíž hledí mnohem více na příjmy než na to, jestli někomu Clarkson politicky nekorektními řečmi šlápne na kuří oko. A i kdyby se taková televize nenašla, existuje internet. Vydělávat si natáčením internetových videí o autech je sice, jak dobře popsal Chris Harris, téměř nemožné, ale jsou výjimky. A Jeremy Clarkson takovou výjimkou je.

Šíření přes YouTube by pravděpodobně nepřineslo takové peníze, aby to stačilo na házení aut z vrtulníků a cestování po celém světě se suitou techniků a kameramanů v Range Roverech, ale třeba by to nakonec bylo lepší. Třeba by se Clarkson se svými kolegy (ať již s Jamesem a Richardem nebo s někým jiným) musel vrátit k tomu upřímnějšímu a realitě bližšímu stylu, který provozovali na začátku. A nebo by ho to donutilo vymyslet něco nového a zajímavého.

A my bychom už nemuseli nové díly hledat na torrentech nebo stahovat z Uloz.to. Takže, přátelé, žádnou paniku. Vsadím se, že ať to dopadne jak to dopadne, bude na co koukat.

Otázka na závěr: Co myslíte, měl by Jeremy Clarkson nastalé situace využít a stát se novou tváří reklamy na Snickers?

Vojta Dobeš

Mezititulky doplnila redakce AutoRevue.cz

O autorovi

Vojta Dobeš je šéfredaktorem magazínu Autíčkář.cz, který se snaží dívat na nová i stará auta z nezvyklých úhlů pohledu. Již více než deset let nakupuje podivná stará auta, která svého času také dovážel z USA.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků