Zákaz vození dětí ve vozíku za jízdními koly není definitivní

Informace o zákazu používání vozíků, do nichž cyklisté na cesty ukládají svá dítka, má další pokračování. Po té, co se v minulých dnech objevily informace, že cyklovozíky za současných předpisů nesmějí na silnice ani na cyklostezky, to nyní zase naopak vypadá, že tento doplňkový dopravní prostředek bude legalizován. Na ministerstvu dopravy se totiž bude debatovat o tom, na kterých komunikacích by cyklisté vezoucí děti v přívěsném vozíku mohli případně pohybovat.

Z dřívějších vyjádření zástupců resortu dopravy a policistů vyplynulo, že pokládají takovou přepravu v běžném provozu za nebezpečnou. Cyklista podle nich nedokáže pohyb přívěsu kontrolovat. Proti tomu ovšem hovoří praxe z okolních zemí, kde se s vozíky na silnicích jezdí, nebo se jejich uzákonění připravuje.

Na ministerstvu dopravy vznikla před časem cyklokomise a jedním z jejích cílů je prosadit i přívěsné vozíky. Kvůli tomu se bude muset novelizovat zákon o provozu na pozemních komunikacích a jasně takovou přepravu definovat v příslušné vyhlášce. „V současné legislativě je používání vozíků nejasné. Nikde není napsáno, že jsou zakázané, ale ani povolené. Policie se proto opírá třeba o paragraf, který říká, že jde o rušení plynulosti a bezpečnosti silničního provozu,“ řekl AutoRevue.cz člen cyklokomise a týmu národního cyklokoordinátora Květoslav Syrový.

Posun v názorech na ministerstvu dopravy je podle něj způsobený i příklady ze zahraničí. „Mohlo by se taky stát, že by Česku zůstalo evropským ostrůvkem, kde by se přívěsné vozíky nesměly používat. Vozíky letos dokonce legalizuje i Slovensko a Polsko. Statistiky říkají, že loni došlo na našich silnicích k jediné nehodě s cyklovozíkem, při níž utrpěl vážnější zranění rodič na kole než dítě ve vozíku. V konečné fázi by mělo být na uvážení rodičů, jestli se s dítětem vydají na nějakou frekventovanější silnici,“ pokračoval Syrový.

„Při jednání na ministerstvu se proti sobě postaví pozitiva a negativa a posoudí se, jakým směrem se vydat. Cyklokomise chce prosadit, aby vozíky mohly na stejné komunikace, kam smějí cyklisté. Časem by se měl ministerským návrhem zabývat příslušný poslanecký výbor. Chceme, aby se o přívěsných vozících diskutovalo už na prvním poprázdninovém jednání sněmovny. Věříme, že se to do konce roku stihne uzákonit a příští sezonu budou moci rodiče s dětmi bez rizika pokuty vyjíždět na cyklovýlety,“ dodal.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků