Zákon o odpadech vs. auta: zůstanou jen poražení

Pojďme se ještě vrátit k zeleným přílepkům k zákonu o odpadech. Komu jsou ku prospěchu?

Nová ustanovení tohoto zákona se týkají většiny našich motoristů. Připomeňme, že v závislosti na plnění emisních limitů vašich aut jsou pro vás od nového roku vyměřeny poplatky až do výše 10 000 Kč. Jinými slovy, čím starší auto máte, tím větší budete mít při jeho prodeji potíže, neboť jeho přehlášení bude stát nového majitele nemalou sumu. A to se týká většiny automobilů, které se pohybují po našich silnicích. Jistě, průměrný věk v česku registorvaných automobilů je trestuhodně vysoký a je v obecném zájmu nahrazovat přestárlá auta novějšími, bezpečnějšími a konec konců někdy i ekologičtějšími. V dané situaci však snad neexistuje tupější a primitivnější opatření, které motoristy nemotivuje pozitivně k nákupu novějšího auta, ale zavání represí v případě provozu staršího auta. A jak známo, každá represe, zvláště po aplikaci na českého člověka, vyvolá spíše nové druhy šmeliny a podvůdků než nějaký pozitivní přínos.

Jak jsme již zvyklí, nový předpis opět z našeho zákonodárného systému vypadl ve směšné podobě, tentokrát jako ekologická daň. Jako by se naše občany někdo pokoušel přesvědčit o tom, že se jedná o příspěvek na likvidaci vraku a že likvidace starého auta je několikanásobně finančně náročnější než u toho novějšího. Ekologická daň je tak názvem podlým a zavádějícím. Podstatně férovější by přitom bylo, kdyby se tento poplatek při první registraci, resp. přeregistraci auta nazýval třeba Další hoblovné na motoristy či Nový způsob, kterak z občana vytáhnout oběživo.

A k čemu tyto poplatky vedou? Stát občanovi nepřímo určuje, jaké výrobky má kupovat, i když je nepotřebuje. A to je na dané situaci to nejhrozivější. Je třeba si uvědomit, že ne všichni vlastníci starých aut jezdí těmito stroji pouze proto, že by na lepší neměli. Třeba je nepouživají často a své peníze raději utrácí v jiných oblastech, třeba za lepší bydlení nebo cestování. Stará škodovka často představuje dostupný a plně vyhovující dopravní prostředek v odlehlých vesnicích, jejichž obyvatelům umožňuje příležitostné návštěvy lékaře či obchodního střediska. Jejich uživatelé přitom rozhodně nepotřebují auto s emisemi Euro3 a čtveřicí airbagů, ekologický poplatek jim zato v budoucnu přinese nejen prudké znehodnocení jejich automobilu, ale především omezenou možnost výběru.

Jistě, tento drsný přístup má šanci ze silnic dostat skutečné vraky a nezáměrné youngtimery, ale naopak na ně může dostat i daleko horší, velmi ojeté a třeba i špatně opravené stroje, jejichž jedinou devizou bude alespoň Euro2. Napadají mě také dvě modelové situace, kdy ekologická daň vyjde naprázdno:

1) Franta chce od Pepy koupit jeho žigulík kombi, protože se do jeho zavazadlového prostoru vejde spousta pytlů cementu a materiálu pro Frantovu novostavbu. Hrozící poplatek chlapíci obejdou večer u piva podpisem kusu čtverečkovaného papíru, kde upraví závazek Franty proplácet Pepovi složenky s povinným ručením. A přepisovat ani platit se nic nebude. Zvláště v rodině či na vesnici myslím celkem pravděpodobné řešení.

2) Standovi se na škodovce propadly přední blatníky, které tak následovaly levý práh vozu. Standa našetřil na Felicii, kterou právě za pěknou cenu vyřazují u něj v práci. S ohledem k faktické neprodejnosti svého stávajícího kočáru a poplatku za přihlášení Felicie však Standa transakci zruší a rozhodne se blatníky a prahy zatáhnout epoxidem. A opět se nic platit nebude a Standa s rodinou budou škodovkou vyrážet na výlety až do posledního dechu.

Aplikaci eklologické daně lze chápat jako výsledek lobbyingu importérů nových aut a (rudo)zeleně smýšlejících politiků. Ti zřejmě svoji přítomnost ve Sněmovně a vládě ČR, která se již díky jejich snažení nebude zřejmě v dohledné době opakovat, hodlají opustit skrze sadu opatření, na něž budeme dlouho vzpomínat. Výše jsme se přitom zabývali pouze částí předpisu, jeho další segmenty však zasáhnou také majitele veteránů i těch, kteří mají ve stodole auto bez SPZ a nejezdí s ním.

Nebo máte na věc jiný názor?

 

Klepněte pro větší obrázek
Mercedes SL 300 Gullwing: odpad

 

Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 74 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2006
Stav: 140 742 km
Cena: 85 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek