Ještě loni v květnu si obchodníci mnuli ruce, prodeje motocyklů stoupaly. Pak se vše dramaticky změnilo...
Za prvních pět měsíců loňského roku stouply prodeje motocyklů v tuzemsku meziročně o zhruba devět procent. To byla pro obchodníky příznivá zpráva, neboť kvůli dopadům finanční krize zaznamenali v letech 2009 a 2010 výrazný, více než čtvrtinový, propad prodejů oproti rekordnímu roku 2008.
Optimistické předpoklady se však nakonec nenaplnily, neboť krize zasáhla trh podruhé. Od června se prodeje motorek v Česku začaly propadat.
Za celý loňský rok se prodalo jen 16 667 strojů, tedy o téměř deset procent méně než předloni.
Výsledkem je, že Počet prodaných motorek klesl třetí rok po sobě a byl nakonec nejnižší za posledních šest let, vyplývá z údajů Svazu dovozců automobilů (SDA).
„V červnu a červenci se začaly objevovat nejhorší zprávy o finanční či dluhové krizi,“ řekl deníku E15 tajemník SDA Pavel Tunkl. Motocykl není prostředek nutné denní dopravy jako osobní automobily, jejichž prodeje loni stouply o 2,4 procenta, ale volnočasová záležitost. „Jestliže se začalo někde šetřit, tak u volnočasových aktivit, a motocykl k nim patří,“ podotkl Tunkl. To neoficiálně přiznávají i někteří prodejci.
Poklesl přitom zejména prodej malých a tedy levnějších skútrů s motory do 50 kubických centimetrů. Jejich podíl na celkových prodejích se loni snížil o téměř deset bodů na 27,5 procenta. I tak byl ale výrobce skútrů Maxon první mezi producenty před Hondou a Yamahou.
Podle analytika PricewaterhouseCoopers Jana Malého nepatří Česko i vzhledem k jeho geografické poloze k motocyklovým velmocím. Motorka slouží především jako prostředek trávení volného času, a tedy ke zbytným statkům. „V případě obav z budoucího ekonomického vývoje jsou pak výdaje na zábavu v rodinných rozpočtech mezi prvními, které se omezují. Desetinový pokles prodejů tedy není překvapující,“ řekl Malý.
Zdroj: E15.cz