Zákon o odpadech vs. auta: zůstanou jen poražení

Pojďme se ještě vrátit k zeleným přílepkům k zákonu o odpadech. Komu jsou ku prospěchu?

Nová ustanovení tohoto zákona se týkají většiny našich motoristů. Připomeňme, že v závislosti na plnění emisních limitů vašich aut jsou pro vás od nového roku vyměřeny poplatky až do výše 10 000 Kč. Jinými slovy, čím starší auto máte, tím větší budete mít při jeho prodeji potíže, neboť jeho přehlášení bude stát nového majitele nemalou sumu. A to se týká většiny automobilů, které se pohybují po našich silnicích. Jistě, průměrný věk v česku registorvaných automobilů je trestuhodně vysoký a je v obecném zájmu nahrazovat přestárlá auta novějšími, bezpečnějšími a konec konců někdy i ekologičtějšími. V dané situaci však snad neexistuje tupější a primitivnější opatření, které motoristy nemotivuje pozitivně k nákupu novějšího auta, ale zavání represí v případě provozu staršího auta. A jak známo, každá represe, zvláště po aplikaci na českého člověka, vyvolá spíše nové druhy šmeliny a podvůdků než nějaký pozitivní přínos.

Jak jsme již zvyklí, nový předpis opět z našeho zákonodárného systému vypadl ve směšné podobě, tentokrát jako ekologická daň. Jako by se naše občany někdo pokoušel přesvědčit o tom, že se jedná o příspěvek na likvidaci vraku a že likvidace starého auta je několikanásobně finančně náročnější než u toho novějšího. Ekologická daň je tak názvem podlým a zavádějícím. Podstatně férovější by přitom bylo, kdyby se tento poplatek při první registraci, resp. přeregistraci auta nazýval třeba Další hoblovné na motoristy či Nový způsob, kterak z občana vytáhnout oběživo.

A k čemu tyto poplatky vedou? Stát občanovi nepřímo určuje, jaké výrobky má kupovat, i když je nepotřebuje. A to je na dané situaci to nejhrozivější. Je třeba si uvědomit, že ne všichni vlastníci starých aut jezdí těmito stroji pouze proto, že by na lepší neměli. Třeba je nepouživají často a své peníze raději utrácí v jiných oblastech, třeba za lepší bydlení nebo cestování. Stará škodovka často představuje dostupný a plně vyhovující dopravní prostředek v odlehlých vesnicích, jejichž obyvatelům umožňuje příležitostné návštěvy lékaře či obchodního střediska. Jejich uživatelé přitom rozhodně nepotřebují auto s emisemi Euro3 a čtveřicí airbagů, ekologický poplatek jim zato v budoucnu přinese nejen prudké znehodnocení jejich automobilu, ale především omezenou možnost výběru.

Jistě, tento drsný přístup má šanci ze silnic dostat skutečné vraky a nezáměrné youngtimery, ale naopak na ně může dostat i daleko horší, velmi ojeté a třeba i špatně opravené stroje, jejichž jedinou devizou bude alespoň Euro2. Napadají mě také dvě modelové situace, kdy ekologická daň vyjde naprázdno:

1) Franta chce od Pepy koupit jeho žigulík kombi, protože se do jeho zavazadlového prostoru vejde spousta pytlů cementu a materiálu pro Frantovu novostavbu. Hrozící poplatek chlapíci obejdou večer u piva podpisem kusu čtverečkovaného papíru, kde upraví závazek Franty proplácet Pepovi složenky s povinným ručením. A přepisovat ani platit se nic nebude. Zvláště v rodině či na vesnici myslím celkem pravděpodobné řešení.

2) Standovi se na škodovce propadly přední blatníky, které tak následovaly levý práh vozu. Standa našetřil na Felicii, kterou právě za pěknou cenu vyřazují u něj v práci. S ohledem k faktické neprodejnosti svého stávajícího kočáru a poplatku za přihlášení Felicie však Standa transakci zruší a rozhodne se blatníky a prahy zatáhnout epoxidem. A opět se nic platit nebude a Standa s rodinou budou škodovkou vyrážet na výlety až do posledního dechu.

Aplikaci eklologické daně lze chápat jako výsledek lobbyingu importérů nových aut a (rudo)zeleně smýšlejících politiků. Ti zřejmě svoji přítomnost ve Sněmovně a vládě ČR, která se již díky jejich snažení nebude zřejmě v dohledné době opakovat, hodlají opustit skrze sadu opatření, na něž budeme dlouho vzpomínat. Výše jsme se přitom zabývali pouze částí předpisu, jeho další segmenty však zasáhnou také majitele veteránů i těch, kteří mají ve stodole auto bez SPZ a nejezdí s ním.

Nebo máte na věc jiný názor?

 

Klepněte pro větší obrázek
Mercedes SL 300 Gullwing: odpad

 

Mercedes Citan 1.461
Rok výroby: 2013
Stav: 84 738 km
Cena: 185 000 Kč
Mercedes Třídy M 2.987
Rok výroby: 2010
Stav: 152 626 km
Cena: 470 000 Kč
Mercedes Citan 1.461
Rok výroby: 2013
Stav: 80 440 km
Cena: 186 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků